Selasa, 23 Desember 2014

Bahan Jamita Evagelium Minggu Natal 1, 25 Desember 2014

Dibagasan Kristus Do Hangoluan
Johannes 1: 1-9
      a.       Turpuk on, ima panindangion ni si Johannes taringot tu diri ni Jesus sandiri. Dibuktihon do paboa Jesus Anak ni Debata na gabe jolma (logos), Sipanompa dohot Debata-jolma dibagasan sada hadirion ( 1:1-10). Panindangion ni Jesus taringot tu diriNa sandiri, pitu tanda halongangan na pinatupa ni Jesus, Panindangion ni Debata Ama, Panindangion ni Tondi Parbadia.  NA marningot do hita di hatutubu ni Tuhanta Jesus. Ai nang pe ganup taon tapestahon pesta hatutubu ni Tuhan Jesus, ringkot do parataratahononta aha na nidok ni Hatutubu ni Tuhan Jesus tu hita, jala aha lapatan ni i tu ngolunta dohot di angka parsaoranta siganup ari. Marhite Pesta Hatutubu ni Tuhan Jesus na tapaestahon dibagasan ombas on, dipangkulingi do hita marhite sada proklamasi manang panindangion na sian si Johannes taringot tu Jesus, i ma: na Gabe Daging Ma Hata i”.
    b.      Dipatorang si Johannes do tu hita, marhite na mamboan hita mulak (marningot) panompaon di mulana i (ptds. 1 Musa 1: 1a). Andorang so ditompa Debata dope portibi on, Logos (Hata) i nunga adong. Logos (Hata) i ndang na ditompa, alai sian saleleng ni lelengna nunga adong hhian Hata i. Jala si Paulus pe, laos songon i do dipodahon ( 2 Kor.8:9; Pil.1:2-5). SI Johannes manghatindangkon, ia “Hata” i nunga ro tu p ortibi on dibagasan hadirion ni Jesus, na so marmula jala ndang marharoroan sian portibi on, alai sahalak na ‘praexistent” do (nunga adong hian andorang so adong dope portibi on). Maksud dohot tujuan ni si Johannes mamangke hata i , ima; ia Logos (Hata) i, i ma sada hal na mansai porlu di ngolu ni jolma. Dohot sada hata boi do hita patupahon las ni roha dohot apulapul sian arsak ni roha dohot parungkilon di ngolunta huhut mambahen parsaoran na denggan dohot angka dongan na di huhmaliang hita. Molo tadok sada hata na sintong jala marsitutu, boi di gombarhon i isi ni roha jala rimpun ni ngolunta parbagasan. Isarana: sada ina na naeng mangapuli ianakhonna, dipasahat do i marhite hata na lambok jala tabo begeon. Dohot sada hata “olo” sian sahalak boru oroan dipatolhas i do sude isi ni rohana. Songon i ma dibagasan Logos (Hata) i, Debata papatarhon DiriNa, jala mangalehon diriNa, asa tangkas ditanda jolma, jala boi dihaporseai. Ala ni, ndang tarsirang Debata dohot Hata i, dibagasan holong na so marnamontok. Hatiuron sian Hatiuron, marsaor sian saleleng ni lelengna sahat ro disaleleng ni lelengna. Jala Debata do Hata i, sisada Hasadaon dibagasan Debata Ama, Anak dohot Tondi Parbadia. Asa manang ise na pajumpang huhut marsaor dohot Hata i, ima halak na pajumpang dohot Debata. Dipatangkas si Johannes do i di ayat 2: “I ma na saor tu Debata dimulana i”. Ala ni i, Hata i manongtong do, ndang marharoroan sian tano on, alai sian mulana i nunga marsaor dohot Debata. Ndang adong na asing, ia so holan Jesus na boi papatarhon rupa, lomo ni roha ni Debata. Jadi, ala Debata do Hata i, Hata i do Debata. I do umbahen na marhagogoon Hata i songon panompa. Dohonon ma adong pe Hata i, patuduhon dohot patandahon Debata do tu angka jadijadianNa. Hubungan ni Debata tu Hata i, ima marhite Karya penciptaan (Creatio ex Nihilo). Di naung saor Debata tu portibi on gabe ditanda portibi on ma Debata marhite Jesus Kristus na sorang dibagasan jala marhite jolma, ima laho patulushon sangkap haluaon.
