Gabe Parholong
3 Musa 19: 9 – 18
A.
Patujolo
Ia Buku 3 Musa on didok do Leviticus manang ‘Kitab Para
Nabi’ namarsihon angka patik dohot aturan na pinasahat ni Debata marhite si
Musa na mangatur angka siulahonon jala siparangehonon ni halak Israel, songon
bangso ni Debata. Marhitehite patik dohot aturan i, ditogutogu do nasida asa
mangolu dibagasan habadiaon ala na badia do Jahowa Debata nasida i. Jala di
bindu 19 ni buku 3 Musa on, dipatolhas do angka patik na jempek jala
namarragam, alai sudena i marpardomuan tu habadiaon ni pangalaho di bagasan
pardomuan tu Debata. Parsaoran tu dongan jolma dohot tu sude na humaliang. Deba
angka patik n adibindu 19 on marpardomuan langsung tu isi ni patik na sampulu,
deba mangatur songon dia do sibahenon nasida maradophon tano inganan dohot
pangulaan nasida, ro di patik na mardomu tu pameleon manang parsombaon nasida
tu Debata, jal asongon dia do parange nasida maradophon angka
hasomalanhasomalan ni halak sipelebegu na humaliang nasida, na boi mangaramuni
habadiaon nasida songon bangso ni Debata. Ndang pola maratur idaon parsusun ni
angka patik i, sipata mamangkulingi saluhut bangso secara keseluruhan (jamak)
jala sipata mamangkulingi halak marsadasada.
Diturpuk on pe tarida do ragam ni angka patik na jempek.
Jala hira sude do angka patik i marrumang oraora manang angka pangalaho na so
jadi ulahonon nasida maradophon angka donganna, isara ni oraora na so jadi
manangko, na so jadi manolon na so tutu (bersumpah palsu), na so jadi patupahon
pangarupaon (penindasan) tu dongan jolma, na so jadi mangaleai angka halak na
dangol, na so jadi papeolhon uhum di paruhuman, na so jadi mangalap manaruhon
hata, na so jadi manghosomi dongan manang mambaloshon na jahat alo ni n a jat.
Ndang pola dipaboa dohot tangkas ise do panurat ni buku 3 Musa on, alana
mangarupa angka tulisan marhite sumber P (Pentateuch). Marhite turpuk on
dipatorang do pangarimpunan ni saluhutna ayat 18 na ingkon haholonganmu
donganmu songon dirim (halak nampuna habadiaon ditongatonga ni ngoluna).
B.
Hatorangan
1. Ayat
9 – 10; Dipatangkas do dibagasan ayat on, na ingkon boi mangurupi donganna,
jala ndang jadi gotilon sude, jala ingkon do pasisihon tu dongan (sigotil
monis: orang pelit). Na so jadi do buaton sude parbue ni angka hauma manang
anggur jala ingkon pasombuon i tu na pogos dohot tu halak dagang . Tarmasuk ma
i, ingkon masilehonlehon tu na mabalu, na yatim-piatu (jaha; 3 Musa 23:22; 5
Musa 24:19-21; Rut 2:15-16).
Ketika
menempati tanah Kanaan, kehidupan umat Israel berubah dari pola hidup nomaden
menjadi petani-petani kecil, yang akhirnya memiliki tanah bagi dirinya sendiri.
