Ngolu
Naung Dibagasan Haluaon ni Kristus
Johannes
8 : 30 – 36
A. Patujolo
Nang pe nian naung tubu Jesus 2013 taon na salpu,
alai anggo halak Jahudi, ndang yakin dope nasida na Jesus i do Mesias i. Ala
mangihuthon harapan ni halak Jahudi, ingkon sangap do hatutubu ni Mesias i, ai
na naeng gabe raja do Mesias i laho manggomgomi huhut manaluhon nasa harajaon,
tarmasuk harajaon Rom. Hape dung tubu Tuhan Jesus di bara ni pinahan di huta
Betlehem, pilit do i sian harapan nasida, ndang tarjalao roha ni halak Jahudi
songon i hatutubu ni Mesias, ingkon diistana do i nian tubu sian halak na
sangap, songon i do na une di roha ni halak Jahudi. Ala ni indang tarjalo roha
ni halak Jahudi, na toho do Mesias na tubu di bara. Atik pe nian tarsurat do i
di Padan na Robi, paboa na ingkon di Betlehem huta hatutubuan ni Mesias i (Mika
5:1), alai dung hatutubu ni Jesus, ndang tarjalao rohanasida na tutu do Mesias
na tubu i. Panghorhon ni i, ndang tarjalo roha ni halak Jahudi, na boi Jesus i
gabe Sipalua tu sude jolma lumobi tu halak Jahudi. Ndang tarjalo roha ni halak
Jahudi molo Debata gabe daging, manang gabe jolma. Laos i do na gabe perdebatan
di turpuk on. Pandok ni halak jahudi, ala pinompar ni si Abraham nasida, ndnag
ringkot Sipalua di nasida (ay.33). Jala ndang adong didok roha ni Jahudi jolma
biasa na boi gabe Sipalua hape Jesus sandiri mandok; holan marhite sian Ibana
do dapot haluaon jolma (ay.36).
B.
Hatorangan
1. Ayat
30-32; Ai ndang adong tardok goaron masa transisi hatiha i. Torop do halak
Jahudi manghaporseai Jesus, alai dipudian ni ari ndang dope gabe Kristen
nasida, alai baliksa gabe mulak tu parugamo Jahudi. Angka na torop na
ginoaranna di ay 30-31 on, nang pe di mulanai patuduhon sikap na positif tu
ajaran ni Jesus, alai dung leleng sai diihuthon ajaranNai, gabe lam maruba ma
sikap na torop i manghasogohn ajaran ni Jesus (ay 33,39,41,48,52-53,57) sahat
ma puncakna di ay 59 disi ma ujungna rohanasida marbalik laho mandangguri
Jesus. Di tingki i, torop do halak Jahudi naung gabe porsea. Alai nang pe
digoari nasida naung gabe porsea di Jesus ndang
boi dope nasida tardok siihuthon Jesus, siala kenyataanna, hot dope
nasida marugamo Jahudi. Holan sisean nasampulu dua i dope na tangkas boi goaron
siihuthon ni Jesus na satia, ipe dipudian ni ari manimbil do sada sian sisean i
ima si Judas. Sian pangantusion ni hata i na mandok “Molo mian hamu dibagasan Ahu, sintong ma hamu siseanHu”, na
marlapatan doi, ndnag tangkas dope nasida boi goaron sisean na tutu, ai ndnag
dope mian nasida di Jesus, jala ndang mian dope hata ni Jesus di bagasan
nasida. Porsea do nasida di Jesus holan ala ni tanda halongangan, alai ndang
dope nasida olo mangulahon hata ni Jesus, ai halak Jahudi parugamo Jahudi dope
nasida tingki i.
Manang ise na
mangulahon na denggan hombar tu patik i, i do “na sintong”, jala i do na boi
mandapot haluaon, i ma ajaran ni ugamo Jahudi. Alai udut ni i muse, diboto
Jesus do na so adong nanggo sahalak pe na boi manggohi na pinangido ni patik i,
lapatanna; ndnag adong nanggo sahalak pe na boi goaron na sintong. Ai manang
beha pe sai adong be do hagaleon ni hajolmaon, jala ndnag tarbahen jlma sian
dirina sandiri manggohi na nidok ni patik i. Ala ni i nunga sude jolma mardosa,
jala ala ni do ro Jesus tu portibi on mamboan haluaon. Ala ndang tarbahen jolma
i be malua sian dosa marhite gogo dohot usahana sandiri, ai nunga mardosa sude
jolma i, ndang adong manang ise pe na boi mangurupi donganna, ai ndang adong be
nanggo sahalak na so mardosa. Ala ni i ndang tarbahen jolma mangusahahon
haluaon tu dirina sandiri. Ndang ditanda halak Jahudi dia do na sintong, dohot
hasintongan. Ala ni i do dipatandahon Jesus “na sintong i” tu halak Jahudi, i
ma diriNa sandiri. Ai ndang adong na sintong ditongatonga ni angka jolma. Holan
Jesus i do na sintong, laos i do gabe dalan haluaon.
