Dipasuang
Jahowa Hinadenggan Ni Ngolu Ni Jola
(Tuhan
Memulihkan Kehidupan UmatNya)
1 Musa 8 : 15 - 22
1)
Nunga somal
tabege : “Sfety first-utamakan keselamatan. Alai ianggoo nabinahen ni si Noak
di turpuk on boi dohonon: “God First-Utamakan Tuhan- Jumolo Tuhan i. Taboto do,
di jolo ni turpuk on masa aek na sumar, ima uhum ni Debata tu portibi naung gok halumlahom. Alai dipalua Debata do
si Noak dohot keluarga. Nasida ma pasipasi na badia (sisa-sisa kudus) napinalua
ni Debata sian uhum bolon i. Ibana ma disangkapi Debata gabe boni na imbaru
laho pajongjong dohot pahembanghon hajolmaon na imbaru di portibi on. Asa
marhite ibana dohot pinomparna i nian tubu muse angka jolma na daulat marroha,
na satia tu Debata.
2)
Disi ruar
nasida sian parau i, sada na pasti diida nasida ima; ndang adong be jabu gabe
inganan parmianan nasida, hauma, inganan pandaraman nasidan hian pe nunga
lonong. Alai, ndang i jumolo dipature asa boi modom manang manisio nasida;
ndang haumana parjolo diula asa adong sipanganon pameleon tuu Debata do. “God
First-dahulukan Tuhan”, ido di roha ni si Noak. Ingkon Debata do patujoloon
sian sude na ringkot di iba, ninna rohana.
3)
Dipelehon
ibana ma angka pinahan na ganjing. Ima peleanmangihuthon lomo ni roha ni
Debata, ndada mangihuthon lomo ni rohana. Ndada pelean olat ni na boi
patupaonna dipelehon, alai pelean na tau lomo ni roha ni Debata do. Ai Debata
do na naeng sombaonna (yang mau dia puaskan) marhite peleanna i, ndada dirina.
4)
Hamu angka
dongan, sian mulana andorang so ro dope aek na sumar sahat tu na haruar sian
parau i, sai jolo dipaima si Noak do parenta ni Debata asa dibuat ibana
tindakan. Alai ianggo on, tung so dipaima do parenta ni Debata. Disi ruar
nasida sian parau i, pintor dihudus ibana do pajongjong langgatan pameleon tu
Debata. Marlapatan, ulaon pamujionna tu Debata, ndada ala na diparenta Debata
alai ala na dihasiholi rohana sandiri do. Dia memuji Tuhan bukan karena terpaksa
tetapi karena keinginannya sendiri.
5)
Ra boi do
dohononta, na oto ma si Noak on, so denggan maretong. Ai otik nama persediaan
makanan di ibana sian angka pinahan na tading na rap dohot ibana di parau i.
Jala asa berkembang biak i, ingkon paimaonna dope manang na piga leleng nari.
Hape, nuaeng dipelehon ibana dope sian i. Tontu moru ma persediaan makanan di
ibana. Alai, ndang paretongan na songon i di rohana. Dipelehon ibana do sian i,
nang pe ingkon gabe moru na di ibana. I do pelean na sian kerelaan. Boasa? Ala
rumingkot do Debata di ibana sian dirina sandiri. Jala dihaporseai ibana do, na
tolap Debata do manarihon ngoluna, songon naung diida ni matana sandiri na paluahon ibana dohot
keluarga na sian aek na sumar i.
6)
Ima ra
sipahusorhusoronta na parjolo sian turpuk on, boha, adong dope roha na
patujolohon Debata di hita ? Dilehon Debata di hita pitu ari. Lomonta mamangke
ari i, 24 jom sadari. Alai dipangido Debata ma sada sian ari i, ima ari
papituhon, ari minggu asa disi hita ro marsaor dohot Ibana, manjalo ngolu ni
tondi marhite HataNa. Torop dope ruas ni
HKBP na so ro marsomba tu Debata di ari minggu i. Boasa? Ala nunga dirina
dipatujolohon, diharingkoti; adong mai na karejo mangalului ngolungolu, na
losok ala tumabo modom, na laho manghail, piknik, dohot mangulahon hobbina.