Selanjutnya yang terjadi adalah, apabila tanah yang diusahainya itu tidak subur,
panen gagal, dia menjadi miskin dan menjual dirinya sendiri serta keluarganya
sebagai budak. Lama-kelamaan, timbullah suatu kelompok yang semakin hari
semakin makmur, tetapi, di pihak lain, rakyat miskin semakin bertambah
jumlahnya. Jurang pemisah antara di kaya dan si miskin makin lebar. Mengetahui
kondisi ini akan terjadi, jauh-jauh hari Tuhan memberikan hukum-Nya melalui
Musa, tentang bagaimana orang yang memiliki ladang atau kebun anggur menyisakan
hasil panen untuk orang miskin dan orang asing yaitu, “Pada waktu kamu menuai
hasil tanahmu, janganlah kausabit ladangmu habis-habis sampai ke tepinya, dan
janganlah kaupungut apa yang ketinggalan dari penuaianmu. Juga sisa-sisa buah
anggurmu janganlah kaupetik untuk kedua kalinya dan buah yang berjatuhan di
kebun anggurmu janganlah kaupungut, tetapi semuanya itu harus kautinggalkan
bagi orang miskin dan bagi orang asing; Akulah TUHAN, Allahmu” (ay. 9-10).
Ungkapan “jangan” berarti agar orang Israel membatasi diri dalam bersikap,
berpikir dan bertindak negatif tentang orang lain. Salah satu penerapannya ada
di dalam Kitab Rut pasal 2. Rut adalah seorang janda asing keturunan Moab yang
baru tiba di Betlehem bersama mertuanya, Naomi. Mereka tidak mempunyai uang,
dan pergi ke ladang Boas untuk memungut jelai di belakang penyabit-penyabit.
Dari jelai yang dikumpulkan itu, Naomi dan Rut dapat membuat makanan mereka.
Dalam tuntunan Allah yang ajaib, Rut bertemu dengan Boas, kerabat Naomi yang
paling dekat dan berhak memperisteri Rut. Dari pernikahan Boas dan Rut lahir
Obed, kemudian Obed memperanakkan Isai dan Isai memperanakkan Daud. Dari garis
keturunanan Daud lahirlah Mesias. Hal ini menunjukkan kepada kita bahwa hukum
Tuhan yang membawa kebaikan bagi seluruh umat manusia.
2. Ayat
11: Didok ndang jadi manangko dohot margabus. Masuk do tu panangkoon ulaon
mangarampok, manamun dohot manipu halak laho mambuat ugasan ni dongan marhite
kekerasan nang marhitehite na paotooto halak. Marhite patik on, dipatuduhon do
na dilindungi Debata do hak parnampunaon ni marsasahalak manang punguan. Ala ni
i na mangalanggar hak parnampunaon i, na mangalo Debata do i.
3. Ayat
12: Ndang jadi manolon (bersumpah palsu)
marhite goar ni Debata (jaha; Patik patoluhon). Masuk tuson do angka
pangalaho na mansai mura manolon na tutu
mamangke goar ni Debata tu sangkap laho manipu halak manang mangampini
dohot manabunihon hajahatonna. AI marhite i nunga dipadohot ibana Debata di
panipuan dohot hajahaton na niulana i. Jadi torang do pangalaho na songon i
mangalo patik dohot habadiaon ni Debata.
4. Ayat
13: Ndang jadi patupaon pangarupaon (penindasan) tu dongan jolma. Dison tangkas
do diorai angka halak na gogo secara ekonomi, manang secara fisik laho manindas
angka halak na gale, manang angka na pogos laho mangalului paruntungan sian
nasida marhite memeras gogo nasida dohot upa na so patut. Angka halak parkarejo
ariari tama do mandapot upah na patut, jala berhak do ibana manjalo upana sian
majikanna ganup botarina, dung sun ibana karejo dibagasan ari i. Masuk tu
penindasan do molo so manigor digararhon majikanna upana i, ai molo songon i
dibahen, gabe olo ma ndang mangan be parkarejoana i tu ari marsogotna i (jaha;
Mat.20:8)
5. Ayat
14: Ndang jadi buraan na nengel jala ndnag jadi mambahen partuktuhan tu halak
na mapitung. Masuk tu angka halaksiasian do na nengel dohot na mapitung
ditongatonga masyarakat, ala ndang singkop adong indera nasida. Jadi angka
halak na singkop indera na na lima i jala so martihas,, tama do patuduhon sikap
na denggan tu halak na dangol jala na naisianna. Adong do haporseaon ni halak
Israel, sude bura na hinatahon ni halak boi do mangonai, nang pe so dibege
halak na binuraanna i. Ala ni i dipatikhon Debata do ndang jadia buraan na
partuktuhan tu nasida, isara na sangajo manogihonsa tu inganan ala taboto ndang
dibereng nasida i. Ala ni i ndang jadi susaan angka halak na humurang, manang
angka na martihas, baliksa ingkon sai urupan do nasida.
