Kamis, 06 Februari 2014

Bahan Jamita Minggu V Dung Ephipanias, 9 Pebruari 2014

Panondang Dohot Sira di Portibi on
Mateus 5 : 13 – 20

       A.      Patujolo
Didok sahalak teolog Peter F.Ellis na  sinalong  ni H.P. Hamanu di bukuna, The Gospel According to Mattew (1984 hlm.313-317), adong do tolu bagian bolon judul teologis na dapot di evangelium Mateus ima:
  Ø  Kristologi (poda taringot tu Kristus) ; Angka ayat na marpardomuan  tu Kristologi mangondolhon; Jesus do Mesias, Raja na pinarbagabaga i. Didok angka hatorangan taringot tu Mesias na ro sian pomparan ni si Daud aong jumpang 14 hali di buku Mateus.
  Ø  Ekklesiologi (ajaran taringot tu huria); Holan si Mateus do sian opat evangelium i na mamangke hata ekklesia  ‘huria’ (jaha, Mat.16:18; 18:17). Hata i dipangke laho manggoari punguan ni angka na manjalo jala na porsea di Tuhan Jesus. Ianggka punguan na marurat di Judaisme isara halak Parise, Saduse dialo nasida do Jesus.
  Ø  Discipleship (parsuruon hasiseanon, pemuridan). Masuk ma tu son turpukta on.
Parsuruon hasiseaon mansai tangkas do di Mat.28:20, Tuhan Jesus manosohon dohot gomos asa sude jolma mangaradoti na nidokNa. Haunduhon dohot haradeon mangulahon na nidok ni Ama i do tama di angka sisean (ptds. Mat.12: 50; 21:28-32). Hombar tusi, sifat ni angka na gabe sisean i ma na boi gabe sira dohot palito. Sifat on manggombarhon sitiruon, aktif jala dinamis. Dao do isian ganggu ni roha,  dangoldangol sisilon; unang idaon burju hape ndang marhaunduhon. Pendekna, dipaandar si Mateus do poda ni Jesus, asa anggiat sude panjaha boi gabe sisean di huria. Ala ni i do W. Marxsen mandok ia evangelium Mateus bukanlah sejarah melulu dalam arti informasi yang dilaporkan mengenai masa lampau, melainkan sebagai sesuatu  yang mempunyai akibat pada masa kini” (Pengantar Perjanjian Baru, 1994, hlm.181). Ido nang na niondolhon ni turpuk on molo didok : “Hamu do sira ni tano on” dohot “Hamu do panondang ni portibi on”

