Ulahon Uhum Dohot Hatigoran
Lakukanlah Keadilan Dan Kebenaran
Hesekiel 45: 9 -
17
A. Patujolo
Ia turpukta on ima sada pangungkapon ni panurirang
Hesekiel di Bagasjoro na imbaru, na maringan Debata disi dibagasan hasangaponNa
nang sangkapNa. Asa hamuliaon nang sangkap ni Debata na gabe patar, dipaingot
panurirang Hesekiel do angka panggomgomi ni bangso Israel nang angka raja ni
Israel di angka tanggung jawabna laho mangatur pelean ni bangso Israel. Sahalak
raja ditonga ni bangso Israel najolo ima sahalak panggomgomi na mansai ringkot
jala na manontuhon ro di na manghorhon godang di parngoluon ni bangso Israel
laho mandalani ngolungolu songon bangso na pinillit ni Debata (asing ni panurirang
dohot malim). Molo malim ima singkat ni parhataan ni bangso i tu Debata jala
panurirang ima na pasahathon Hata ni Debata tu bangso i, sahalk raja Israel
ima na pinillit ni rakyat sian sangkap
ni Debata na mansai ringkot perananna ditonga ni bangso i. Raja na niminiahan
ima na laho maniop sahala pangomgomi marhite goar ni ruas i jala ingkon
manguluhon pamarentaon dohot na martanggungjawab. Molo marsaor nasida dohot
Debata dohot denggan, asa margogo ma ibana laho padalanhon tugas nang martanggung
jawab, asa saluhut bangso manghilalahon panghorhonna (ptds. 2 Sam.21:1).
Tugas ni sahalak raja ima padalanhon hatigoran, mangatur
pamarenta, nang masyarakat, angka tentara nang angka sumberdaya ni alam
dikelola dohot denggan asa manghorhon hadumaon di tonga ni masyarakat. Asa raja
ma na gabe uluan asa saluhut parngoluonna dohot na mambahen angka haputusan na
dibahen manang diulahon ingkon do patuduhon sikap na mamboan torop halak tu
hatigoran nang hasintongan na dihalomohon Debata. Ihut ni i songon perwakilan
ni bangso i naung pinillit, asa naeng ma dohot raja mamelehon peleanna (1 Raja
8; 1 Sam.10;1), jala martanggungjawab di sude oelean situtungon nang mangalola
angka pelean situtungon i tu haluaon nang pardamean ni bangso Israel,
papunguhon angka bahan laho pajongjong bagasjoro huhut manguluhon pembangunan
i.
Marhuaso do raja i laho
mempengaruhi disaluhut na niulahon bangso Israel na marhahonaan tu parpunguan.
DI na mansai ringkot na i peranan ni sahalak raja na mambahen relasi ni saluhut
bangso i dohot Tuhan i dohot tu dongan jolma na dihorhon parange ni ngolu nang
pangalaho ni sahalak raja Israel.
B. Hatorangan
1) Panurirang Hesekiel mangondam
angka raja ni Israel siala naung gagal nasida patuduhon parange sitiruon songon
sahalak panggomgomi naung dipillit jala nimiahan songon na dihalomohon ni
Debata.Masa do na ginosagosa angka hak ni na pogos jala na gale, dipusa do, masa
ketidakadilan di tonga ni masyarakat. Praktek na so adil, na so sintong, na so
jujur sai mangarajai di habuangan i, asa hatop ma di pasohot pangalaho sisongon
i.Pangalaho na so sintong i na nidokna dison ndada holan di parpunguan alai
dohot do di perdagangan. Angka tano dohot angka sipangkeon di pelean situtungon
di Bagasjoro i na seharusna dipargunahon laho pardamean ni bangso ni Debata ,
jala asa sude pelean situtungon i dipasahat marhite raja hape gabe diselewengkan
do siala hamongkuson ni angka raja i. (ptds.ay.13-15; 3 Musa 1-5; ay.16-17).
2) Parkatek panglaho na so adil i na
niondam si Hesekiel i tarida do i di na pamangke na so tama timbangan neraca,
nang efa dohot syikal ima angka alat timbangan dohot ukuran nii raja songon
standar na somal di pangke di Babel. Angka alat timbangan i sipata diparmeam
laho mambahen angka timbangan na so tingkos, angka kecurangan na panangkokhon boratna
manang dipaturun asa laho manipu torop jolma dohot angka na manungkangi arga
situhoron laho mangahut keuntungan na balga (5 Musa 25:13-15; Mik.6:11; Ams.11:1;
20:23). Hape di bangso Israel wajib do laho maniop timbangan, ukuran nang
nerasa na sintong (Hes.45:10, 3 Musa.19:35-36).
