Jumat, 23 Agustus 2013

Bahan Jamita Epistel Minggu XIV Dung Trinitatis, 1 September 2013

Holan Debata Do Sisombaon
Ulaon ni Apostel 17 : 22 – 28
A.      Patujolo
Apostel Paulus ima sahalak apostel na mansai berpengaruh di Padan na Imbaru. Gumodangan do sian angka suratna i na di Padan na Imbaru, ima parbue ni pasupasu ni Debata marhitehite ibana sian angka parbinotoan na ginuruhonna sian Gamaliel parpunguan ni Sanhedrin maringan di huta Tarsus diluat Kilikia (22:3). Sian parbinotoanna i manghorhon penerapan ni Barita na Uli sahat tu angka na umbegesa hombar tu inganan manang luatna nang tu angka parbinoto pe. Hatiha i panggomgomi ni Rom na margoar Festus mamereng Ap.Paulus sahalak na “gila” hinorhon ni parbinotoanna i mansai bidang (26:24), jala memang pola do sahat tu na di Padan na Robi boi di patudos ibana tu na niajarhon ni Jesus. Alai ihut do ibana laho patoranghon na ginurithonna, jala ima sada ulaonna na mansai ringkot asa boi nian godang jolma manjalao jala mangantusi Barita na Uli i. Ndada las rohana molo holan na boi mangurithon suratna alai lobi sian las ni rohana molo sahat do Barita na Uli i tu sandok portibi on  (1 : 8).
Suang songon i pardalananna tu Atena, ima sada pardalanan na mansai borat, ndada naeng adopan pangaleleon na manghorhon hamatean, alai siala dibereng ibana do di kota Aten i na targoar “kota para Filsuf" (Filsafat Epikuros dan Stoa). Mansai torop do angka parbinoto, angka na malo, dohot angka filsuf na marhite pamingkironnasida na godang mambahen perubahan dohot pengaruh ni jaman, dohot kemajuan tehknologi nang adat. Asing ni i, ia kota Aten targoar do kota ni angka dewa, siala mansai godang do dewa na marhite patung jongjong di kota i, diganup dalan di kota i (17:16). Ala ni i ma adong ansiansi na mandok ia ummuraan do mangalului dewa sian jolma di Kota Aten. On ma na gabe latarbelakang na mambahen borat pardalanan ni Apostel Paulus laho mambaritahon Barita na Uli i.
Ia turpuk on martujuan laho manggombarhon pangalaho ni ap.Paulus mamangke sistem ni parugamaon naung adong hian, ima : “tu Debata na so tinanda” laho mambaritahon barita nauli (17:16-33). Ala ni ringkot do hita manguhal latarbelakang kota Aten, boasa godang angka patung dewa disi. Aten ima sada kota na mansai terkenal sian najolo, dao sian partingkian ni Jesus nunga jongjong kota Aten jala terkenal ala mansai godang angka parbinoto nang filsuf songon si Sokrates, Plato, Aristoteles, Zeno, Phytagoras, Heraklitos, Permanindes, Thales, dohot angka na asing filsuf na godang mangalehon pemikiran tu hamajuon ni peradaban nang jaman; ala ni i ma godang jolma na manggoari Aten “A Great University city”, kota cendikiawan jala targoar do sian Aten tubu sistem pemerintahan Demokrasi. Siani ma tubu pemikiran, sude do jolma marpingkir, jala mar-hak do sasahalak pabotohon, dohot na umbegesa manang ndang angka pemikiranna. Sokrates ma sahalak na gabe korban ni huaso Demokrasi i. Dungi hea do denggan tubu angka perkembangan ekonomi dohot  politik, alai dung sahat Ap.Paulus, ndang jumpang be sisongoni kemajuanna, siala sian taon 146 SM kota Aten nunga ditaban bangso Rom, ndang apala bebas be songon na ujui pardalanan ni ngolu di kota i. Ihut ni i muse dibereng Ap.Paulus godang angka patung sisombaon disi. On ma sada indikasi di kota i ima sada kota na marnampunahon spirtualitas na timbo. Parsombaon nasida tu godang dewa ima sada adat hasomalan nasida uju i, jala mansai maol do Ap.Paulus paluahon nasida sian hasomalanna i. Jala sian godang ni patung i do na manggombarhon sihol ni roha nasida naeng mananda Debata na sasintongna.
