(Memilih Bagian Yang Terbaik)
Amos 8 : 1 – 12
- Huria
ni Tuhanta na hinaholongan dibagasan Jesus Kristus, Mansai jotjot do na
parpudi on sai tabege adong tersangka baru di kasus korupsi. Lam tamba na
tartangkup tangan. Ndang ratusan manang milyaran be nunga pola sahat tu
Triliunan bahkan kuadriliun. Targoar ma bangsonta na terkorup peringkat 5
di sandok portibi on. Ai nunga membudaya be korupsi, sian jajaran atas
nang bawah, sian partimbo sahat tu partoru, sian metropolitan sahat tu
tingkat desa dan dusun. Sai hira turun temurun di warishon. Malah pola
adong; korupsi berjemaah. Hira na
marlumba nama na mangulahon korupsi, ndada marlumba prestasi. Malengleng
ateate paidaida i. Mau dibawa keman abangsa ini ? Korupsi sudah
menggerogoti hampir seluruh aspek kehidupan berbangsa dan bertanah air.
Korupsi merupakan tindakan memperoleh harta dengan cara mengambil yang
bukan haknya, dengan merampas hak orang lain. Mereka menggelapkan dan
memanipulasi uang rakyat untuk dirinya sendiri. Na mangonjar halak gabe
koruptor ima roha na holongan di hepeng, naeng hatop mamora, ala ni gaya
hidup na hedonistis, ingin bermewah-mewah, konsumtip (naeng sude
tuhoronna), materialistis dohot pragmatis. Alai adong do deba laho “manggarar
utang”, ai na “dituhor” do jabatanna i. Hape sadar manang ndang sadar,
nunga dionsop nasida mudar ni halak na asing. Ai hepeng na dikorupsi
nasida i ingkon tu rakyat hian do i. Na aturanna 100 km dalan na boi
dibangun, alai ala dikorupsi gabe holan 50 km, jala daya tahanna pe gabe
moru. Tu saku nasida do hepeng i, ndang adong tu pembangunan laho
padumahon masyarakat. Ujungna, lam mamora ma na mora dohot pejabat, alai
lam marpogos ma angka na pogos. Angka pejabat na kongkalikong dohot
penguasa boi marmobil mewah arga Rp.2 Milyar lobi sian tolu, hidup
berlebihan dan berfoya-foya. Hape torop rakyat na modom di toru ni
jambatan, ingkon jolo manghais lobilobi ni halak asa boi mangan, jala
ingkon hatop mate ala so adong hepeng manggarar ubat.
- Na
mambahen hansit panghilalaan, laos lomolomo nasida do mamusa dohot
mangaleai angka na pogos. Ai ndada holan korupso na masa, laos marpariban
do i dohot kolusi nang nepotisme. Disuap angka pengusaha do pejabat laho
mandapot HPH (Hak Pengusahaan Hutan). Dungi lomolomona ma manabai hau,
manegai tombak (hutan). Gabe masa ma tano matorban (longsor) dohot aek
mangalantap (banir), na pamatehon torop jolma jala pasudahon arta nang
inganan pandaraman. Na mangae i sude ima angka rakyat; ianggo pengusaha i
lam mamora do. Jala na humansit, dana bantuan sosial tu korban bencana
alam i pe tong muse di korupsi. Molo masa gugatan tu pengusaha i tong do
monang nasida, ai nunga torop nang hakim dohot jaksa na boi disuap.
Keadilan dan kejujuran menjadi barang langka dikalangan pemangku jabatan
(stake holder) bangsa ini. Sila ke 5 Pancasila; “Keadilan sosial bagi
seluruh rakyat Indonesia” sering hanya sebagai slogan saja.
- Alai
nang pe songon i, toropan dope tahe halak na jujur, na so olo dais tu
korupsi, jala na bertanggungjawa di sumpah jabatanna. Torop dope halak na
olo memperjuangkan keadilan sosial. Ingkon torus do huria mangajari sude
ruas unang madabu tu korupsi. Ingkon ias ma nian unang adong na margoar
siihuthon Tuhan Jesus na mangulahon korupsi. Jala i do joujou ni turpuk on:
asa olo hita mengihuthon barisan nasida i. I do joujou ni panurirang Amos.