2. Ayat
33; Molo pandohan di ayat on ndada secara politis, ala molo secara politis do
nasida, sai jotjot do Bangso Israel di parhatoban angka bangso na asing sian
Padan Na Robi sahat tu Padan Na Imbaru, nang tarlumobi di tingki i, Bangso Rom
do na manaban nasida. Molo sian sudut sosial pe mansai godang do dongan sabangsona
na gabe hatoban. Alai nadidok dison ima secara rohani; mangihuthon tarombo, ala
nunga ompu ni na porsea si Abraham, otomtais ma sude pinomparna gabe “na
porsea” jala mandapot haluaon, songon i ma pandapot ni halak Jahudi. Satorusna
muse, mangihuthon panghilalaan ni halak
Jahudi, sumurung do nasida sian nasa bangso di portibi on, ala nasida songon
bangso na pinillit, jala digoari “Israel” lapatanna bangso ni Debata . Ala ni i
ma didok roha ni halak Jahudi, jadi ndang porlu nasida na ginoaran “Sipalua”
manang Juruslamat, ai nunga malua nasida didok rohana ala status songon
pinompar ni si Abraham. Hape mangihuthon Jesus, ndang boi mangasahon haporseaon
ni Ompu manang natoras laho mandapot haluaon. Ganup jolma ingkon do mandapot
haluaon i sian Jesus marhite haporseaon. Tanpa haporseaon tu Jesus ndnag
mungkin hita boi manjalo haluaon, laos marhite haporseaon i do boi dapot hita
“asi ni roha”, i ma anugerah sian Jesus Kristus.
3. Ayat
34-36; Mansai borat do aturan dohot pengawasan ditongatonga ni halak Jahudi
panghorhon ni patik i. Mardalani do angka malim mamareso manang ise na so olo
mangihuthon patik, khususna patik Sabat. Ndang jadi nasida mangula aha pe na di
na sadari i. Mangurupi dongan na tarsosak pe ndnag boi. Paluahon jolma na
tarrobung pe di ari Sabat ndnag boi, alai didok nasida maralo do i tu
patik Sabat. Mangalompa sipanganon pe di
ari sabat ndang boi, ala didokhon doshon na mangula do i. Songon i ma
dipangantusion ni halak Jahudi, ala ni ndang menyelamatkan patik i, alai
sabalikna gabe boban jala gabe dosa do patik i molo so di bagasan haporseaon.
Ala ni i do di ayat 34 didok Jesus, gabe hatoban ni dosa do halak Jahudi, ala
gabe mangulahon dosa nasida marhite patik i. Dirimpu nasida na pasangap Debata do nasida marhite patik i, hape sabalikna na
mangalo jala na palea Debata do nasida, ai ndang lomo ni roha ni Debata
dipatupa, alai holan lomo ni rohana sandiri do. Pandohan: “Dipalua anak i hamu,
na malua situtu ma hamu”, Sada reformasi na binahen ni Jesus di pangantusion
parugamaon tu halak Jahudi i ma: Taringot tu haluaon. Sian pangantusion ni
halak Jahudi, kemampuan mangulahon patik, dohot kedudukan songon pinmpar ni si
Abraham, i do na sekaligus jaminan ni haluaon. Hape marhite ayat on dibahen
Jesus, penegasan, ndang jaminan mandapot haluaon kedudukan songon pinompar ni
si Abraham, alai Jesus sandiri do na mangalehon haluaon. On do salah satu
ungkapan Teologi na dapot di Injil Johannes, paboa na holan sian Jesus do dapot
haluaon. Di Johannes 14: 6 didok “Ndang adong na sahat tu Ama i, ia so marhite
sian Jesus”. Laos songon i do di halak Kristen, ndang adong dalan na asing,
jala ndang adong goar na asing so holan goar ni Jesus na gabe dalan haluaon.
C.
Sipahusorhusoron
1. Ingkon
manat do hita di jaman saonnari on nunga tung lam tamba godang ni jolma na
tardok siihuthon Kristus gabe mundur siihuthon ugamo na asing, dohot istilah backsliding (=
kemunduran / kemerosotan rohani). Di son ma mansai porlu peranan ni orang tua,
keluarga, huria laho mangajari dohot denggan angka anggota ni keluargana nang
ruasna pe. Ingkon manat do hita marnida tondi ni jaman on, na boi mempengaruhi
angka siihuthon Jesus Kristus i gabe siihuthon portibi on dohot hahisaponna,
sian pandangan positif tu Jesus gabe pandangan na negatif. Molo tarsor hita
mamereng angka donganta nang keluarganta tu arah na negatif pangalahona
maradophon Hata ni Debata, isarana; nunga maol rohana manjaha Bibel (Hata ni
Debata), maol rohana tu parpunguan (partangiangan, parmingguon), maol di na laho
martangiang, jala laos maol rohana mangulahon Hata ni Debata, tontu ingkon
sigop ma hita pamanathon nasida, molo so sigop tasikapi boi do tundalonna
ha-Kristenon i. Ihutni i ingkon jaga do hita di sikap na holan manjalo Hata ni Debata
sabahagian, dungi manulak na asing, hape marsirainrainan do Hata ni Debata i
laho pauliulihon ngolunta tu hasintongan ni Debata. Ihutni i mangihuthon Jesus
ndada marhite perasaan dohot pingkiran, ingkon gumodang do haporseaonta i.
