Marsinggang
Jala mangoloi Jahowa
Rom
5 : 6 – 11
A.
Patujolo
Dipardalanan
ni si Paulus na patoluhon taon 58 M, ditinggalhon nasida ma kota Athena laho tu
Korintus, asa disi ibana didapothon si Silas dohot Timoteus na sinuruna tu
Tessalonika manopot huria ni Tuhanta na imbaru pinaojaknasida i
(Ul.Ap.17:10-22). Di Korintus pajumpang ma ibana dohot si Akwila-Priskila na
dohot hona usir sian Roma taon 50 M pinarentahon Kesar Klaudius, ala halak
Jahudi do nasida, mangaranto sian luat Pontus (jonok laut Sibirong) tu Roma
(Ul.AP.18:2; Rom 16:3). Ala sahapanedan do si Paulus dohot si Akwila-Priskila
jala rap halak Jahudi, sahaporseaon (Kristen), ganup ari do nasida rap dijabu
ni si Akwila-Priskila martonun hulit & tarpaal bahen undungundung (kemah),
tangkas ma diboto si Paulus na masa ditongatonga ni huria Rom poda haporseaon,
patik dohot aturan na binahen ni halak Jahudi (Ptds. Rom.6:17-18; Joh.8:36;
Ul.Ap.18:1-4; Rom.14:1-23; 15:3-25; 16:22). Didiktehon ma hatana tu Tertius
(sekretarisna)sahalak sintua ni huria Kenkrea, na ro mandapothon si Paulus tu
Korintus, asa diboan si Febe suratna i tu Roma laho mangajarhon poda
haporseaon, hatigoran, hasintongan dohot holong ni roha na sian Debata
dibagasan Jesus Kristus. Sian sude surat ni si Paulus, suratna tu Huria Roma on
do na dumasip mangajarhon hasintongan, hatigoran, holong ni roha na marojahan
di haporseaon tu Debata Jahowa na dibagasan Jesus Kristus, manang karya na
umbalga tu halak Kristen (Magnum Opus), jala piagam na tumimbo (Magna Charta
Kerajaan), (Ptds. Gal.3:26-29,; Rom.8:14-16).
B.
Hatorangan
1. Ayat
6 : Dipatuduhon do panaonon ni Kristus tu angka jolma pardosa; di turpuk on
didok “Ai uju na parir dope hita, disi ma tongon mate Kristus humongkop angka
parjahat”. Nunga dipatorang si Paulus boha do keadaan ni jolma i; ‘uju na
parir’: Karena waktu kita masih lemah, molo di Alkitab terjemahan King James;
“For when we were yet without strength…” International Standard Version (ISV); powerless (=tidak
ada kekuatan). Dengan kata lain, “lemah” berarti tanpa kekuatan
(strengthless bisa diterjemahkan sick/sakit,impotent/tidak bertenaga,
dll). On ma na masa ndung madabu tubagsan dosa jolma i, dihorhorn dosa i do
angka hagaleon, ndang margogo patupa ulaon na denggan. Ala dosa i nunga
pamatehon rohanta laho mangoloi Debata. Sadalan doi songon na nidok ni si
Paulus di Rom 7: 18 Ai huboto do, ndang adong na denggan maringanan di bagasan
ahu, mandok di bagasan dagingku. Ia hagioton dapot do nian di ahu; alai ndang
dapot anggo na patupahon na denggan”. Dipatorang si Paulus do taringot tu gogo
ni patik i; nang pe denggan patik i tu bangso ni Debata, alai tu hita na
mangolu nuaeng, sai lohot dope dosa i, nang pe sipata di roha naeng gabe pangoloi mangulahon lomo ni roha
ni Debata, alai boi gabe balik sian i (Rom 7:17-20). Na mangihut didok ‘angka
parjahat’; ungodly di KJV; di hata Junani ασεβής ; irreverent - ungodly (man). (=tidak
sopan, yaitu, (secara perluasan) tidak beriman/berTuhan atau jahat: orang yang
tak berTuhan). Namarlapatan dung madabu tubagasan dosa nunga adong statusta: na
so mar-Tuhan/parjahat. Pandohan; ‘tongon mate Kristus humongkop...”, na
marlapatan hamamate ni Kristus na gabe pangkirimonta dohot dalan malua sian
dosa i. Asing ni pangkirimon i, hamamate ni Kristus naeng ma gabe tiruan tu
hita marhite na torus pamatehon hisap ni dosa i dibagasan ngolunta. 1 Johannes
3:9 Ganup naung tubu sian Debata, ndang
mardosa; ai na mian do di bagasan ibana boni i. Ndang tarbahensa mardosa, ai
nunga tubu sian Debata ibana. Na marlapatan, ‘pamatehon dosa’ dos tu na
mansoadahon diri, alai ndada na mandok ndang adong be hagiot ni roha i. Alai
Tuhan i ma na mangarajai roha nang pingkiranta.