B.      Hatorangan
    1.       Pardalanan ni Ap.Paulus tu kota Aten ima na ginurithon ni si Lukas di pardalanan ni Ap.Paulus na paduahon. Marmula do sian pangaleleion ni halak Jahudi di Tessalonik tu Ap.Paulus siala Barita Na Uli nabinaritahon nasida taringot Kristus, gabe lam tamba godang na porsea dohot na mangihuthon Ap.Paulus dohot si Silas donganna ima halak Junani dohot angka parompuan na targoar ( 17:3). On ma na mambahen godang halak Jahudi na cemburu jala marsogo ni roha di ulaon ni apostel i, ala ni ima dibaen nasida hagunturon laho manangkup Ap.Paulus asa dipasahat tu rakyat (ay.5), alai sangkap i nunga tarbege sahat tu ruas na mangihuthon Ap.Paulus, asa disuru ma ibana laho tu Berea (ay.10). Disi ma ibana laho tu inganan parsombaon ni halak Jahudi asa boi ibana laho mambaritahon Barita Nauli tu halak Jahudi. Mansai marasing do halak Jahudi na di Berea dohot na di Tessalonik, molo halak Jahudi na di Berea mansai burju do rohana huhut manjaha i Hata ni Debata, na marasing sian halak Tessalonik (ay.11). Mansai godang do na gabe porsea (ay.12), alai tarbortik ma barita naeng ro ma halak na mangalele  ibana, ala ni i ma dipangido angka donganna ma asa lao si Paulus, molo si Silas dohot si Timoteus hot do maringan di Berea (ay.13-14). Ala ni na masa on ma mambahen Ap.Paulus sahat tu kota Aten. Ditingki na paimahon di kota Aten i ma ibana mamereng godang angka patung sisombaon, na mambahen marsak roha ni ap.Paulus (ay.16b), NIV mandok : “he was greatly distressed”; “dia mengalami kesusahan atau kesedihan yang sangat mendalam yaitu suatu kondisi yang menunjukkan kesal atau sedih atau ingin mempertobatkan orang yang belum percaya. 
     2.       Jotjot do diihuthon Ap.Paulus mardiskusi di Agora na mamboan pengaruh tu masyarakat Atena di tingki i. Tarida do i di ditingki sahat ontangan tu Ap.Paulus asa tu Aeropagus laho pasahathon Barita Na Uli nang theologiana (Ay.19). Adong dua pangantusion taringot tu Aeropagus: Naparjolo; Ima sada dolok na metmet na ditotophon tu dewa porang Mars, mansai jonok tu lapangan Agora. On ma inganan panghataion na sebahagian nunga dipalentes asa tipak jala torop jolma na umbege panghataion. Napaduahon; Ima sada Rapot Bolon manang jawatan imigrasi ugamo. Diinganan on Rapot Bolon namargoar Rapot Bolon Aeropagus jotjot patupahon rapot. Jala huaso  ni Rapot on ima manaringot parugamaon. Angka na imbaru sahat tu angka parbinotoan dilehon do kesempatan tu manang ise laho patubegehon pamingkironna ditonga ni rapot i, laos songon i ma dipatupa Ap.Paulus.
Molo mamereng sentralisasi Aeropagus di kebudayaan Junani, boi ma dohonon na niulahon ni Ap.Paulus mangalehon pengaruh tu parngoluan ni masyarakat Atena di tingki i, ala ni i ma angka na nihataan nang pinasahat ni Ap.Paulus ima taringot ni Barita na Uli na mansai ringkot di halak Aten dohot tu angka sintua na di Aeropagus laho mambuat haputusan sian ajaran ni Ap.Paulus. Mansai sonang do roha ni angka halak Aten pasuda tingki holan mambege sude ajaran na imbaru (ay.20-21). Olo do nasida manadinghon ulaonna siganup ari holan laho manangihon jolma marsual taringot angka na imbaru di Filsafat manang ajaran ugamo na asing. Jala adong do tarbarita uju i molo masa marsual di Aeropagus, mansai maol do pamarenta laho padamehon, ala ni boi do maradian sude angka ulaon  jala gabe manghorhon tu ekonomi ni masyarakat, nang tu bidang na asing.
    3.       Ia turpuk on paboahon apologetika ni Ap.Paulus tu angka halak Aten. Dibuhai ibana panghataionna marhite na jumolo mamuji angka halak na di Aten songon halak na religius (ay.22). Dungi strategi ni Ap.Paulus mamangke sada sian patung na adong disi dohot langgatan na adong di Aten na tarsurat di atasna “Tu Debata na so tinanda” (ay.23). Sahalak na  malo na margoar Don Richardson mandok taringot barita ni langgatan na marsurat i; Najolo di Aten hea do masa sahit na mansai posi. Molo di haporseaon ni Mitologi Aten najolo, on ma na patuduhon ia angka dewa na di banuaginjang rimas situtu tu angka manisia na lalap lupa ndang mamelehon sipeleonna. Alai ndang diboto nasida dewa nadia do na muruk i tu nasida, ala ni i ma didok rohanasida asa dipatupa ma pamelean tu sude dewa sian patung na adong di Aten. Dung dipelehon nasida peleanna, masa na so tinagam, ima na sabalikna, angka sahit i ndang na olo mansohot. On ma na mambahen rohanasida sungkunsungkun, “betak adong dope dewa na so pinelean ?” on ma na mangonjar rohanasida asa manungkun na malo (peramal; oracle), alai sada pe ndang umbotosa. Ala ni i ma disungkun nasida ma parbinoto na asing di luat Knossos, na margoar Epimenides. Jala dialusi si Epimenides: “...adong dope Debata na mamparohahon sahit on – Debata na so tatanda....jala na so haidaan hajongjonganna di hutamuna. Paduahon, na ingkon pastihononhon dope ia Debata on mansai balga situtu jala margogo laho pasaehon sahit on, molo tajalo balga ni pangurupionNa i.”
