“NUNGA HEHE JESUS I”
& Ev. Lukas 24: 1 – 12 & Ep. Psalm 103:1 - 5
- Huria
ni Tuhanta: “Selamat PASKAH ma di hita saluhutna.” Na ro do hita marpungu
di bagas joro ni Tuhanta marminggu, marlas ni roha, mamuji Tuhanta ala
NUNGA HEHE JESUS. Paskah ima na masa haheheon ni Jesus sian tanoman i,
sian hamatean i, disi ma dipatuduhon haluaon (kemerdekaan, pembebasan).
Ulaon paskah ima naung diuarihon sian angka ompu ni bangso Israel najolo.
Molo di Padan na Robi patupahon ulaon Paskah laho manaringoti habubungkas
ni bangso Israel sian Misir (5 Musa 12: 1-20, 43-50; 4 Musa 15:1-16). Molo
mamereng sian astuanna, Paskah sian hata pesach, pesakh, passover
lapatanna mamolus 5 Musa 12:13,27, martudutudu tu patik ni Debata tu
bangso Israel uju nasida di Misir asa didalohon ma mudar ni anak birubiru
tu dua tiang parhinsuhinsuan i dohot tu tohang ni angka bagas ni saluhut
bangso Israel i. Molo diida Debata i laosanNa ma angka bagas naung ditandai
hian sian mara bolon hamamate ni angka anak buhabaju ni jolma nang angka pinahan
na adong di luat Misir. Hombar tu patik ni Debata, asa tongtong dipatupa
bangso Israel manaringoti bulan Nisan na parjolo, andorang i digoari abib
di ari 14on di 3 Musa 23:4; 4 Musa 9:3-5; 28:16 saleleng ualu ari jala
marujung di ari pa 21on. Saleleng saminggu i holan manganhon roti na so
niasoman.
- (Ay. 1
– 3) - Di Padan na imbaru Paskah ima martudutudu tu Tuhan Jesus laho
paluahon jolma sian dosa, hamatean dohot sibolis i. Tangkas do botoonta
haheheon ni Jesus sian na mate di angka buku evangelium. Tarlumobi di
evangelium Lukas dibagasan turpukta on dipaboa do taringot tu paskah i na
dibuhai marhite na ro angka sisean ni Jesus ima angka parompuan na ro tu
tanoman i mamboan angka na hushus. Ima sada tradisi najolo di halak Israel
mamboan angka na hushus, di ari patoluhon. Tanoman ni halak Jahudi ditutup
dohot batu na nigulinghon jala di hinsu ma i, jala buhaanna do i laho
mambahen angka na angur tu bangke na di tanoman i dohot angka miak na
hushus.
Jala taingot ma tu bangke ni si Lazarus di Johannes 11.
Jala na patupahon i ima angka parompuan, ima partingkian nasida manghaholongi
naung jumolo sian nasida huhut ditatangisi bangke i patuduhon holong ni roha
nasida. Hape molo nunga ari patoluhon nunga rotak bangke i jala nunga bauon,
ala ni i ingkon di hinsu do tanoman i asa unang ro angka binatang. Angka
parompuan na ro tu tanoman ni Jesus i ima Maria Magdalena (astuanna sian
Magdala), Johana jala Maria inong ni si Jakobus (ay.10). Alai dung sahat di
tanoman i, ndang jumpangnasida bangke ni Jesus (kubur itu kosong ! ), ndang
adong be disi Jesus. Naung targulang batu ni tanoman i jala ndang dapot nasida
be disi bangke ni Jesus.
- (Ay.4-5)
- Alai dibereng nasida ma disi dua parabit na marlinanglinang, sanga do
tahutan nasida atik adong barita na so tabo begeon diboan halak i. Alai
ndang na marpanungkun angka parompuan i, sai humasusa do rohana holan laho
mangalului bangke ni Jesus na di tanoman i huhut undukdunduk
simanjujungna. Di pingkiran nasida Jesus na nililitan ni abit i do
niluluanan ndang na marlinanglinang i na binereng nasida. Dipangkulingi
surusuruan i ma angka parompuan i ala ni pangluluan nasida na soada manang
aha jala marisuang: Boasa luluanmuna na mangolu di inganan ni angka na
mate? (ay.5b). Dihatindanhon do marhite pandohan i na mangolu do Jesus i
songon na nidok ni si Job 19: 25 Ai
tangkas do huboto mangolu do Sipangolu ahu, jala Ibana parpudi jongjong di
atas orbuk. Ala na mangolu do Ibana jala hita pe pangoluonna do sogot.
- (Ay.6 -
8) - Dipaingot surusuruan i do taringot tu pandohan ni Jesus sandiri : Ndang
dison Ibana: Nunga dipahehe Ibana. Ingot hamu ma na hinatahonna i tu hamu,
uju di Galilea i dope Ibana! Ai didok do, ingkon pasahaton Anak ni jolma i
tu tangan ni halak pardosa jadi parsilangkononhon, jala mulak mangolu ma
Ibana di ari patoluhon. Dang mungkin halupahononna pandohanNa i ala dibereng
nasida sandiri do na diparsilanghon Jesus i. Nadua surusuruan i ndang na
pasahathon barita na imbaru, alai holan paingothon nasida do taringot na
nidok Jesus jala mangajari nasida laho pahusorhusorhon dohot mangulahonsa.