2.
Ayat 7 – 8: Panaonon ni Kristus ima na laho
manggantihon hita na mardosa; lobi timbona
sian nabinoto ni jolma i taringot tu panghophopon ni jolma sian Kristus i.
Dasor ni Debata laho manghophop jolma i ima HOLONG (Joh.3:16), na so pola
niarop balos ni i sian jolma i, siala soada gogo ni jolma nang portibi on. Ala sasintongna jolma i naeng pe
manghophop (berkorban)sai aropohononna do balos ni i muse. Didok ‘nauli basa”;
orang baik; a good man, boi ma ra tudosanna tu angka na burju roha. Halak na
tigor i songon na dumao otik sian halak na uli basa, siala halak na burju (na
uli basa)olo dope manghophop, alai halak na tigor (sintong)sai mangula ulaonna
sandiri, alai nang pe songon panghophopon i do nanaeng berengonta dison. Nang
pe halak nauli basa i songon na tumimbo derajatna sian halak na tigor roha i,
alai na dumao maol do manghophop halak na tigor i. Boasa ? siala halak na olo
manghophop tu halak na tigor i ndada ala naung tarurupan ni donganna ibana
manang naung adong jaloonna hinorhon ni i, alai arga situtu do ibana halak na
tigor i nang pe soada dapotonna sian i manang aha. Halak na uli basa boi do sai
manuntut hatigoran dohot hasintongan, alai ndang diantusi ibana diginjang ni i
adong do HOLONG na so halompoan (Unconditional love), Johannes 15 : 13 Na
sumeahon hosana humongkop angka alealena, i do parholong ni roha na so
halompoan. Holong dohot hatigoran so boi tarsirang i, masirainrainan do i. Jala
ndang adong na tigor di portibi on ia so holan Debata (psalm 143: 2; Luk. 23:
47). Parjamita 7:20 Ai ndang adong jolma partigor di tano on nanggo sada, anggo tung holan na denggan diulahon, jala ndang dung mardosa.
Di ayat 8: “uju pardosa dope hita disi do mate Kristus”, Nunga mate Kristus laho manghophop sude dosanta, alai jolma i do sai madabu tu dosa, ndada boi jolma i malua sian parange ni dosa di dirina. Alai anggo panghophopon ni Jesus di halak pardosa do, jala i do na so adong tudosanna di portibi on sian na jolo sahat tu tingki on, nang tu tingki na ro dope (hapax legomenon; sahali masa sahat tu salelengnilelengna), jala marhite hamamate ni Kristus i do hita ‘dipintori’, dibagasan mudarn-na i. Hamamate ni Kristus laho manean dosanta, gabe tiruan di hita asa olo hita pasidohot manghophop donganta nang alonta jolma marhitehite holong ni Debata.
Di ayat 8: “uju pardosa dope hita disi do mate Kristus”, Nunga mate Kristus laho manghophop sude dosanta, alai jolma i do sai madabu tu dosa, ndada boi jolma i malua sian parange ni dosa di dirina. Alai anggo panghophopon ni Jesus di halak pardosa do, jala i do na so adong tudosanna di portibi on sian na jolo sahat tu tingki on, nang tu tingki na ro dope (hapax legomenon; sahali masa sahat tu salelengnilelengna), jala marhite hamamate ni Kristus i do hita ‘dipintori’, dibagasan mudarn-na i. Hamamate ni Kristus laho manean dosanta, gabe tiruan di hita asa olo hita pasidohot manghophop donganta nang alonta jolma marhitehite holong ni Debata.