6. Ayat
15: Ndang jadi papeolhon uhum di paruhuman. Paruhuman , i do dalan laho
mangalului hasintongan dohot hatigforan. Ala ni i, ingkon sai uhum na tigor do
sipasahaton ni angka panguhum. Debata mangido tu halak na mangulahon hageduhon
(5 Musa 25:16). Ndang jadi sibelaon halak na metmet manang halak na bolon sian
dalan na so patut. Patuduhonon do rasa simpati tu halak na pogos ala ni
hapogosonna, jala ndang mangistimewahon
halak na marhuaso ala ni hamoraonna dohot ala ni pengaruhna. Lumobi ala
ni sisip na nilehon, boi do manegai hatigoran ditongatonga ni paruhuman.
7. Ayat
16; “Ndang jadi mangalap manaruhon hata. Halak na girgir mangalap manaruhon
hata, i ma angka halak na girgir mamfitnah, manggosip, manang manghatahon na so
tutu maradophon angka donganna, songon na diorai di patik pasiahon i. Fitnah, gossip, dohot hata
na so tutu, ima angka dosa na maralo tu holong ni roha jala na patuduhon sikap
parmusuon tu Debata dohot tu donganna jolma. Di 1 Korint 13:6, didok, “Ndang
las roha ni haholongon i mida hageduhon”. Domu tuson, didok : “ndang jadi hehe
manindangi dompak mudarni donganmu”. Pandohan on boi do antusan; na so j adi
bangso ni Debata mengancam ngolu ni donganna. Isarana di paruhuman (Pengadilan)
na so jadi hita olo gabe sitindangi gapgap, na mambahen halak diancam hukuman
mati. Alai ndada holan di paruhuman
marlangku patik on. Di luar pengadilan pe boi gabe hona ancam ngolu ni
halak marhite ragam angka cara, isarana marhite fitnah. Di angka pandohan
siganup ari jotjot do tarbege hata na mandok: “Fitnah lebih kejam dari
pembunuhan”. Cara dia pe i, molo gab eterancam do ngolu ni halak ala ni i, na
so jadi siulahonon ni bangso ni Debata.
8. Ayat
17; “Ndnag jadi hosoman dongan dibagasan roha. Molo sala pe pambahenan ni
dongan maradophon diriniba, isarana na mambahen hansit ni roha manang harugian
tu diriniba, ndang jadi hasogohononhon ibana dibagsan tingki na leleng. Ingkon
sipangkulingan do dongan na songon i jala sipaingoton di hasalaanna i. Ai molo
so pinangkulingan ibana di hasalaanna i, gabe dohot do iba bertanggung-jawab di
hasalaan na niulahonna muse, dunghon ni i tu diri ni ba nang tu halakk na asing
pe. Isarana di pengadilan. Molo hosom roha ni hakim na mangadili i, boi do
pangalaho i mempengaruhi haputusan, gabe ndang dapot haputusan na adil. Jala
boi do parjahat sundat mngulahon hajahatonna i, aut sugari nunga hea ibana
dipaingot di hasalaanna na parjolo. Hira dos do pangantusion ni on dohot patik
na mandok: “Ndang jadi baloshononmu na jahat”. Unang ma nidabu uhum tu dongan
ala ni na balas dendam. Ingkonsiunsaton do parmusuon ro di saluht angka
parsalisian na mungkin adong dibagasan roha, maradophon saluhut angka dongan ro
di angka hahaanggi pe. Sada pangalaho na
jotjot manegai parsaoran di huria nang ditongatonga ni masyarakat, i ma hosom
manang ras dendam.
