Sabtu, 25 Maret 2023

Renungan Evangelium Minggu Judika (Luluhon ahu ale Jahowa, Psalmen 43: 1a) 26 Maret 2023

Ulahon Uhum Dohot Hatigoran

Lakukanlah Keadilan Dan Kebenaran

 Hesekiel 45: 9 - 17

 

A. Patujolo

Ia turpukta on ima sada pangungkapon ni panurirang Hesekiel di Bagasjoro na imbaru, na maringan Debata disi dibagasan hasangaponNa nang sangkapNa. Asa hamuliaon nang sangkap ni Debata na gabe patar, dipaingot panurirang Hesekiel do angka panggomgomi ni bangso Israel nang angka raja ni Israel di angka tanggung jawabna laho mangatur pelean ni bangso Israel. Sahalak raja ditonga ni bangso Israel najolo ima sahalak panggomgomi na mansai ringkot jala na manontuhon ro di na manghorhon godang di parngoluon ni bangso Israel laho mandalani ngolungolu songon bangso na pinillit ni Debata (asing ni panurirang dohot malim). Molo malim ima singkat ni parhataan ni bangso i tu Debata jala panurirang ima na pasahathon Hata ni Debata tu bangso i, sahalk raja Israel ima  na pinillit ni rakyat sian sangkap ni Debata na mansai ringkot perananna ditonga ni bangso i. Raja na niminiahan ima na laho maniop sahala pangomgomi marhite goar ni ruas i jala ingkon manguluhon pamarentaon dohot na martanggungjawab. Molo marsaor nasida dohot Debata dohot denggan, asa margogo ma ibana laho padalanhon tugas nang martanggung jawab, asa saluhut bangso manghilalahon panghorhonna (ptds. 2 Sam.21:1).

Tugas ni sahalak raja ima padalanhon hatigoran, mangatur pamarenta, nang masyarakat, angka tentara nang angka sumberdaya ni alam dikelola dohot denggan asa manghorhon hadumaon di tonga ni masyarakat. Asa raja ma na gabe uluan asa saluhut parngoluonna dohot na mambahen angka haputusan na dibahen manang diulahon ingkon do patuduhon sikap na mamboan torop halak tu hatigoran nang hasintongan na dihalomohon Debata. Ihut ni i songon perwakilan ni bangso i naung pinillit, asa naeng ma dohot raja mamelehon peleanna (1 Raja 8; 1 Sam.10;1), jala martanggungjawab di sude oelean situtungon nang mangalola angka pelean situtungon i tu haluaon nang pardamean ni bangso Israel, papunguhon angka bahan laho pajongjong bagasjoro huhut manguluhon pembangunan i.

Marhuaso do raja i laho mempengaruhi disaluhut na niulahon bangso Israel na marhahonaan tu parpunguan. DI na mansai ringkot na i peranan ni sahalak raja na mambahen relasi ni saluhut bangso i dohot Tuhan i dohot tu dongan jolma na dihorhon parange ni ngolu nang pangalaho ni sahalak raja Israel.

 

B. Hatorangan

1)      Panurirang Hesekiel mangondam angka raja ni Israel siala naung gagal nasida patuduhon parange sitiruon songon sahalak panggomgomi naung dipillit jala nimiahan songon na dihalomohon ni Debata.Masa do na ginosagosa angka hak ni na pogos jala na gale, dipusa do, masa ketidakadilan di tonga ni masyarakat. Praktek na so adil, na so sintong, na so jujur sai mangarajai di habuangan i, asa hatop ma di pasohot pangalaho sisongon i.Pangalaho na so sintong i na nidokna dison ndada holan di parpunguan alai dohot do di perdagangan. Angka tano dohot angka sipangkeon di pelean situtungon di Bagasjoro i na seharusna dipargunahon laho pardamean ni bangso ni Debata , jala asa sude pelean situtungon i dipasahat marhite raja hape gabe diselewengkan do siala hamongkuson ni angka raja i. (ptds.ay.13-15; 3 Musa 1-5; ay.16-17).

2)      Parkatek panglaho na so adil i na niondam si Hesekiel i tarida do i di na pamangke na so tama timbangan neraca, nang efa dohot syikal ima angka alat timbangan dohot ukuran nii raja songon standar na somal di pangke di Babel. Angka alat timbangan i sipata diparmeam laho mambahen angka timbangan na so tingkos, angka kecurangan na panangkokhon boratna manang dipaturun asa laho manipu torop jolma dohot angka na manungkangi arga situhoron laho mangahut keuntungan na balga (5 Musa 25:13-15; Mik.6:11; Ams.11:1; 20:23). Hape di bangso Israel wajib do laho maniop timbangan, ukuran nang nerasa na sintong (Hes.45:10, 3 Musa.19:35-36).