3) Angka raja songon angka uluan na
manggomgomi ingkon do martanggungjawab asa parngoluon ni bangso ni Debata marsorminhon
habadiaon hape baliksa diulahon do na so sintong, na papeol uhum, ndang adil
ndang jujur. Angka paraktek parugamaon mansai ringkot do songon tiang na mansai
ringkot di parpunguan dohot pelean situtungon na disegai dohot angka praktek na
so jujur. Asa peranan ni raja songon uluan ni Israel naeng ma gabe teladan ni
ngoli hape gabe sisoada.
4) Di roha ni si Hesekiel, asa
peranan ni angka uluan tarlumobi angka raja ni Israel ndada laho mamoro rakyat
alai mangupayahon hadumaon ni rakyat, patigor hasitongan nang uhum laho
manogunogu parpungun ni bangso ni Debata. Unang ma adong angka parange na so
denggan di na laho mangatur pelean i. Sahalak uluan denggan ma mangurus pelean
i tuu bangso Israel na ro mangadop tu Debata. Sahalak uluan ndang na gabe tuan
na marhuaso jala marlomolomo tu bangso i jala gabe sipaberengberengon ni na torop.
Hape na ingkon pusat ni perhatian ni huria i ima Debata na sai mian dibagasan
joroNa i.
5) Panghorhon na ro sian parange ni
ngolu nang pangalaho na roa i sian angka uluan raja gabe mambahen parsirangan
na dao di sisi ekonomi nang manghorhon parsualon di parugamaon. Gabe
mambarontak ma masyarakat, asa disomba ma angka ganaganaan jala mansai mura di
pengaruhi angka halak sileban. Mansi timbo dibahen arga ni pajak ni rakyat i na
gabe so mampu be rakyat i manggarar pajak i jala gabe tarpasiding sian tanno na
sandiri ala ndang boi mandai gogo ni parkarejoanna. Adong do masyarakat Israel
na asing gabe parkarejo jala gabe hatoban, hape na asing makmur do ngoluna. Na
asing gabe mago haporseaonna tu Debata jala na asing marsihohot do
marhaporseaon tu Debata. Sebahagian bangso i nang pe mian di habuangan sai hot
do marhagogoon jala mandapot pangapulon sian si Hesekiel. Sai rade do nasida
patujolohon parpuasaon, ari sabat, parsunaton, martangiang jala manjaha Hata ni
Debata huhut mamuji, marsomba tu Debata.
6) Sian turpuk on dipatandahon si
Hesekiel do konsep hamubaon ni ngolu songon bangso ni Debata na burju tu rajana
songon uluan na mangurus sudena angka parpunguan dohot jomba bahal manang pajak
dohot angka pelean ni bangso i asa dikelola hombar u naniaturhon dohot
stnadar ni ngolu dohot parange na hombar
tu hasintongan nang hatigoran ni Debata.Angka pangalaho sega (na papeol uhum
nang hatigoran) di habuangan ingkon ditadingkon molo naeng do hatigoran ni
Debata dipajongjong.
C. Refleksi
1) Satu pertanyaan utama Calvin saat
memulai perjuangan mewujudkan keadilan sosial, khususnya di Negara-Kota Jenewa,
adalah, "Mengapa realitas hidup masyarakat jauh berbeda dari idealisme
sosial Kristen, padahal di sana Gereja (orang Kristen) hadir. Dan jawaban yang Calvin temukan adalah bahwa
Gereja yang seharusnya paling pertama bergerak di garis depan dalam melawan
kekacauan dan ketidakadilan, tapi justru di dalam Gereja terdapat kekacauan dan
ketidakadilan! Dalam kondisi seperti itulah ia menetapkan prioritas utama
panggilan hidupnya, dengan semboyan yang sangat kita kenal "Ecclesia
reformata semper reformanda" yang artinya "Gereja direformasi dan
selalu mereformasi;" Yaitu, mengadakan reformasi bukan hanya secara
spiritual di dalam Gereja, tetapi juga secara sosial di luar Gereja.