Boha muse molo arta na nilehonNa i dipangido Debata? Boha, sadia do lehononta
molo nunga dilehon Debata dihita arta, jabatan, anakkon, tu ise do i parjolo
talehon ?
7)
Huria na
hinaholongan,dijalo Debata do pelean hamauliateon pinasahat ni si Noak i. Dison
ma dipake bahasa antromorphis (namanggombarhon Debata songon hita jolma). AI
didok, dianggo Debata ma uap na hushus na sian pelean i (ay.21) jala ima
mambahen las roha ni Debata. Didok angka pande bisuk, molo didok hata asli
(Heber; reyak nikhoah, na dibuat do istilah i sian hasomalan ni sipelebegu, na
manggombarhon naung lomo roha ni Debata manjalo pelean i. Ai dihaporseai nasida
do, na muruk do angka dewa-dewa nasida molo male. Ala ni i ma ingkon mamele ma
jolma. Molo las roha ni dewa-dewa i manjalosa, pintor mombun ma rimasna i. Na
ingkon sirenunganta; boha , suraon las ni roha ni Debata manjalo peleanta ? Tontu
ingkon sulingkitonta rohanta na mangalehon (motivasi), sian ias ni roha do,
manang sian roha mauliate dohot las ni roha do, manang terpaksa ?
8)
Udut ma muse
pintor barita las ni roha sian Debata; “Ndang be ulahanKu manorui tano on.....”.
Diida Debata do sihol ni roha ni si Noak di pardamean. Masihol do roha ni si
Noak asa unang gabe tarrimas Debata, asa unang be dileksehon Debata muse ibana
dohot pinomparna, molo tung pe diulakhon pinomparna i muse mardosa. Ima umbahen
dipelehon ibana pelean i, asa momnun rimas ni Debata jala laos marhite i ma
dipangido ibana asa dipahot Debata padan hadameon naung nipadanhonNa i. Alai
ndada marlapatan na boi Debata disuap jolma (si Noak). Persembahan bukanlah
uang suap. Alai, Debata do secara berdaulat mangungkap rohaNa, tontu ala ni
holongNa na so marpansohotan i-mambuat haputusan. Sian pihak ni Debata, las
rohaNa manjalo pelean sian roha na daulat; alai sianhadirionNa sandiri, nionjar
niholongNa, jala sesuai tu sangkap bona (grand design) awal, ima patupa haluaon
ni jolma, dibuat Debata ma haputusan: ndang be ulahanKu manorui tano on ala
jolma i.
9)
Topik
niminggunta mandok: Dipasuang Jahowa Hinadenggan Ni Ngolu Ni Jolma (Tuhan
Memulihkan Kehidupan UmatNya). Nung adong sangkap haluaon bona ni Debata. Asa
saut i, ingkon adong ma jaminan hatotorus nihajolmaon, asa marhite i ungkapon
ni Debata muse dalanna imbaru lahopaluahon jolma i, jala adong tingki
(kesempatan) ni jolma i laho paubahon roha. Ala ni i ma dipadang=hon Debata tu
dirina, na so jado be adong aek na sumar, na so jadi be lengsehononNa jolma i.
Lapatanna, tung torus manorus pe jolma i mardosa, manang na jumahat pe sian
aandorang so aek na sumar, na pasti, ndang paroon ni Debata be aek na sumar.
Alai paloasonNa ma mardalan portibi on songon na somal. Molo manabur (manuan)
jolma i, pasti ma ibana manggotilsa, adong ari ngali dohot las ni ari, ari logo
dohot rondo ni ari, arian dohot borngin.