     B.      Hatorangan
    1)      Ayat 13: Hamu do sira ni tano on !; Sira i ma sada zat kimia, na boi dipangke halak laho patabohon sipanganon huhut  mambahen asa unang beom (mengawetkan). Songon i ma ringkot ni hajongjongan ni angka siihuthon Kristus di tano on maradophon angka na humaliang. Suharsuhar ni i ditaringoti do dison sira na hambar. Sasintongna maol do antusan sira na hambar, ai molo tanggal sira i sian daina (haansimon) ndang sira be i goaron. Alai adong do mandok, ia sira na hambar na nidok ni Jesus i ma sira na marsampur batu hapur na binuat Laut Mate na di Judea. Hurang do denggan ni sira sisongon i (kualitas rendah). Di sadasada tingki olo do martungkar lapis parduru ni sira i, ujungna gabe hambar, tinggal holan batuna i nama. Ndang marguna be sira i tu sipanganon, gariada mangganggu nama, ala ni i siambolonghononhon do i asa didegei halak.
Molo didok “Hamu do sira di tano on”; dirajumi jala dipangke Tuhan i do angka siihuthon Ibana gabe sira tu portibi on. Na rumingkot diondolhon i ma haansimon i do, ai molo holan di rupa na tarida, atik beha do dos sira na sintong dohot na hambar. Asa na paasinghon i ma haansimon na so tarida pe i ala tarboto do di pandaian. Ingkon songon i “berfungsi” angka sisean di portibi on.
    2)      Ayat 14 – 16 : Hamu do panondang ni portibi on!; Somal do hata “panondang” dipangke manggombarhon hasurungan, hatandian, ‘pengaruh kuat’ ai manang didia adong panondang manang palito, sumisi do hagolapon. Halak Kristen gabe panondang, tandi jala sumurung sian na asing. Alai hatauon gabe  panondang na adong di manang ise pe, ala ni Kristus i do, ai Ibana do Panondang na tutu. Di Joh.8: 12 didok “Ahu do Panondang di portibi on. Na so tupa mardalan di na holom na mangihuthon Ahu; “di ibana do tahe panodang  hangoluan.” Sondang ni halak na mangihuthon Krisyus marharoroan sian Panondang bolon i do. Debata nampuna sondang, ala ni i angka na mian di Ibana ingkon gabe panondang.
Domu tu ringkot ni sondang i do sai dipeakhon halak panondang tu parpalitoan. Praktis do saleleng dihaporluhon jolma sondang, ingkon suman do paiopna di panondang i, rupani ndang dihuphupi. Tujuan ni Jesus laho patoranghon sondang dohot panondang i ma pambahenan na denggan do. Lapatanna sondang ni halak Kristen i diukur, dinilai marhite pambahenan na denggan. Angka na marpambahenan, i do na tutu gabe panondang ni portibi on. Alai ai adong pe pambahenan na denggan ndang asa tarpuji diri sandiri. Ama i na di Banuaginjang i do na ringkot pujion di saluhut.
     3)      Ayat 17 – 20; Nabi Musa menulis Kitab Taurat yang berisi hukum-hukum dan peraturan-peraturan dari Allah untuk bangsa Israel. Dan peraturan-peraturan ini sifatnya adalah ketat sekali. Para Imam dengan ketat menjalankan upacara-upacara keagaman, demikian juga para umat mengorbankan korban bakaran untuk menebus dosa-dosa yang mereka lakukan. Yang tidak taat bisa mendapat hukuman, sampai bisa mendapat murka Allah secara langsung. Tapi semuanya itu dibuat demi kebaikan Bangsa Yahudi sendiri untuk lebih mengenal Allah. Tuhan Yesus menggenapi hukum-hukum Taurat dengan mengajarkan pengutamaan kasih dalam setiap perbuatan, supaya manusia melakukan hukum-hukum itu tidak seperti “mesin”.  Tuhan Yesus menyempurnakan Taurat supaya manusia tidak hanya berada di “kulit luarnya saja”, tetapi bisa meresapinya sampai mendalam. Sehingga setiap perbuatan ketaatan itu digerakkan oleh kasih. Tuhan dengan Injilnya mau mengatakan kepada seluruh umat manusia bahwa Ia melihat jauh ke dalam hati kita melebihi perbuatan-perbuatan kita yang tampak oleh mata. Tuhan senang jika ketaatan yang super ketat itu juga benar-benar disertai dengan motivasi kasih yang benar dari dalam hati kita.  Mengasihi dengan hati, bukan hanya perkara doa, meditasi, refleksi, dsb. Mengasihi dengan akal budi atau jiwa (psiche) tidak cukup hanya menambah macam-macam ilmu, bahkan tidak cukup mempelajari semua disiplin ilmu yang termasuk dalam jalur psikologi. "Dengan keseluruhan dirimu" berarti harus dengan segala usaha dan dengan kesungguhan. Jika demikian, tidak cukup menjalani aturan ini itu; taat pada aturan ini itu; hati dan keseluruhan budi hendaknya menyertai. Dengan demikian, kita tidak seperti robot-robot yang bergerak karena ada yang "memerintah", "memprogram". Saatnya dalam keheningan ini kita melihat perilaku hidup kita bersama dengan orang lain, dengan Tuhan, dalam karya dan tanggung jawab kita.