3.
Ayat 9 : Asa lam malua ma hita sian rimas i
nuaeng marhite sian Ibana, dung jolo dipintori hita di bagasan mudarna i. Hata
‘malua sian rimas’ ima propisiasi; peredaan murka Allah (Rom 3:25; (KJV, “Whom
God hath set forth to be a propitiation through faith in his blood,…”)
dung i di 1 Joh.4:10 (KJV, “Herein is love, not that we loved God, but that he
loved us, and sent his Son to be the propitiation for our sins.”), Malua
sian rimas ni Debata na gabe las ni roha di hita manisia. Molo ala ni dosa
dohot pangalaosionta nunga ingkon hona rimas ni
Debata hita. Alai mauliate ma di
Debata na mangalehon Anak-Na na sasada i laho manean angka dosanta, ima hatigoran
dohot holong ni Debata, ndada rimas i be na umbalga di Debata alai HOLONG-NAI
do. Ima na gabe tiruan di hita angka siihuthon Kristus naeng ma gumodang
holongta i sian muruk dohot rimasta mida dongan jolma na manjahati hita.
4.
Ayat 10 : Hata ‘dipadenggan’ molo di KJV ima
reconcile (=direkonsiliasikan/diperdamaikan). Molo hata ‘uju musuNa dope hita’
ima tingki na madabu tu dosa i, ditingki talaosi Hata-Na. Alai jumolo do Debata
olo mardame dohot hita ala ni balga asi dohot HOLONG ni rohaNa marhitehite Anak-Na
Jesus Kristus. Na deba jolma i tarjou laho mardame dohot Debata, na deba ndang
olo manjalosa marhite na manulak haroro ni Kristus i. Ala panjaloon ni na deba
di Kristus marhitehite haporseanna dipalua jala dipadame. Alai nang pe naung
ditobus Kristus angka na porsea i, ndada na gabe marlomolomo laho mangadop
Debata; nang marhite pangalaho nang parangena pe maradophon dongan jolma. Naeng
do hormat hita songon angka anak ni Debata jala biar mida Ibana, ala Debata do
Ibana jala Tuhan. Ido umbahen ndang sae holan Tu Debata hita mardame ia so
dohot tu dongan jolma nang musu pe. Asa angka na porsea i patuduhon haoloonna
dipadame dohot Debata marhitehite Jesus Kristus dohot olo mardame dohot dongan
jolma.
5.
Ayat 11: ‘Itahalashon
do Debata mangasahon Tuhanta Jesus Kristus’; itahalashon; berbangga (boast),
bermegah, bersukacita (joy/rejoice) atau berbangga. Nang pe sai adopanta angka
hamaolon nang hasusaan dibagasan ngolunta, alai Tondi-Na i do na margogoihon
hita asa boi marlas ni roha dibagasan Jesus Kristus. Jala boasa torus hita boi
marlas ni roha, siala adong pangkirimonta na togu dibagasan Kristus naung
manaluhon sorop ni sibolis nang hamatean i. I do asa angka naung malua
dibagasan Kristus i marlas ni roha, jala pataruhon las ni roha i tu angka na
gale, tu angka na dangol, jala lumobi mambaritahon Barita Nauli i. Songon Apostel
Paulus nang pe mangadopi hasusaan na dihurungan ibana sai tongtong do ibana
marlas ni roha di Pilippi (Ul.Ap.16:19-40). Ido umbahen didok si Paulus di
Pilippi 4: 4 “Marlas ni roha ma hamu tongtong dibagasan Tuhan i! Huulahi ma
mandok: marlas ni roha ma hamu!”
C.