2) Allah dalam Yesus Kristus adala
kudus, benar dan adil. Sifat dan tidakan Allah ini harus jadi standar hidup dan
perilaku orang-orang percaya dalam setiap aktifitas hidup. Kekudusan, kebenaran
dan Keadilan Allah hanya dapat dijunjungtinggi dan ditegakkan bila bertitik
tolak pada apa yang menjadi kehendak Allah bukan ukuran manusia. Umat Kristen
harus memberi persembahan sebagai tanda ucapan syukur atas pemeliharaan Allah
dan wujudnyata mendukung peribadatan kepada Allah. Sebagai warga masyarakat,
umat Kristen juga wajib membayar pajak atau upeti kepada negara. Tanggungjawab
pemimpin (gereja dan pemerintah) adalah mengelola secara baik, benar dan adil
demi membangun kesejahteraan bersama. Dalam konteks kita upeti adalah pajak
yang sudah diatur melalui sistem perpajakan yang memudahkan masyarakat menyalurkan
kepada pemerintah untuk kembali disalurkan bagi membangun kesejahteraan
bersama. Pemerintah diingatkan tidak lalim dan mengambil apa yang menjadi milik
rakyat dengan cara yang tidak sepatut/sepantasnya. Nats ini menggambarkan hak
rakyat atau orang lain tidak boleh dikurangi atau digelapkan dengan cara apapun
untuk kepentingan diri.
3) Ibadah dan perilaku hidup
haruslah berjalan seiring atau percaya kita pada Allah harus dinyatakan dalam
perbuatan yang baik, benar atau adil. Karena itu semua perilaku hidup yang
bertentangan dengan percaya pada Allah seperti perampasan hak-hak orang miskin
dan lemah, kecuraangan, kekerasan, aniaya dan lain-lain tidak boleh mendapat tempat
dalam hidup orang percaya. Gereja harus membangun kemitraan strategis dan kritis
dalam rangka mengupayakan kebenaran,keadilan dan kesejahteraan dengan
berlandaskan kehendak Allah.Cara gereja memperjuangkan keadilan dalam
masyarakat:
i.
Menunjukkan sikap yang jujur Tulus dan Benar Tanpa Memihak; Allah itu adil,
dan gagasan keadilan-Nya harus diterapkan secara jujur, tulus, dan benar tanpa
memihak. Gereja memusatkan perhatian pada upaya menegakkan keadilan ditengah
masyarakat, dan melakukannya berlandaskan keadilan Allah yang memelihara,
melindungi, serta menyelamatkan tanpa pandang bulu.
ii.
Gereja memperlihatkan kepedulian dan Solidaritas Terhadap Sesama; Keadilan
diterapkan oleh gereja dalam solidaritas terhadap orang miskin, tertindas dan
terbelakang. Hukum kasih Tuhan Yesus dengan tegas menegakkan keadilan dengan
menegakkan kepedulian terhadap sesama yang berkekurangan, sakit, tertindas,
terpenjara, serta terasing (Mat. 25:31-46).
iii.
Mengupayakan Jalan Cinta Kasih Kristus; Usaha-usaha untuk memperjuangkan
keadilan hendaknya dilandasi cinta kasih. Kabar gembira kerajaan Allah yang
menjadi tujuan hidup orang kristen adalah amanat cinta kasih, penebusan manusia
dalam Kristus. Sehingga apabila amanat
cintakasih tersebut tidak memperlihatkan kedayagunaannya melalui tindakan
keadilan; maka ajaran cinta kasih yang gereja bagikan itu sia-sia belaka, tak
akan dipercaya.
iv.
Sifat gereja yang kooperatif demi jiwa sosial; Pola yang tepat untuk
dilakukan gerja dalam memperjuangkan keadilan adalah pola kooperatif. Dalam
pola ini, gereja bersama-sama memperjuangkan keadilan dengan masyarakat yang
membutuhkannya dengan melakukan langkah berikut: (1)mempelajari dengan baik
persoalan hak-hak manusia, sehinggga dapat menentukan dengan benar mana yang
perlu dilindungi atau ditegasi. (2) memberdayakan korban ketidakadilan,
sehingga mereka menyadari situasi yang dihadapi dan kemudian sama-sama berjuang.
(3) bertindak tepat, memberi kesaksian hidup dengan terlibat secara langsung,
dimulai dari diri sendiri.
Gereja bersifat sosial hadir dalam membela kepentingan kaum
tertindas, miskin, lemah dan tersingkir. Dalam prinsip ajaran sosial gereja,
didorong oleh panggilan profefisnya, gereja harus turut serta memperjuangkan
keadilan dalam masyarakat. Yaitu dengan cara menceburkan diri dalam kancah
realitas dan pergulatan hidup manusia. Membela kepentingan kaum tertindas,
miskin, lemah, dan tersingkir, terutama kaum yang tidak bersuara. Cinta dan keadilan
tidak dapat dipisahkan, sebab keadilan mencapai kepenuhannya dalam cinta kasih
Kristus