Sabtu, 16 April 2022

Jamita PASKAH I (Parningotan Ari Haheheon Ni Tuhan Jesus), 17 April 2022

NUNGA HEHE JESUS I

 

            & Ev. Lukas 24: 1 – 12                          & Ep. Psalm 103:1 - 5                                                                  

 

  1. Huria ni Tuhanta: “Selamat PASKAH ma di hita saluhutna.” Na ro do hita marpungu di bagas joro ni Tuhanta marminggu, marlas ni roha, mamuji Tuhanta ala NUNGA HEHE JESUS. Paskah ima na masa haheheon ni Jesus sian tanoman i, sian hamatean i, disi ma dipatuduhon haluaon (kemerdekaan, pembebasan). Ulaon paskah ima naung diuarihon sian angka ompu ni bangso Israel najolo. Molo di Padan na Robi patupahon ulaon Paskah laho manaringoti habubungkas ni bangso Israel sian Misir (5 Musa 12: 1-20, 43-50; 4 Musa 15:1-16). Molo mamereng sian astuanna, Paskah sian hata pesach, pesakh, passover lapatanna mamolus 5 Musa 12:13,27, martudutudu tu patik ni Debata tu bangso Israel uju nasida di Misir asa didalohon ma mudar ni anak birubiru tu dua tiang parhinsuhinsuan i dohot tu tohang ni angka bagas ni saluhut bangso Israel i. Molo diida Debata i laosanNa ma angka bagas naung ditandai hian sian mara bolon hamamate ni angka anak buhabaju ni jolma nang angka pinahan na adong di luat Misir. Hombar tu patik ni Debata, asa tongtong dipatupa bangso Israel manaringoti bulan Nisan na parjolo, andorang i digoari abib di ari 14on di 3 Musa 23:4; 4 Musa 9:3-5; 28:16 saleleng ualu ari jala marujung di ari pa 21on. Saleleng saminggu i holan manganhon roti na so niasoman.
  2. (Ay. 1 – 3) - Di Padan na imbaru Paskah ima martudutudu tu Tuhan Jesus laho paluahon jolma sian dosa, hamatean dohot sibolis i. Tangkas do botoonta haheheon ni Jesus sian na mate di angka buku evangelium. Tarlumobi di evangelium Lukas dibagasan turpukta on dipaboa do taringot tu paskah i na dibuhai marhite na ro angka sisean ni Jesus ima angka parompuan na ro tu tanoman i mamboan angka na hushus. Ima sada tradisi najolo di halak Israel mamboan angka na hushus, di ari patoluhon. Tanoman ni halak Jahudi ditutup dohot batu na nigulinghon jala di hinsu ma i, jala buhaanna do i laho mambahen angka na angur tu bangke na di tanoman i dohot angka miak na hushus.

Jala taingot ma tu bangke ni si Lazarus di Johannes 11. Jala na patupahon i ima angka parompuan, ima partingkian nasida manghaholongi naung jumolo sian nasida huhut ditatangisi bangke i patuduhon holong ni roha nasida. Hape molo nunga ari patoluhon nunga rotak bangke i jala nunga bauon, ala ni i ingkon di hinsu do tanoman i asa unang ro angka binatang. Angka parompuan na ro tu tanoman ni Jesus i ima Maria Magdalena (astuanna sian Magdala), Johana jala Maria inong ni si Jakobus (ay.10). Alai dung sahat di tanoman i, ndang jumpangnasida bangke ni Jesus (kubur itu kosong ! ), ndang adong be disi Jesus. Naung targulang batu ni tanoman i jala ndang dapot nasida be disi bangke ni Jesus.