Sipahusorhusoron
ü Di
partingkian sinuaeng on mansai ragam do parbinotoan na sai songon uli idaon
nang begeon ni jolma i, molo so manat hita boi do tarrobung tubagasan hasalaan
nang manghorhon dosa. Adong na sai mangasahon pingkiranna sai manogihon jolma i
menyadari ‘man power’ manang ‘empowering’; dipangasahon do penonjolan kekuatan
manusia yang tersembunyi. Hape molo so manat na umbegesa boi do menjurus tu
pendewaan manusia; manusia mampu, jala lam lumeleng gabe mansoadahon gogo na
sian Debata. Jala jotjot digoari Gerakan Zaman Modern. Adong ma i marhite angka
pembicara na hebat jala tarbarita sinuaeng on dohot angka ajaranna na imbaru na
mangasahon ‘hagogoon jolma sambing’; jala sai dipahebaheba do kemampuan ni
manisia i manang diindoktrinasi bahwa
mereka itu hebat, pintar, mampu, bijaksana, dna Ala ni i molo so manat hita boi
do i dipangke sibolis laho mangelaela hita jolma manang halak Kristen i. Ingkon
dungo do hita jala di matahon saluhutna i, sotung gabe tatadingkon Hata ni Debata
dohot hagogoon ni Debata. So tarula hita do agia aha ia so Debata na manogunogu
haporseaonta nang tondinta asa margogo.
ü Nunga
dipadame Tuhan Jesus hita tu Debata mudar-Na i; na ingkon sai ingotonta
tongtong di ngolunta on, i ma balga ni holong ni roha ni Debata di portibi on
dohot di hita jolma manisia (Joh.3:16). Ai anggo sian na tatean sian ompunta si
Adam sasintongna dohot sian na umpompar hita, ala dosanasida, jaloonta ma uhum
sian Debata nian. Andorang so ditanda halak Batak dope haluaon na pinatupa ni
Tuhan Jesus, tung digosagosa sibolis i do ompunta na parjolo i salelelng
mangolu nasida. Marhaposan tu begu, tu ulpuhan ni hadatuon, jala sai mamele ma
nasida tu angka inganan na dianggap “parbeguan”, songon angka tuktuk (tuktuk
Siadong, Tuktuk Tarabunga, dohot Pusuk Buhit, dohot na asing. Molo adong
artanasida mago rupani, laho ma nasida manungkun tu datu, tu pangarunding manang tu “parbotoboto” jala dioloi ma na
tinonahon ni datu manang pangarundingon, isara ni angka ‘pelean’ na marragam i.
Alai molo so jumpang na ‘niulpukhon’ ni angka datu i, sai adong do alasan,
isarana;tarallang subang, manuruk pansinaran, hona dege manang aha ma i dohot
lan na asing). Tung maoto do halak Batak di tingki hasipelebeguon i, jala
digohi biar dohot hatahuton. Tuani ma ro Tuhan Jesus m andapothon hita tu Tano
Batak, dipalua jala dipadame ma hita dohot Debata, gabe boi ma hita mulak mar-Ama
tu Debata, jala hita gabe “anak-Na’, songon na tangkas dihatindangkon Apostel
Paulus di Rom 8 : 15 “Ai ndang na
dijalo hamu tondi hatoban, asa mangulahi mabiar, Tondi haanakon do dijalo hamu;
mangasahon I do panjouonta: Abba, mandok: Ale Amang!” Ala ni i
tahatindanghon ma haanahon ni Debata di hita, marhite angka ulaon na denggan
dohot sikap tingkah laku na denggan maradophon Debata dohot donganta jolma.
ü Marbenget
ni roha do angka naung hinophop ni Tuhan Jesus: Molo naung gabe siihuthon
Kristus hita, marlapatan ma i, na marsitutu ma hita maniru songon Tuhanta i;
ringgas mangula, ringgas mangurupi, ringgas manopot (berkomunikasi), ringgas
masilehonlehon, ai nunga dipargogoi Tuhanta hita mangulahon i, marhite na
dilehon tu hita Tondi Parbadia. Johannes
20: 21-22 “Dung i diulahi Jesus ma mandok tu nasida: Dame ma di hamu! Songon
sinuru ni Ama i Ahu, suruonku hamu. Jadi dung didok songon i, mangombus ma
Ibana dompak nasida, huhut ma didok: Jalo hamu ma Tondi Parbadia!”.