3)      Angka raja songon angka uluan na manggomgomi ingkon do martanggungjawab asa parngoluon ni bangso ni Debata marsorminhon habadiaon hape baliksa diulahon do na so sintong, na papeol uhum, ndang adil ndang jujur. Angka paraktek parugamaon mansai ringkot do songon tiang na mansai ringkot di parpunguan dohot pelean situtungon na disegai dohot angka praktek na so jujur. Asa peranan ni raja songon uluan ni Israel naeng ma gabe teladan ni ngoli hape gabe sisoada.

4)      Di roha ni si Hesekiel, asa peranan ni angka uluan tarlumobi angka raja ni Israel ndada laho mamoro rakyat alai mangupayahon hadumaon ni rakyat, patigor hasitongan nang uhum laho manogunogu parpungun ni bangso ni Debata. Unang ma adong angka parange na so denggan di na laho mangatur pelean i. Sahalak uluan denggan ma mangurus pelean i tuu bangso Israel na ro mangadop tu Debata. Sahalak uluan ndang na gabe tuan na marhuaso jala marlomolomo tu bangso i jala gabe sipaberengberengon ni na torop. Hape na ingkon pusat ni perhatian ni huria i ima Debata na sai mian dibagasan joroNa i.

5)      Panghorhon na ro sian parange ni ngolu nang pangalaho na roa i sian angka uluan raja gabe mambahen parsirangan na dao di sisi ekonomi nang manghorhon parsualon di parugamaon. Gabe mambarontak ma masyarakat, asa disomba ma angka ganaganaan jala mansai mura di pengaruhi angka halak sileban. Mansi timbo dibahen arga ni pajak ni rakyat i na gabe so mampu be rakyat i manggarar pajak i jala gabe tarpasiding sian tanno na sandiri ala ndang boi mandai gogo ni parkarejoanna. Adong do masyarakat Israel na asing gabe parkarejo jala gabe hatoban, hape na asing makmur do ngoluna. Na asing gabe mago haporseaonna tu Debata jala na asing marsihohot do marhaporseaon tu Debata. Sebahagian bangso i nang pe mian di habuangan sai hot do marhagogoon jala mandapot pangapulon sian si Hesekiel. Sai rade do nasida patujolohon parpuasaon, ari sabat, parsunaton, martangiang jala manjaha Hata ni Debata huhut mamuji, marsomba tu Debata.

6)      Sian turpuk on dipatandahon si Hesekiel do konsep hamubaon ni ngolu songon bangso ni Debata na burju tu rajana songon uluan na mangurus sudena angka parpunguan dohot jomba bahal manang pajak dohot angka pelean ni bangso i asa dikelola hombar u naniaturhon dohot stnadar  ni ngolu dohot parange na hombar tu hasintongan nang hatigoran ni Debata.Angka pangalaho sega (na papeol uhum nang hatigoran) di habuangan ingkon ditadingkon molo naeng do hatigoran ni Debata dipajongjong.

 

 

C. Refleksi

1)    Satu pertanyaan utama Calvin saat memulai perjuangan mewujudkan keadilan sosial, khususnya di Negara-Kota Jenewa, adalah, "Mengapa realitas hidup masyarakat jauh berbeda dari idealisme sosial Kristen, padahal di sana Gereja (orang Kristen) hadir.  Dan jawaban yang Calvin temukan adalah bahwa Gereja yang seharusnya paling pertama bergerak di garis depan dalam melawan kekacauan dan ketidakadilan, tapi justru di dalam Gereja terdapat kekacauan dan ketidakadilan! Dalam kondisi seperti itulah ia menetapkan prioritas utama panggilan hidupnya, dengan semboyan yang sangat kita kenal "Ecclesia reformata semper reformanda" yang artinya "Gereja direformasi dan selalu mereformasi;" Yaitu, mengadakan reformasi bukan hanya secara spiritual di dalam Gereja, tetapi juga secara sosial di luar Gereja.