9. Ayat
18; “Ingkon haholonganmu donganmu jolma songon dirim. Sude angka patik na
diginjang i dipasahat di bagasan bentuk oraora (bentuk negatif). Alai on ma
pangibulan ni sude angka patik na di ginjang i. Jala songon na didok di
Evangelium Lukas 10 : 27 i na dipadomu tu 5 Musa 6:5, jala dipadomu Jesus do
sungkunsungkun ni siboto patik i na mandok, “Ise do donganhu goaron?”, dohot tu
“umpama halak Samaria na asi roha i”. Lapatanna ndnag mardiaimbar dongan
siurupan dibagasan hagogotan na masa tu dirina.
C.
Sipahusorhusoron
1.
Uhum ni Holong ndada holan teori, alai na
umporlu ingkon do diulahon manang dipraktehon. Jala hahonaan ni holong i pe
ndang holan tu dirinta, alai secara holistik do manang menyeluruh, songon
panghaholongi ni Debata Ama marhite AnakNa Jesus Kristus i tu portibi on
(Joh.3:16). Molo mamereng partingkian na di hasiangan on; lam tu ngalina do
holong ni roha tu angka dongan jolma. Panghilalaon hajolmaon (kemanusiaan) i
sandiri pe nunga lam sumurut, jala na deba lam tu magona. Sipata nunga humolong
roha tu arta manang tu materi na marrumang benda mati i, sian tu dongan jolma
na mangolu. Jadi turpuk on manogunogu rohanta do, asalam torang mamereng ragam
ni hajahaton dohot pangalaosion di patik ni Debata na so perduli be di hubungan
na denggan tu Debata dohot tu dongan jolma, marhite na lam tu hehena pangalaho
panangkoon, panipuon, penindasan, penyalahgunaan huaso, na papeolhon uhum,
fitnah, hosom, dendam, parmusuon, ala ni parrohaon na holan na naeng mangahut
tu dirina, angka pangomoan manang paruntungan portibi on. Martanggungjawab do
halak Kristen pa-luahon halak sian pangalaho i, paling saotik manjaga dirina
be, asa boi malua sian angka hajahaton, manang parrohaon na songon i.
2.
Dipangido marhite turpuk on asa saluhut bangso
ni Debata, tarmasuk halak Kristen di tingki on, mangolu dibagasan habadiaon.
Didok Hata ni Debata di jolo ni turpuk on (ay.2) tu bangsona: “Ingkon badia
hamu, ai na badia do Ahu, Jahowa Debatamuna i!. Habadiaon i dapot dibagasan
hubungan na denggan tu Debata dohot tu dongan jolma, jala tarida i dibagasan
hubungan na denggan tu Debata dohot dongan jolma, jala tarida i dibagasan
holong ni roha tu Debata dohot tu dongan jolma, songon na disosohon di jamita
evangelium i. Habadiaon i ndang sae holan marhite na ringgas mangihuthon
ritusritus, manang angka seremonial ni
halak Kristen (isarana parmingguon, partangiangan lunggu, manang angka parpunguan
kategorial ni huria i), alai ingkon badia do dibagasan ngolu siganup ari, di
ulaon, di parsaoran, di kekeluargaan, dohot di angka ruang lingkup parngoluan
na asing. Angka halak na badia, ingkon diargahon jala diramoti do arta ni
donganna, ingkon parroha na ias, parasiroha, partigor, jala parlambas ni roha
maradophon saluhut angka dongan. Jadi habadiaon i ndang holan di acara
pamangkeon, pangalangkaon, panghataion, dohot angka ruhutruhut parduru na
asing, alai langsung do marpardomuan tu haporseaon, parrohaon, dohot sandok
parngoluon siganup ari. Amen.