Dung marsogot na i, dipangido si Epimenides ma asa paradehon birubiru na birong dohot na bontar, jala dipalua ma tu panjampalan asa mangagat duhut. Ganup birubiru na marhusor asa dibatasi,jala ingkon diihuthon sahalak parmahan sada birubiru. Didok Epimenides, “molo adong birubiru na so manggagat, alai sai peak di panjampalan i, asa dipaboa, ai na songon i do birubiru na ingkon sipelehononhon tu angka dewa na boi paluahon hita sian sahit on”. Ndang sadia leleng nari, adong ma birubiru na peak di panjampalan i, dungi dipajongjong ma langgatan. Martangiang ma si Epimenides, “O...Debata na so tinanda! pasohot ma sahit na masa di huta nami on.” Dungkon ni i, mansohot ma antong sahit di huta i. Digoari ma langgatan i Ἀγνώστῳ θεῷ sahat na ro si Paulus tu Aten.
Dipangke ap.Paulus do ketidakmampuan ni angka halak di Aten laho mananda Debata songon sada jembatan laho patandahon Debata na sintong tu nasida. Adong ma opat na pinasahat ap.Paulus taringot tu Debata:
     1.       Ia Debata na tumompa hasiangan on ro di saluhut isina (ayat.24)
     2.       Ndang hurangan Ibana, umbahen pola sihobasan ni tangan ni jolma di Ibana (ayat 25)
     3.       Debata na jonok jala sibonsiri ni parngoluan (ay.27-28)
     4.       Ndada suman tu materi ia Debata (ayat 29)
Sian pangondolanna i, tangkas ma dalan ni ap.Paulus laho pararathon ajaranna na mansai marasing sian pangajaranna molo tu halak na sian Jahudi dohot torah. Angka halak Aten ndang na sian Jahudi alai Junani do, ido umbahen dipangke ibana songon pemikiran ni halak Junani laho pasahathon Teologiana.
C.      Sipahusorhusoron
1.       Sai baritahon ma Barita na Uli i. II Timoteius 4: 2Jamitahon hata i, hajongjongkon di tingki na une nang so une; pinsang, paingot, apoi marhitehite nasa lambas ni roha dohot pamodaion.” Dipardalanan ni ap.Paulus sasintongna ndang apala tenang. Dimasa pengaleleion do situasina, adong ancaman naeng mangagohon hosana, laho do ibana tu Atena huhut paimahon angka donganna (Silas dohot Timoteus). Disituasi i, ndada na martabuni ibana, manang pasonanghon dirina, alai sabalikna dipatuuhon ibana do dirina di Bagas Joro laho mambaritahon Barita Na Uli tu halak Jahudi dohot angka na biar mida Jahowa jala laho do ibana tu pasar na margoar Agora laho martungkar pikiran dohot halak na di Atena, tarlumobi dohot halak sian horong Epikurus dohot Stoa. Di rohana holan na laho pasahathon Barita na Uli i do, dihangoluhon ibana do songon pandohanna tu huta Pilipi 1:21 Ai Kristus do hangoluan di ahu, jala laba nang hamatean. Pangalaho sisongon on ma na ingkon tarida di ngolu ni angka na poso ni Tuhan i. Ngolu ni angka naposo ni Debata, na sai mamelehon ngoluna holan na laho gabe perpanjangan tangan ni Debata laho mambaritahon Barita na Uli i. Unang ma dipangke ngoluna mambaritahon Barita na Uli holan mangahut tu kepentinganna sandiri, alai ingkon gabe tu hamuliaon ni Debata ma.