    c.       Dialo si Johannes do pandapot na mandok, ia materi (benda) na manongtong, termasuk sibolis naung sai adong hian di lambung ni Debata. Alai si Johannes mandok; nasa na adong marharoroan sian Hata i do i. Jesus Sipalua dos do i dohot Debata Sipanompa. Alai ndang holan sipanompa sude angka na tinompa, alai dohot do mangaramoti (memelihara). Sian diri ni na tinompa i, ndang adong hangoluan, alai tergantung sian Hata i do. Hata i do haroroan ni ngolu dohot pasupasu. Ngolu dibagasan Hata i, ima “Hatiuron ni jolma”. Ai andorang so madabu jolma tu dosa, jolma mangolu, marsaor dohot Hata i, i ma na mangolu dibagasan hatiuron, marsaor dohot Debata dohot nasa na tinompa. Songon i do nang dung madabu jolma tu dosa, hatiuron na sian Tuhan i sai tongtong do marsinondang, nang pe jolma i ndang manjangkon na tiur i, alai sai tongtong paloashon dirina di linggoman ni haholomon. Jala halak nampuna ni Debata hian pe ndang olo manjangkon na tiur i (ptds. Ay.11). Ndang ditanda nasida Debata dohot dirina sandiri, ala ngolu partondionna nunga marsahit jala mate. Nang pe na holom i ndang manjangkon na tiur i, alai sai tongtong marsinondang na tiur i. Hatiuron  dohot hangoluan na nidokna disi, ima: hangoluan na manongtong, haluaon sian uhuman. Jadi ia hatiuron dohot hangoluan i holan dibagasan Jesus Krsitus do. Laos i do na tinudu ni si Johannes Pandidi na manudu (pabotohon Tuhan Jesus do Hata i nunga gabe daging).
    d.      Andorang so ro dope Jesus i, ndang dung adong naung marnida Debata. Tutu pigapiga hali dipabotohon Debata do hadirionNa tu jolma i, Isarana; manghatai do dohot jolma na parjolo i, manghatai do dohot si Noak, si Abraham, si Jakob, si Musa dohot angka panurirang. Alai ndang sada pe sian nasida marnida Debata. Ise do Debata? Boasa ala hatiuron  ndang dope saor manondangi tu portibi on. Ringkot parateatehononta dison, ia hangoluan (junani; zoe= ngolu, mangalehon hangoluan). Lapatanna: na mangalehon hangoluan do haroro ni Jesus tu portibi on, mamungka sian hatutubuNa, hagodanganNa, sahat tu parniahapanNa di hau pinorsilang, rade Ibana mangalehon hosaNa bahen panghophopon ni haluaonta sian dosa dohot hamatean. Unang dibagasan haholomon be na porsea i, alai asa hatiuron nama manondangi ibana: ‘unang tartuktuk, unang  misteri, unang so ditanda Debata’. Hombar tu evangelium Johannes, ia haholomon ima angka hajahaton. Jadi angka halak na dibagasan haholomon na jahat do sude manggomgomi ngoluna. Alai mabiar do haholomon i marnida hatiuron (3:19,20), asal ma olo mardalan di hatiuron i (8:12; 12:46). Laho manjangkon panondang i (Jesus), nunga disuru patujolo songon perintis, sitindangi, i ma si Johannes Pandidi. Maksudna disi laho mangalusi keraguraguan ni portibi on do taringot tu bagabaga i nunga be dipasaut Debata marhite Tuhan Jesus. Jadi, fungsi manang peran ni si Johannes Pandidi songon sitindangi do ibana paboahon nunga ro panondang i, Sipalua. Ibana Tuhan, Ibana do na nidok ni Hata bagabaga (5:37; 3:25-30; 4:1; 10:41)
     e.      Turpuk on paboahon inkarnasi :Hata i gabe daging, ndang manggombarhon dalam bentuk peristiwa manang barita hatutubu ni si Palua i. Alai mangondolhon tu aspek teologia ni proses inkarnasi i do. Asa tangkas do tu na porsea i mangauhon makna/tujuan, aha do umbahen na olo Tuhanta Jesus ro tu  portibi on marrumang jolma jala saor Ibana rap dohot jolma pardosa di portibi on. Ala ni i unang ma pesta Natal i dipestahon holan na naeng marningot sejarah peristiwa ni hatutubu ni Sipalua i sambing. AI jotjot taida kecenderungan pesta Natal i holan napatuduhon ahriburon, alai gabe holip rumang ni holong dohot las ni roha ala godang boban tingki na mamestahon i. Ali na rumingkot asa gabe daging Hata i, ingkon marsitutu ma hita mangulahon Hata ni Tuhan i; tahaporseai Hatai, tajangkon, jala tahangoluhon ma Hata i, asa taruli hita di hatiuron, haluaon dohot hangoluan sisaleleng ni lelengna, dibagasan Jesus Kristus. Amen.

Jamita Evangelium Minggu Advent II – 8 Desember 2024

Pauli  Hamu Dalan Di Jahowa       (Persiapkan Jalan Untuk Tuhan) Jesaya 40 :1 - 5   1)      Huria nahinaholongan dibagasan Jesus Kri...