Tudos do na masa dihita tu na masa di jaman ni si Amos. Huroha, ala jotjot
nasida diserang bangso na asing, gabe terganggu ma pandaraman nasida. Gabe
torop ma na pogos. Dung i maminjam hepeng ma nasida tu paradongan. Alai
gabe kesempatan do i di paradongan i laho pamora diri. Ai dihonahon nasida
ma bunga uang na mansai timbo (patudos tu rentenir nuaeng). Gabe ndang
targarar ni na pogos i be, digadehon ma sude ugasanna. Dung i gabe
hatobanna ma na pogos i, jala lomo nasida ma manggadis, songon manggadis
barang, na dipatudos songon na manggadis sapasang sipatu (ay.6;
pat.bid.2:6). Lam bagas jala lam dao ma jurang pemisah i na pogos tu na
mora. Orang kaya menari di atas penderitaan orang miskin. Pola di turpuk
on, hira na so olo na “mangulon” mambahen ketidak-adilan i. Di roha
nasida, unang pola adong perayaan bulan baru dohot ari sabat, ari
paradianan do i, ndang boi nasida mangonsop mudar ni rakyat i (5-6).
Mereka sudah bagaikan vampire (drakula) yang tidak boleh berhenti
menghisap darah orang miskin. Ganup ari ma nian ro na pogos i manuhor asa
tamba godang pangomoan nasida; ai disi ma pametmeton nasida hatian (solup,
takaran). Na aturan sakilo, bahenonna ma 9 ons. Na aturanna sameter
dibahen ma 90 centi. Pangomoan na so turut. Jala gadison nasida ma topung
(boras ma i di hita) na bermutu rendah. Tong do ingkon tuhoron ni na pogos
i. Molo adong pe na menggugat, ndang mabiar nasida. Ai boi do disuap angka
hakim dohot jaksa. Keadilan hanyalah milik orang berduit.
- Jala
na hebatna muse, dihuphupi nasida ma i marhite kebaktian na semarak.
Perayaan keagamaan lam meriah. Pelean tu bagas joro pe lam godang. Alai
sude na i holan sipaulaula (kemunafikan). Ai dung mulak nasida sian
bagasjoro i, diulahi, lam dijotjoti nasida do patupa ketidak-adilan i.
Gariada tahe, dibahen nasida do bagas joro dohot pelean nasida i songon
mesin cuci; molo mardosa nasida. Perayaan dohot pelean i ma anusi; ima
hira uang sogok asa unang dipaidaida Debata hinaroa ni pambahenannasida i.
(ra, adong do mirip ni praktek on tu nabinahen ni donganna na menganut
teologi kesuksesan dohot kemakmuran; yang hanya menekankan hidup mewah,
pembangunan gedung ibadah mewah, sebagai bukti bahwa Tuhan memberkati
kehidupan dan pelayanan mereka.
Liturgi ibadah mereka yang bebas didominasi pujian, penekanan pada
kesembuhan ilahi, dan kotbah hanya mengulas tentang berkat finansial
melalui perpuluhan, dan kesaksian kesuksesan. Belakangan ini ada muncul
gaya bergereja yang baru disebut McChurch bagi kelompok-kelompok Kristen
yang mempraktekkan pemahaman dan gaya hidup baik dalam ibadah maupun
kehidupan yang menekankan konsumerisme, komersialisasi serta hiburan. I do
mambahen muruk Debata, ingkon hona uhum ma nasida. Ala pangalaho na songon
i nunga tung maralo tu Hata ni Debata.
- Huria
i Tuhanta nahinaholongan, marhite turpuk on dihehei hita; asa olo songon
si Amos, manurirangi lahomemperjuanghon keadilan sosial. Ndada ala masalah
politik, alai ala Hata ni Debata do. Ndang boi hohom hita mansoarahon
keadilan sosial dohot paraloan tu korupsi. Ai bahagian ni bangso on do
hita. Kita harus memperjuangkan keadilan sosial bagi seluruh manusia. Bukan
karena Pancasila, tetapi hanya
karena kita percaya bahwa Tuhan yang kita sembah dan imani adalah Allah yang
adil dan penyayang. Dan di dalam Yesus Kristus, kita harus melakukan tindakan
kasih bagi semua orang. Jala i do ibadah (parsombaon) na sintong. Ra
tingkos ni dok ni sahalak Pastor Katolik ima na margoar : B.J.Banawiratma “tidak
ada ibadah sejati kepada Allah tanpa pembebasan orang miskin dan
tertindas. Ibadah sejati ndada holan di gareja, alai dohhot do di
perjuanganta memperjuangkan keadilan sosial tu sude jolma.