2.       Dalan laho Mambaritahon barita na Uli. Sian mulana Ap.Paulus ndada marsangkap naeng manopa sada teologi na jago, hebat dohot na gabe so niantusan ni na umbegesa. Alai sangkapna asa ummura diantusi na umbege baritana. Diantusi ap.Paulus do pelayanan sisongon on, boha do carana pasahathon Barita na Uli tu torop halak na sian masyarakat biasa, sahat tu panggomgomi, nang tu angka parbinoto, nang tu sahalak raja pe, sai marasing do carana laho pasahathonsa. Suang songon i do tu halak Aten, ndada pola bagas dibaritahon ibana taringot tu Barita na Uli i, alai dipangke ibana do “na naung adong” di tonga ni masyarakat i laho patoranghon baritana, ima : “Debata na so tinanda”. Sian pangalaho ni Ap.Paulus on bai do gabe sada tiruan tu angka huria nang parbarita nauli, ndada holan marhite pelatihan-pelatihan penginjilan, alai mansai godang do dalan dohot cara laho mar-Barita Na Uli. Na jumolo ma i na manulingkiti ise do na naeng mambege Barita na Uli i, jala niperdalam latarbelakang ni sada luat, songon na pinatupa ni Pdt.DR.I.L. Nommensen, adong strategi pelayanan, adong pangalaho na kreatif, inovatif, jala boi mamereng sian sude bidang (perspektif).
3.       Paraloan ni Filsafat dohot Barita na Uli: Filsafat dohot angka parbinotoan di jaman nuaeng on ima sada parungkilon paraloan di angka teolog dohot angka parbarita nauli. Songon pandohan ni Ap.Paulus tu huria Efesus asa hot di partontangan mangadopi tondi ni jaman on (Ep.6:12), laos songon i do angka parbarita nauli sahat tu paraloan i. Alai ndada na mandok apriori negatif (langsung beranggapan negatif) tu filsafat i dohot tu angka pemikiran sinuaeng on. Ap.Paulus pe targoar do na terdidik, diparsiajari ibana do nang filsafat i dohot denggan. I do umbahen ndada pola maol ibana martukar-pikiran dohot angka parbinoto songon Epikurus dohot Stoa di Atena. Na marlapatan denggan do botoonta i saluhutna asa botoonta mambahen strategi pelayanan na tepat guna di na laho marbarita nauli i, songon naung diulahon Pdt.DR.I.L.Nommensen di tano batak.
4.       Sesuatu yang sangat mengesankan namun juga sangat disayangkan oleh Paulus bahwa orang-orang Atena sangat taat dalam hal keagamaan (beribadah kepada dewa-dewa). Memang seharusnya kita menyayangkan orang-orang yang sangat taat menjalankan tuntutan agamanya tetapi sebenarnya “tidak mengenal apa yang mereka lakukan dan siapa yang mereka sembah. Dan lebih disayangkan lagi adalah mereka yang mengenal Allah yang benar tetapi tidak hidup di dalam ketaatan kepada Allahnya. Seperti yang dikatakan dalam Amsal 14 : 12 “Ada jalan yang disangka orang lurus, tetapi ujungnya menuju maut”. Banyak orang yang sangat taat menjalankan tuntutan agamanya dengan keyakinan bahwa dengan melakukan hal itu mereka akan selamat, tetapi sebenarnya tidak demikian. Ada pepatah mengatakan “Banyak jalan menuju Roma. Ya, mungkin benar tetapi tidak demikian dengan Jalan ke sorga. Yesus berkata dalam Yohanes 14 : 6, “Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak ada seorangpun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku.” Dengan kata lain :
Ø  Untuk memperoleh keselamatan tidak ada jalan lain kecuali melalui Yesus
Ø  Orang tidak akan datang kepada Yesus jika tidak ada yang memberitahukan
Ø  Kita yang adalah pengikut-pengikutNya adalah perpanjangan tanganNya yang diharapkan bisa meneruskan berita keselamatan ini kepada semua orang. Pandanglah sekelilingmu! Banyak orang yang tidak tahu apa yang mereka sembah
Angka na porsea i ringkot ma manulingkiti rohana di parsombaonna tu Debata, sotung do jotjot dirohana siihuthon Kristus, alai siihuthon sibolis do pangalahona. Ala ni i tajamothon ma ganup parsombaonta tu Debata, sotung didok rohanta nunga sae i gabe dalan mananda Debata, alai tatanda ma Debata na tasomba i dibagasan Jesus Kristus marhitehite na mangulahon HataNa nang PatikNa di pardalanan ni ngolunta,(Lukas  6:46 Boasa antong goaronmuna Ahu: Tuhan, Tuhan!, hape ndang diula hamu na hudok.) Amen.

Jamita Evangelium Minggu ROGATE (Martangiang) – 5 Mei 2024

Sai Na Manjalo DO Nasa Na Mangido      (Setiap Orang Yang Meminta Akan Menerima) Matius 7: 1 - 11   a)       Huria ni Tuhanta ia Matiu...