10)
Untuk
memahami bahwa Allah sangat peduli terhadap apa yang terjadi pada manusia; suka-duka,
senang-susah, sehat-sakit, lahir-mati; kita harus memahami rancangan besar yang
Allah sedang siapkan untuk ciptaan-Nya. Kelangsungan hidup manusia dan makhluk lainnya di planet kita sekarang
sangat terancam, bukan oleh krisis vulkanis dari perut bumi atau oleh benturan
asteroid dari luar angkasa yang ratusan atau puluhan juta tahun lalu
memusnahkan sebagian besar makhluk hidup di bumi, tetapi oleh suatu perubahan
iklim dan pemanasan bumi yang berlangsung sangat cepat se-bagai akibat kegiatan
manusia yang mencemarkan sarangnya sendiri. Salah satu akibat pemanasan bumi
yang paling berbahaya adalah naiknya permukaan laut yang dengan topan-topan
dahsyat dapat membanjiri dan menenggelamkan kota dan desa yang dihuni oleh
miliaran penduduk. Bencana ini juga akan membenamkan juga habitat satwa dan
fauna yang tak terhitung banyaknya. Kisah tentang pemusnahan bumi (Kej. 6-7)
telah menarik per-hatian para pemerhati ekologi. Ancaman punahnya kehidu-pan di
bumi menjadi sesuatu yang menakutkan pada zaman sekarang. Sejak perang dunia
kedua, ancaman nuklir dikha-watirkan akan menghancurkan bumi. Kemudian
berkembang teknologi baru, seperti rekayasa genetik, yang ditakuti bisa memicu
rantai bencana di luar kendali manusia. Eksploitasi bumi yang berlebihan,
karena kerakusan pengusaha dan gaya konsumerisme masyarakat, telah mengancam
rusaknya ta-nah, air, dan udara, serta punahnya keanekaragaman hayati.
Kehancuran bumi itu diperparah oleh berbagai perang yang dipicu oleh perebutan
sumber daya alam.
11)
Penggunaan
bahan bakar fosil yang menghasilkan terlalu banyak bahan berbahaya (karbon
dioksida, metana, dll.). Se-mentara itu hutan yang berfungsi untuk menyerap
karbon di-oksida justru ditebang dan dibakar secara membabi buta dan tak
terkendali. Hal ini sangat mencemaskan karena membuat bumi menjadi semakin
panas. Dampak pemanasan bumi yang paling terasa adalah membuat lapisan salju di
kutub utara maupun selatan mencair sehingga permukaan air laut naik,
menimbulkan gelombang pasang dahsyat yang menimbulkan korban baik manusia
maupun kerusakan lingkungan parah. Pemanasan bumi itu berpengaruh pula pada
perubahan iklim yang membawa berbagai bencana alam yang makin ekstrem. Meskipun
air laut yang meningkat tidak akan menutupi se-luruh bumi seperti dalam cerita
Nuh, banyak pulau, delta, dan wilayah pesisir yang sangat luas akan tenggelam. Para
pengungsi karena perubahan iklim sudah ada dan akan ber-tambah sangat banyak.
Cerita ini memupuk harapan baru dan
mendorong orang melibatkan diri dalam menghadapi krisis global yang kita alami.
12)
Pertama, kita
diberi harapan bahwa kerusakan bumi, kepu-nahan spesies, perubahan iklim, dll.,
akibat kecerobohan manusia sendiri, dapat dibalikkan. Seperti Nuh, kita dapat
menanggapi panggilan Tuhan untuk turut melestarikan bumi dan semua spesies yang
terancam. Kita dapat melakukannya dengan membangun “bahtera”, memulihkan
habitat spesies-spesies itu: hutan, air, sungai, laut, tanah, udara. Sosok Nuh
yang membangun bahtera demi menyelamatkan segala ma-cam makhluk hidup, menjadi
lambang ulung bagi kegiatan kita untuk melestarikan lingkungan hidup bukan
hanya untuk kepentingan kita sendiri tetapi juga demi ketahanan hidup makhluk
lain.
13)
Kedua, cerita
ini memupuk harapan kepada Allah. Nuh dapat menyelamatkan segala jenis makhluk
yang terancam itu, da-lam kepercayaan dan ketaatan kepada Allah, Sang Pencipta,
yang tetap mau memelihara ciptaan-Nya yang terancam itu. Harapan kepada
Pencipta itu mungkin jarang ditampakkan oleh para ekolog sekular, padahal
sangat menguatkan per-juangan untuk pelestarian lingkungan hidup. Manusia yang
menyadari dirinya diutus dan dilibatkan oleh Allah yang dengan setia bekerja
untuk keberlanjutan karya ciptaan-Nya, mendasari sebuah spiritualitas yang
mendorong tindakan ekologis. Amin.