- Huria
ni Tuhanta, domu tu si, adong ma manang piga hal sederhana na boi
patupaonta laho patupa keadilan sosial, mangurupi angka na pogos dohot na
tertindas, ima:
a) Manatap jala menghormati sude
jolma songon angka na hinahoongan ni Tuhan Jesus. Nunga pola olo Tuhan Jesus
mamelehon dirina tu sude nasida, ala ni i, hita pe, taronjar ma rohanta laho
manghaholongi nasida. Unang adong be rohanta laho “mangonsop” manang mambuat
hak nasida. Alai hehe ma rohanta laho mangurupi nasida, songon Tuhan Jesus na
rade mangurupi hita.
b) Taingot ma di ganup sen na
nilehon ni Debata tu hita, ndada holan tu dirinta i. Alai adong do disi titipan
ni Debata na ingkon pasahatonta tu angka na pogos na di lambungta. Unang tapogo
i ate!
c) Tatiru ma Tuhanta Jesus, jala
gabe hataridaan ni pambahenan ni Debata ma ngolunta, ima ngolu na berpihak tu
angka na pogos, na gale, na so mardihadiha dohot na tertindas. Tapeop ma hata
ni Tuhan Jesus di Mateus 25: 31-46 i. Dipaloas Debata do angka na pogos i di
lambungta asa hita gabe tangan ni Debata laho mangurupi mangalehon dohot
memperjuangkan hak nasida, asa dos dohot hita. Kitaharus hadir mewakili dan
menampakkan sifat Allah untuk bertindak menjadi sahabat bagi semua orang korban
ketidak-adilan.
d) Boi do i pungkaonta sian na metmet.
Parholo, sin rasa prihatin, dung i olo manangianghon. Sian na manangianghon i
ma hehe roha jala ro inspirasi mangalului dalan mangurupi. Jala udut ma i tu
tindakan, mulai sian na karitatip sahat na terencana bagus dan
berkesinambungan, atau memberi pancing.
e) Secara intuisi, mungkin tidak
berlebihan bila dikatakan, bahwa gereja yang sejati haruslah memiliki
sedikitnya satu program untuk mengurangi kemiskinan, atau program pendampingan
dan pembelaan terhadap korban ketidak-adilan. Pasti Tuhan Raja Adil kita lebih
menyukai itu ketimbang bangunan gereja dan KKR mewah.
f)
Ala, molo
tung so boi dope hita mangurupi, pinomat unang tabuat hak ni manang ise tarlobi
hak ni na pogos i. Molo naeng mangurupi hita, bulus ma roha laho mangurupo, ala
holong ni Kristus, unang ma marpabuat (ai angka rentenir pe, didok nasida do
laho mangurupi, alai mamparbuat laho pamora diri).
g) Taambolonghon ma roha na holong
di hepeng,ingin hidup mewah dohot gaya hidup na konsumtif. Aii do patubu
rohanta laho korupsi. Asa unang madabu hita tusi; parjoo, cukupkan diri dalam
segala hal (baca, 1 Tim 6: 6-10). Paduahon, ingot tangiang pinodahon ni Tuhan
Jesus; Lehon ma tu hami sadarion, hangoluan siapari; patoluhon; tangianghon ma:
“Biarkanlah aku menikmati makanan yang menjadi bagianku (Amsal 30:8b). Rap dohot
si Daud pangido ma tu Debata: “Unang loas rohangku manimbl paihuthon parkaro
na jat, laho marpangalahohon angka
pambahenan di hajahaton rap dohot angka siulaon hajahaton, jala unang tung
mangapian ahu naeng mandai panganon pangomoannasida i” (Pslm 141:4).
Antong, hehe ma hita gabe Amaos na imbaru laho
memperjuangkan keadilan sosial tu angka na pogos dohot korban ketidak-adilan di
tonga ni bangso on. Ido ibadah nahinalomohon ni Debata, ai didok do : “Lomoan
do rohangKu mida asi ni roha asa mida pelean” (Hosea 6:6). Amen.