  1. (Ay.4-5) - Alai dibereng nasida ma disi dua parabit na marlinanglinang, sanga do tahutan nasida atik adong barita na so tabo begeon diboan halak i. Alai ndang na marpanungkun angka parompuan i, sai humasusa do rohana holan laho mangalului bangke ni Jesus na di tanoman i huhut undukdunduk simanjujungna. Di pingkiran nasida Jesus na nililitan ni abit i do niluluanan ndang na marlinanglinang i na binereng nasida. Dipangkulingi surusuruan i ma angka parompuan i ala ni pangluluan nasida na soada manang aha jala marisuang: Boasa luluanmuna na mangolu di inganan ni angka na mate? (ay.5b). Dihatindanhon do marhite pandohan i na mangolu do Jesus i songon na nidok ni si Job 19: 25 Ai tangkas do huboto mangolu do Sipangolu ahu, jala Ibana parpudi jongjong di atas orbuk. Ala na mangolu do Ibana jala hita pe pangoluonna do sogot.
  2. (Ay.6 - 8) - Dipaingot surusuruan i do taringot tu pandohan ni Jesus sandiri : Ndang dison Ibana: Nunga dipahehe Ibana. Ingot hamu ma na hinatahonna i tu hamu, uju di Galilea i dope Ibana! Ai didok do, ingkon pasahaton Anak ni jolma i tu tangan ni halak pardosa jadi parsilangkononhon, jala mulak mangolu ma Ibana di ari patoluhon. Dang mungkin halupahononna pandohanNa i ala dibereng nasida sandiri do na diparsilanghon Jesus i. Nadua surusuruan i ndang na pasahathon barita na imbaru, alai holan paingothon nasida do taringot na nidok Jesus jala mangajari nasida laho pahusorhusorhon dohot mangulahonsa. Ay.8 - Jala diingot nasida ma hatana i. Parningotan na nidok Jesus ditingki na lehet boi do mangurupi hita laho mangantusi pangaramotion ni Debata tu hita. Teologi ingatan ima na populer nuaengon, jala mansai ringkot do i parrohahononta. Teologi Mengingat (dalam Bahasa Inggris disebut remembrance theology) adalah salah satu bentuk dari Teologi Kristen yang menelaah bagaimana memori atau ingatan-ingatan di dalam otak dapat menjadi sumber manusia untuk berteologi. Teologi Mengingat sering kali digunakan untuk menyelesaikan konflik dan rekonsiliasi. Teologi mengingat na paboahon tung so hea do Tuhanta Debata manghalupahon hita na tinompaNa. Sipata hita jolma do na lupa, ndang marningot,  boi do gabe abtrak, kabur parningotan manang memorinta hinorhon ni hagaleoonta mamereng dohot mangadopi sidangolon, parsahiton, manaon na bernit songon na masa tu angka sisean ni Jesus termasuk ma na di turpuk on angka parompuan i. Dibagasan habot ni roha dope panghilalaan ni angka parompuan na ro tu tanoman i dirohana nang di pingkiranna Jesus  na mate i dope jala gostang di tanoman i. Hape ndang diingot naung disuriranghon haheheonNa i di ari patoluhon. Mansai ringkot do hita marningot Hata ni Debata na sahat tu hita, na tabege jala tatangihon, alai sipata tung so taboto do sude i molo so dohot Tondi Parbadia laho mangajari dohot paingothon hita. Psalm 136:23 Ibana marningot hita di hajimputonta i, ai ro di salelenglelengna do asi ni rohana.
  3. (Ay. 9 – 12) - Barita taringot tu Jesus naung hehe i dipaboa ma tu angka apostel i, alai didok do di ayat 11 Hira turiturian do angka hata i di rohanasida jala ndang dihaporseai. Naung lupa do hape nasida di naung didok Jesus i tu nasida uju i. Alai adong do na humalaput marlojong ima si Petrus, jala na jumolo mandao sian adopan ni Guruna i, alai nuaeng gabe marlojongi do ibana tu tanoman i . Ndang adong be na tardok ni roha si Petrus, hohom sambing do ibana mamereng tanoman i, ndang adong na boi sibahenonna. Godang do angka na masa mambahen gabe ndang niantusan manang aha, boi do mambahen longang rohanta, alai sian hata ni Debata naung tangkas doi dipabotohon tu hita na gabe paruntunganta do i molo taantusi hata ni Tuhan Jesus i dohot denggan. Aha do na hinatindanghon angka parompuan i dohot si Petrus ? ima hangoluan i sandiri. Uju tabereng Jesus, tabereng ma disi hangoluan i, ndang hamatean. Uju tabereng hangoluan, naung tabereng do disi Kristus i. Ima lapatan ni haheheon i; sian hamatean tu hangoluan. Naung mate do hamatean i dipamate huaso ni Jesus Kristus i, naung monang do Jesus i manaluhon hamatean i.
  4. Angka parompuan na gale i mansai barani situtu do mangadopi hamatean i marhite na sai burju rohana mangihuthon Jesus sahat tu dolok Golgata i, ima na gabe sitindangi hangoluan. Lapatanna, ganup tingki hita mamereng parompuan na gale, asa gabe berengon ni halak ma hangoluan na dipauba.
  5. Hangoluan na dibasabasahon Anak ni Jolma naung mate i alai laos dalanna laho manaluhon hamatean i. Nang pe berengon hamatean mansai songir jala ndang margogo hita mangadopi hamatean i, soada panghirimon. Alai dung patoluarihon HANGOLUAN i do na monang. Hamatean i naung mate situtu. Ima Paskah na sasintongna, uju hamatean i ujungna mate do dipataluhon hangoluan i. Dibagasan hamamate ni Jesus, di hophop Debata do hamatean i dibagasan diriNa, dungi talu ma hamatean i jala mamboan hangoluan tu hita jolma. Naneg ma hita tarsunggul di hangoluan di portibi on na gok mara nang panaritaan, mardongan ma hita tu hangoluan unang ma mardongan tu hamatean. Gabe ma hita angka sitindangi ni hangoluan ndada sitindangi hamatean, baritahon ma Jesus na  Hehe i.