Diboto nasida do Jesus alai ndang dihaporseai, holan diboto sambing alai ndang
ditanda. Sahalak Teolog na margoar J.H.Spener mandok : “Lebih Baik mengenal
dari pada mengetahui Yesus”. Na marlapatan boi do sasahalakmalo mandok Hata ni
Debata, alai hurang do dihangoluhon Hata ni Debata dibagasan ngoluna. Nang tu
angka parjamita pe mansai ringkot do siparrohahononta on. Kita meyakini bahwa
perilaku pengkhotbah bisa menjadi batusandungan bagi khotbah yang dia
sampaikan. Allah tidak menginginkan dia seperti tertulis dalam Luk 16:15; Tit
1:16. Karena itulah Tuhan berkata kepada pengkhotbah yang tidak memiliki iman: Tetapi
kepada orang fasik Allah berfirman;”Apakah urusanmu menyelidiki
ketetapanKu, dan menyebut-nyebut perjanjianku dengan mulutmu, padahal engkaulah
yang membenci teguran, dan mengesampingkan FirmanKu” (Mzr 50:16-17). Oleh
karena itu makin berlipat gandalah kekuatan Firman Tuhan kaulau disampaikan
pengkhotbah yang memiliki perangai yang sesuai dengan keinginan Tuhan.
Tapi kekuatan Firman Tuhan akan berkurang kalau yang menyampaikan adalah orang
yang buruk perangainya.
2. Ngolu
Naung Dibagasan Haluaon ni Kristus ido sihirimonta manongtong dipardalanan ni
ngolunta angka siihuthon Kristus i. Boasa ? siala tung mansai malo do sibolis i
laho mangunjuni hita nang haporseaonta asa lam dao hita meragukan hasintongan
ni Hata ni Debata. Boi do sian kemajuan ni jaman nuaeng laho paliluhon
haporseaonta, boi do marharoroan sian angka buku-buku na beredar nuaeng na
godang menyisipkan pemikiran-pemikiran na so sintong be jala maralo tu Hata ni
Debata. Dohot sain ragam informasi na tajalo secara langsung manang tidak
langsung. Tontu ringkot do hita manjalo pangurupion sian Debata marhitehite
TondiNa i i ma Tondi Parbadia i. Asa marhite Tondi Parbadia i na laho mangurupi
hita, mangajari hita, asa marbisuk hita laho mangadopi angka tantangan
dibagasan parngoluanta siganup tingki nang siganup ari. Sotung gabe
pinarhatoban tondi ni jaman on hita marhite ragam kesibukan na boi marlaok dosa
dohot pangalaosion di Hata ni Debata. Ala ni i ringkot ni manjaha Hata ni
Debata laho manogunogu haporseaonta marhitehite hagogoon na sian Tondi Parbadia
i, asa taantusi pandokNa i di pardalanan ni ngolunta. Alai tantanganna godang
do manghasiholi Hata ni Debata alai ndang mian dibagasan Hata i nasida. Mat 13:20-22
menunjukkan orang-orang yang mula-mula mendengar Firman / menerima Firman
dengan gembira, tetapi akhirnya murtad (golongan tanah berbatu dan tanah
bersemak duri).
3. Ndang
apala ngali dope panghilalaanta laho mamestahon HUT RI ke 68 na di tanggal 17
Agustus. Tahilalahon do pangaramotion ni Debata tu bangso dohot negaranta, tung
pe marganti sorin angka hamaolon dohot angka kemajuan ditongatonga ni
masyarakat nang negaranta on. Boi do tadok lam maju do di perkembangan politik,
ekonomi, sosial dohot budaya, Tekhnologi nang pe ndang dos dohot kemajuan ni
negara tetangganta. Di kemajuan jaman i boi do dohonon nga lam sumurut be angka
na targoar toleransi umat beragama, godang do jolma di parhatoban sifat
kebencian antara satu agama ke agama yang lain, dungi na deba di parhatoban
angka parkarejoanna , sude do jolma berlomba-lomba asa eksis di ngolungolu
siganup ari, tamba bilangan ni angka na mamora, alai lam moru do kepedulian,
haholongon, dohot deba krisis kepercayaan, dohot krisis moral. Jadi nunga
diparhatoban tondi ni jaman on nuaeng godangan jolma. Ala ni i angka na porsea
i di negaranta on ingkon tontong do saling bergandengan tangan, melihat kedepan
masa depan generasi ni hurianta ganup; asa unang tergerus jaman on. Alai lam
tang ma dihaporseaon asa margogo mangadopi tondi ni jaman na lam maju jala lam
berobah. Asa tapatuduhon ma angka anak naung pinalua hita, merdeka melakukan
kebenaran dan keadilan, na magigi mangulahon dosa, jala ndang dao i sian
nilai-nilai KeKristenan na patuduhon moral dohot etika na denggan maradophon
dongan jolma. Amen