Ay.8 - Jala diingot nasida ma hatana
i. Parningotan na nidok Jesus ditingki na lehet boi do mangurupi hita
laho mangantusi pangaramotion ni Debata tu hita. Teologi ingatan ima na populer
nuaengon, jala mansai ringkot do i parrohahononta. Teologi Mengingat
(dalam Bahasa Inggris disebut remembrance
theology) adalah salah satu bentuk dari Teologi Kristen yang menelaah
bagaimana memori atau ingatan-ingatan di dalam otak dapat menjadi sumber
manusia untuk berteologi. Teologi Mengingat sering kali digunakan untuk
menyelesaikan konflik dan rekonsiliasi. Teologi mengingat na paboahon tung
so hea do Tuhanta Debata manghalupahon hita na tinompaNa. Sipata hita
jolma do na lupa, ndang marningot, boi do gabe abtrak, kabur parningotan
manang memorinta hinorhon ni hagaleoonta mamereng dohot mangadopi
sidangolon, parsahiton, manaon na bernit songon na masa tu angka sisean ni
Jesus termasuk ma na di turpuk on angka parompuan i. Dibagasan habot ni
roha dope panghilalaan ni angka parompuan na ro tu tanoman i dirohana nang
di pingkiranna Jesus na mate i dope
jala gostang di tanoman i. Hape ndang diingot naung disuriranghon
haheheonNa i di ari patoluhon. Mansai ringkot do hita marningot Hata ni
Debata na sahat tu hita, na tabege jala tatangihon, alai sipata tung so
taboto do sude i molo so dohot Tondi Parbadia laho mangajari dohot
paingothon hita. Psalm 136:23 Ibana
marningot hita di hajimputonta i, ai ro di salelenglelengna do asi ni
rohana.
- (Ay. 9 – 12) - Barita taringot tu Jesus naung hehe i dipaboa ma tu angka apostel i, alai didok do di ayat 11 Hira turiturian do angka hata i di rohanasida jala ndang dihaporseai. Naung lupa do hape nasida di naung didok Jesus i tu nasida uju i. Alai adong do na humalaput marlojong ima si Petrus, jala na jumolo mandao sian adopan ni Guruna i, alai nuaeng gabe marlojongi do ibana tu tanoman i . Ndang adong be na tardok ni roha si Petrus, hohom sambing do ibana mamereng tanoman i, ndang adong na boi sibahenonna. Godang do angka na masa mambahen gabe ndang niantusan manang aha, boi do mambahen longang rohanta, alai sian hata ni Debata naung tangkas doi dipabotohon tu hita na gabe paruntunganta do i molo taantusi hata ni Tuhan Jesus i dohot denggan. Aha do na hinatindanghon angka parompuan i dohot si Petrus ? ima hangoluan i sandiri. Uju tabereng Jesus, tabereng ma disi hangoluan i, ndang hamatean. Uju tabereng hangoluan, naung tabereng do disi Kristus i. Ima lapatan ni haheheon i; sian hamatean tu hangoluan. Naung mate do hamatean i dipamate huaso ni Jesus Kristus i, naung monang do Jesus i manaluhon hamatean i.
- Angka
parompuan na gale i mansai barani situtu do mangadopi hamatean i marhite
na sai burju rohana mangihuthon Jesus sahat tu dolok Golgata i, ima na
gabe sitindangi hangoluan. Lapatanna, ganup tingki hita mamereng parompuan
na gale, asa gabe berengon ni halak ma hangoluan na dipauba.
- Hangoluan
na dibasabasahon Anak ni Jolma naung mate i alai laos dalanna laho
manaluhon hamatean i. Nang pe berengon hamatean mansai songir jala ndang
margogo hita mangadopi hamatean i, soada panghirimon. Alai dung
patoluarihon HANGOLUAN i do na monang. Hamatean i naung mate situtu. Ima
Paskah na sasintongna, uju hamatean i ujungna mate do dipataluhon
hangoluan i. Dibagasan hamamate ni Jesus, di hophop Debata do hamatean i
dibagasan diriNa, dungi talu ma hamatean i jala mamboan hangoluan tu hita
jolma. Naneg ma hita tarsunggul di hangoluan di portibi on na gok mara
nang panaritaan, mardongan ma hita tu hangoluan unang ma mardongan tu hamatean.
Gabe ma hita angka sitindangi ni hangoluan ndada sitindangi hamatean,
baritahon ma Jesus na Hehe i.