  6. Setelah para perempuan mendengar berita itu, mereka tersadar. Mereka mulai mengerti mengapa Yesus tidak ada di kubur. Ia telah bangkit. Hati mereka pun berubah. Penginjil Matius bahkan mencatat, “mereka segera pergi dari kubur itu, dengan takut dan dengan sukacita yang besar dan berlari cepat-cepat untuk memberitakannya kepada murid-murid Yesus” (Mat 28:8). Semula mereka ke kubur dengan hati lesu, namun mereka pulang dengan sukacita besar. Semula mereka pergi dengan langkah lemah, namun pulang dengan berlari cepat-cepat. Mereka pergi dengan putus asa, pulang dengan harapan baru. Kebangkitan Yesus telah mengubah kedukaan menjadi kemenangan. Ada kehidupan baru yang hadir dalam diri murid-murid. Hasintongan do Hata ni Debata. Angka surusuruan i pabotohon  angka Hata ni Jesus ima hasintongan. Sihaporseaan, sitiopon jala dihaporseai .
  7. Hita na porsea songon angka sisean ni Tuhan Jesus hita, asa marhite haheheon ni Jesus i mamboan transformasi, terobosan ang hamubaon di hita ganup marsadasada nang ditonga ni portibi on. Molo taparrohahon angka barita sipaotooto, angka hoaks, fitnah merajalela di angka media luar negeri nang dalam negeri. Ingkon lam marbisuk jala lam malo ma hita mamboan diri  mangalapati saluhut angka informasi nang angka na masa unang gabe dohot hita dipalilu manang dipalindaklindak portibi on. Godang sipaotootoo laho manegai ngolunta nang haporseaonta. Tung godang do na marlomo ni roha laho manghatindanghon gabus, jala mananom hasintongan dohot hatigoran. Keadilan di sembunyikan, kebohongan digaungkan untuk tujuan segelintir dan kelompok serta golongan manusia. Persaingan politik, ekonomi dan sebagainya bahkan bisa melegalisasi kebusukan, kekotoran statement dan rencana. Kasih manusia semakin tergerus oleh kepentingan dan hasrat duniawi yang dipakai si iblis untuk pelan-pelan menghancurkan masa depan kita, bila kita tidak cermat dan waspada. Asa marhite NUNGA HEHE JESUS i, asa hehe nang hita unang tarpodom maang heheamon. Hehe ma hita angka siihuthon Kristus manjamothon hatigoran dohot hasintongan hombar tu Hata ni Debata. Tabaritahon ma HOLONG ni Debata marhitehite JESUS KRISTUS i. Tadukung ma angka semangat dohot panghirimon nang las ni roha di dongan jolma na manaon parsahiton, hinabernit, marragam sitaononna ala ni dosa i, asa unang be dosa i mangarajai ngoluna alai Kristus Jesus i do.
  8. Teologi Salib: Pada salib itu, Allah dinyatakan melalui Yesus sebagai Allah yang manusiawi. Dalam kematian-Nya, Ia membawa persekutuan kasih dengan Allah kepada orang-orang yang menyerahkan semua kesengsaraan mereka kepada suatu harapan dan memberikan masa depan. Yesus yang disalibkan itu menyatakan, Ecce Homo ( lihatlah manusia ini ! ) dan Ecce Deus (lihatlah Allah). Siapa yang hendak mengetahui apa dan siapakah Allah itu, harus memandang Yesus yang disalibkan itu sebagai anak manusia yang disalibkan dan Allah yang disalibkan. Pada salib itu terlukis potret Allah dan manusia yang sesungguhnya. Pernyataan Ecce Homo merupakan kenyataan dari seluruh penolakan manusia dan Ecce Deus sebagai kenyataan dari kasih yang tak terbatas dari Allah. “the Crucified is the miror in which we see God and ourselves.” By.J.Moltman. Yesus yang disebut ‘Anak Manusia’ adalah Dia yang mengidentikkan dirinya dengan kemanusiaan. Anak Manusia adalah Ia yang melihat diri-Nya sendiri berada dalam kumpulan orang-orang berdosa, malang, sakit, cacat, dan sampah masyarakat. Ia mengampuni dosa mereka dan memberi mereka kelegaan. Semua penderitaan manusia dijumpai didalam Anak Manusia yang disalibkan. Melalui Yesus Kristus manusia melihat ‘Allah yang disalibkan’ sebagai manusia yang menderita, tidak memiliki masa depan dan menunjukkan siapakah Allah itu. tanpa penderitaan itu kita tidak dapat berbicara tentang Allah yang mengasihi. Dengan melihat pada Yesus Kristus sebagai ‘Allah yang disalibkan’, manusia melihat suatu sejarah yang dibuka baginya, yang kedalamNya manusia dipimpin kepada masa depan oleh janji Allah. Hal ini berarti bahwa Allah yang mengkomunikasikan diri sebagai ‘Immanuel’, membuat manusia mengalami hidupnya di dalam kasih Allah. Yohanes 3:16 Karena begitu besar kasih Allah akan dunia ini, sehingga Ia telah mengaruniakan Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak binasa, melainkan beroleh hidup yang kekal. Karena itu, Anak Manusia disebut sebagai “the ‘imposible posibility’ of hope in this world.” Masa depan manusia adalah dalam pengorbanan Yesus di Kayu Salib. SELAMAT PASKAH. Amen.

Jamita Evangelium Minggu Advent II – 8 Desember 2024

Pauli  Hamu Dalan Di Jahowa       (Persiapkan Jalan Untuk Tuhan) Jesaya 40 :1 - 5   1)      Huria nahinaholongan dibagasan Jesus Kri...