2)   Allah dalam Yesus Kristus adala kudus, benar dan adil. Sifat dan tidakan Allah ini harus jadi standar hidup dan perilaku orang-orang percaya dalam setiap aktifitas hidup. Kekudusan, kebenaran dan Keadilan Allah hanya dapat dijunjungtinggi dan ditegakkan bila bertitik tolak pada apa yang menjadi kehendak Allah bukan ukuran manusia. Umat Kristen harus memberi persembahan sebagai tanda ucapan syukur atas pemeliharaan Allah dan wujudnyata mendukung peribadatan kepada Allah. Sebagai warga masyarakat, umat Kristen juga wajib membayar pajak atau upeti kepada negara. Tanggungjawab pemimpin (gereja dan pemerintah) adalah mengelola secara baik, benar dan adil demi membangun kesejahteraan bersama. Dalam konteks kita upeti adalah pajak yang sudah diatur melalui sistem perpajakan yang memudahkan masyarakat menyalurkan kepada pemerintah untuk kembali disalurkan bagi membangun kesejahteraan bersama. Pemerintah diingatkan tidak lalim dan mengambil apa yang menjadi milik rakyat dengan cara yang tidak sepatut/sepantasnya. Nats ini menggambarkan hak rakyat atau orang lain tidak boleh dikurangi atau digelapkan dengan cara apapun untuk kepentingan diri.

3)   Ibadah dan perilaku hidup haruslah berjalan seiring atau percaya kita pada Allah harus dinyatakan dalam perbuatan yang baik, benar atau adil. Karena itu semua perilaku hidup yang bertentangan dengan percaya pada Allah seperti perampasan hak-hak orang miskin dan lemah, kecuraangan, kekerasan, aniaya dan lain-lain tidak boleh mendapat tempat dalam hidup orang percaya. Gereja harus membangun kemitraan strategis dan kritis dalam rangka mengupayakan kebenaran,keadilan dan kesejahteraan dengan berlandaskan kehendak Allah.Cara gereja memperjuangkan keadilan dalam masyarakat:

                      i.            Menunjukkan sikap yang jujur Tulus dan Benar Tanpa Memihak; Allah itu adil, dan gagasan keadilan-Nya harus diterapkan secara jujur, tulus, dan benar tanpa memihak. Gereja memusatkan perhatian pada upaya menegakkan keadilan ditengah masyarakat, dan melakukannya berlandaskan keadilan Allah yang memelihara, melindungi, serta menyelamatkan tanpa pandang bulu.

 

                    ii.            Gereja memperlihatkan kepedulian dan Solidaritas Terhadap Sesama; Keadilan diterapkan oleh gereja dalam solidaritas terhadap orang miskin, tertindas dan terbelakang. Hukum kasih Tuhan Yesus dengan tegas menegakkan keadilan dengan menegakkan kepedulian terhadap sesama yang berkekurangan, sakit, tertindas, terpenjara, serta terasing (Mat. 25:31-46).

 

                  iii.            Mengupayakan Jalan Cinta Kasih Kristus; Usaha-usaha untuk memperjuangkan keadilan hendaknya dilandasi cinta kasih. Kabar gembira kerajaan Allah yang menjadi tujuan hidup orang kristen adalah amanat cinta kasih, penebusan manusia dalam Kristus.   Sehingga apabila amanat cintakasih tersebut tidak memperlihatkan kedayagunaannya melalui tindakan keadilan; maka ajaran cinta kasih yang gereja bagikan itu sia-sia belaka, tak akan dipercaya.

 

                  iv.            Sifat gereja yang kooperatif demi jiwa sosial; Pola yang tepat untuk dilakukan gerja dalam memperjuangkan keadilan adalah pola kooperatif. Dalam pola ini, gereja bersama-sama memperjuangkan keadilan dengan masyarakat yang membutuhkannya dengan melakukan langkah berikut: (1)mempelajari dengan baik persoalan hak-hak manusia, sehinggga dapat menentukan dengan benar mana yang perlu dilindungi atau ditegasi. (2) memberdayakan korban ketidakadilan, sehingga mereka menyadari situasi yang dihadapi dan kemudian sama-sama berjuang. (3) bertindak tepat, memberi kesaksian hidup dengan terlibat secara langsung, dimulai dari diri sendiri.

 

Gereja bersifat sosial hadir dalam membela kepentingan kaum tertindas, miskin, lemah dan tersingkir. Dalam prinsip ajaran sosial gereja, didorong oleh panggilan profefisnya, gereja harus turut serta memperjuangkan keadilan dalam masyarakat. Yaitu dengan cara menceburkan diri dalam kancah realitas dan pergulatan hidup manusia. Membela kepentingan kaum tertindas, miskin, lemah, dan tersingkir, terutama kaum yang tidak bersuara. Cinta dan keadilan tidak dapat dipisahkan, sebab keadilan mencapai kepenuhannya dalam cinta kasih Kristus

 

Jamita Epistel Minggu XXIII D.Trinitatis – 3 Nopember 2024

Manghaholongi Tuhan Debata Dohot Dongan Jolma  Mengasihi Tuhan Allah Dan Sesama Manusia  5 Musa 6: 1 – 9 / Ulangan.   a)        Huri...