Ingkon tahaporseai do i, paboa naung mian di hita Tondi Parbadia, Tondi ni
Debata, alai taingot: Tondi Parbadia, goarna ma daina, maringanan do Tondi
Parbadia holan diinganan na badia. Jadi Tondi Parbadia mian dibagasan roha ni
jolma naung dipaias rohana sian ragam ni dosa dohot hajahaton, mian ma Ibana di
hita, mangan ma Ibana rap dohot hita. Pangungkapon
3 : 20 “Ida ma, na jongjong do Ahu di
jolo pintu i manuktuhi; ia adong na tumangihon soarangku dohot mangungkap pintu
i, bongot ma Ahu tu ibana, mangan ma Ahu rap dohot ibana, jala ibana rap dohot
Ahu”. Molo dung taantusi jala tahaporseai songon i, nang di parungkilon
dohot sitaonon pe, tatiru ma Tuhanta i, jala marbenget ni roha ma hita disi,
jala tapasahat ma tu Tuhanta i, songon na binaen ni si Jeremia 15 : 15 Diboto ho do i, ale Jahowa, antong sai ingot ahu,
sai luluhon ma ahu, jala tubolhon ahu tu angka na mangalele ahu; unang butbut
ahu hombar tu lambas ni roham; sai parateatehon ma, ala ho do ahu manaon
insahinsak.
ü Pasangap
ma Debata ala ni haluaonmi marhite na marsinggang jala mangoloi Jahowa; Molo
tung songon i pe dipapatar Debata holong ni rohaNa i di portibi on dohot tu
hajolmaon, adong do tujuan ni Debata disi. Sada na paltak sian tujuan-Na, i ma
naeng tahatindanghon jala tahangoluhon; Ndang adong manang ise na maringanan di
banuaginjang, di tano on dohot di toru ni tano, na boi mangalehon haluaon di
jolma pardosa, mangalehon haluaonhu, halauon ni hita halak Batak, so holan
Debata sandiri. Jala ndang adong na sahat tu Ama i, ia so marhite Tuhan Jesus
Kristus (Johannes 14: 6 Ahu do dalan
i dohot hasintongan dohot hangoluan. Ndang adong na sahat tu Ama i, ia so
marhite sian Ahu). Jadi molo dung taboto jala tadai angka denggan basa ni
Debata di ngolunta, nda patut ma hita sai di bagasan las ni roha pasangaphon
dohot mamujimuji Debata Sitolusada i di ngolunta on? Nda patut ma warishononta
saluhutna i tu angka pinomparta i ( 5 Musa 6 : 6-9). Di las ni roha manang
arsak pe, ingkon sai tapasangap Tuhanta i marhitehita na marsinggang dohot na
mangoloi Jahowa, i do tanda ni naung tutu hita sisean ni Tuhan Jesus. Taingot
ma Ende Huria No 149: 3 “Manang aha pe na masa Las ni roha
arsak pe; Tioponku Ho na basa Na marholong roha pe; Tung saleleng au mangolu
Nang dung suda bohalhon; Ingkon Ho, o Sipangolu Pujionku sai tongtong”. Dohot BE No. 427: 1 “Marserep, marunduk ni roha ro au tu joloM,
Tuhanhi. Hubege pandokMu, panjounMu, tung ido papos rohangki. Dihophop Ho au
Tuhan, dilehon Ho do hosaM, pasaehon dosangku sude, sai togu, rajai hami be.”
Ala ni i songon goar ni minggunta Minggu Okuli : “Sai tong do mangaranap matangku
dompak Jahowa”(psalm. 25: 15a), naeng angka na porsea i mangasahon Debata
Jahowa di pargulmiton ni ngoluna, asa tongtong manahan sahat ro diujungna
songon Kristus Jesus i, jala gabe marhasangapon (Pilippi 2:9-11 "Ala ni i do dipatimbo Debata Ibana jala dibasabasahon tu Ibana Goar na sumurung asa nasa goar, asa somba tu Goar ni Jesus nasa ulu ni tot, na di banua ginjang i dohot na di tano, nang na ditoru ni tano, jala asa nasa na marsoara marhatopothon: Jesus Kristus do Tuhan, bahen hasangapon ni Debata Ama"). Amen!