- Setelah para perempuan mendengar berita itu, mereka tersadar. Mereka mulai mengerti mengapa Yesus tidak ada di kubur. Ia telah bangkit. Hati mereka pun berubah. Penginjil Matius bahkan mencatat, “mereka segera pergi dari kubur itu, dengan takut dan dengan sukacita yang besar dan berlari cepat-cepat untuk memberitakannya kepada murid-murid Yesus” (Mat 28:8). Semula mereka ke kubur dengan hati lesu, namun mereka pulang dengan sukacita besar. Semula mereka pergi dengan langkah lemah, namun pulang dengan berlari cepat-cepat. Mereka pergi dengan putus asa, pulang dengan harapan baru. Kebangkitan Yesus telah mengubah kedukaan menjadi kemenangan. Ada kehidupan baru yang hadir dalam diri murid-murid. Hasintongan do Hata ni Debata. Angka surusuruan i pabotohon angka Hata ni Jesus ima hasintongan. Sihaporseaan, sitiopon jala dihaporseai .
- Hita
na porsea songon angka sisean ni Tuhan Jesus hita, asa marhite haheheon ni
Jesus i mamboan transformasi, terobosan ang hamubaon di hita ganup
marsadasada nang ditonga ni portibi on. Molo taparrohahon angka barita
sipaotooto, angka hoaks, fitnah merajalela di angka media luar negeri nang
dalam negeri. Ingkon lam marbisuk jala lam malo ma hita mamboan diri mangalapati saluhut angka informasi nang
angka na masa unang gabe dohot hita dipalilu manang dipalindaklindak
portibi on. Godang sipaotootoo laho manegai ngolunta nang haporseaonta.
Tung godang do na marlomo ni roha laho manghatindanghon gabus, jala
mananom hasintongan dohot hatigoran. Keadilan di sembunyikan, kebohongan
digaungkan untuk tujuan segelintir dan kelompok serta golongan manusia.
Persaingan politik, ekonomi dan sebagainya bahkan bisa melegalisasi kebusukan,
kekotoran statement dan rencana. Kasih manusia semakin tergerus oleh
kepentingan dan hasrat duniawi yang dipakai si iblis untuk pelan-pelan
menghancurkan masa depan kita, bila kita tidak cermat dan waspada. Asa marhite
NUNGA HEHE JESUS i, asa hehe nang hita unang tarpodom maang heheamon. Hehe
ma hita angka siihuthon Kristus manjamothon hatigoran dohot hasintongan
hombar tu Hata ni Debata. Tabaritahon ma HOLONG ni Debata marhitehite
JESUS KRISTUS i. Tadukung ma angka semangat dohot panghirimon nang las ni
roha di dongan jolma na manaon parsahiton, hinabernit, marragam sitaononna
ala ni dosa i, asa unang be dosa i mangarajai ngoluna alai Kristus Jesus i
do.
- Teologi Salib: Pada
salib itu, Allah dinyatakan melalui Yesus sebagai Allah yang manusiawi.
Dalam kematian-Nya, Ia membawa persekutuan kasih dengan Allah kepada
orang-orang yang menyerahkan semua kesengsaraan mereka kepada suatu
harapan dan memberikan masa depan. Yesus yang disalibkan itu menyatakan, Ecce Homo ( lihatlah manusia ini !
) dan Ecce Deus (lihatlah
Allah). Siapa yang hendak mengetahui apa dan siapakah Allah itu, harus
memandang Yesus yang disalibkan itu sebagai anak manusia yang disalibkan
dan Allah yang disalibkan. Pada salib itu terlukis potret Allah dan
manusia yang sesungguhnya. Pernyataan Ecce
Homo merupakan kenyataan dari seluruh penolakan manusia dan Ecce Deus sebagai kenyataan dari
kasih yang tak terbatas dari Allah. “the Crucified
is the miror in which we see God and ourselves.” By.J.Moltman. Yesus yang
disebut ‘Anak Manusia’ adalah Dia yang mengidentikkan dirinya dengan
kemanusiaan. Anak Manusia adalah Ia yang melihat diri-Nya sendiri berada
dalam kumpulan orang-orang berdosa, malang, sakit, cacat, dan sampah
masyarakat. Ia mengampuni dosa mereka dan memberi mereka kelegaan. Semua
penderitaan manusia dijumpai didalam Anak Manusia yang disalibkan. Melalui
Yesus Kristus manusia melihat ‘Allah yang disalibkan’ sebagai manusia yang
menderita, tidak memiliki masa depan dan menunjukkan siapakah Allah itu.
tanpa penderitaan itu
kita tidak dapat berbicara tentang Allah yang mengasihi. Dengan melihat
pada Yesus Kristus sebagai ‘Allah yang disalibkan’, manusia melihat suatu
sejarah yang dibuka baginya, yang kedalamNya manusia dipimpin kepada masa
depan oleh janji Allah. Hal ini berarti bahwa Allah yang mengkomunikasikan
diri sebagai ‘Immanuel’, membuat manusia mengalami hidupnya di dalam kasih
Allah. Yohanes 3:16 Karena
begitu besar kasih Allah akan dunia ini, sehingga Ia telah mengaruniakan
Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak
binasa, melainkan beroleh hidup yang kekal. Karena itu, Anak Manusia
disebut sebagai “the ‘imposible
posibility’ of hope in this world.” Masa depan manusia adalah dalam pengorbanan
Yesus di Kayu Salib. SELAMAT PASKAH. Amen.