     C.      Sipahusorhusoron
                     i.            Mansai ringkot auhonon ni halak Kristen hajongjonganna di portibi on i ma sibahen “cita rasa” na denggan maradophon angka na humaliangna. Memang ndang ulaon na mura manirai lingkungan. Unang so laos pangambati tahe sudena i. Di sejarah ni huria tingki harajaon Rom, hea do halak Kristen dituhasi, ala diida lam tanak hakristenon i dihangoluhon. Ditudu do halak Kristen siallang jolma, ala molo marulaon na badia adong pandohan : “Pangan hamu ma, daging-Ku do i....inum hamu ma, mudar-Hu do i”. Didok muse do na masa “pelacuran” di huria ala ni umma na badia (songon ,asijalangan ma i di hita nuaeng on). Ndang olo halak Kristen marsomba tu Kesar songon angka parbegu. Ala ni sudena i dicurigai do nasida ala tandi marasing sian masyarakat umum. Godang do haberniton, na mate martyr, dipalele lele halak Kristen i ala barita na uli i. Alai nang pe ragam sitaonon tongtong do diuji nasida marpangalaho sira. Mardalan do haansimonna i songon sada “kekuatan tersembuny8i” boi manguba keadaan marhite pangalaho. Taon 312 di tingki ni Kesar Konstantinus tarida situtu ma haansimon, hataboon ni barita na uli. Ndang adong be oraora tu hakristenon, torop situtu ma angka na gabe porsea, ndang adong be pangaleleon. I ma sada bukti sejarah taringot tu metode “kekuatan persenyawaan garam” jala i ma na ringkot auhononta.
                   ii.         Molo nangkin marhite sira digombarhon do halak Kristen i asa sintong “cita rasana” marhite pambahenan na so pola tarida alai boi tardai, nuaeng ro ma muse “cita rasa” na tarida songon sondang. Tongtong do diondolhon Jesus asa ganup halak na mangihuthon Ibana ingkon tandai hasurunganna sian halak na asing, songon sondang na andul  marasing sian na golap. Dibagasan hasurunganna i do halak Kristen marguna, “ asa disondangi saluhut na dijabu i”. Ndang na pola secara kebetulan joujou on disurathon dung hata ‘parhatauon na ualu i’ (Mat.5: 3-12 “martua ma”). Potret ni halak na martua mangihuthon Jesus, i ma molo mangolu nasida dibagasan harajaon ni Debata, gabe panondang, ngolu na mangihuthon Kristus Panondang bolon i.
                  iii.            Songon dia do hita asa gabe panondang ? Molo mangolu gabe panondang marasing situtu do i sian “etos dunia sekuler”, haserepon, halambohon,, mangulahon na sintong, parasirohaon, habadiaon dohot na asing, sudena i olo do ndang somal di masyarakat biasa. Ndada angka i muse na pinarsinta ni masyarakat sekuler! Sandok angka pambahenan na denggan, i do sillam ni hatiuron na ro sian panondang.  Hidup kita tidak boleh menjadi hidup yang ditutupi oleh gantang, melainkan harus transparan, sehingga bisa terlihat oleh orang lain.  Alkitab menyatakan,  "Memang dahulu kamu adalah kegelapan, tetapi sekarang kamu adalah terang di dalam Tuhan.  Sebab itu hiduplah sebagai anak-anak terang, karena terang hanya berbuahkan kebaikan dan keadilan dan kebenaran,"  (Efesus 5:8-9).  Menjadi terang berarti hidup kita menjadi kesaksian bagi orang lain.  Kesaksian hidup kita berbicara lebih tajam dari perkataan kita.  Kesaksian hidup kita lebih penting daripada kotbah yang kita sampaikan.  Bila di dalam kita ada Kristus, tanpa harus digembar-gemborkan, orang lain akan tahu dari perbuatan kita.
                 iv.            Orang akan senang jika larangan, aturan semakin sedikit. Rasanya bebas, merdeka, bisa apa saja. Benarkah demikian? Yesus tidak mengurangi Hukum Taurat, melainkan menggenapinya. Bangsa Yahudi adalah bangsa yang dikenal banyak menduduki posisi-posisi penting. Mulai dari politisi, artis, pengusaha, ilmuwan, musisi dll. Ada sebuah liputan menarik berjudul “the Secret of Judaism” yang membahas tentang kunci kesuksesan mereka; yaitu mereka selalu membaca kitab Taurat di pagi hari. Mereka biasa membacanya saat di rumah, di perjalanan dengan kereta api atau di kantor. Konon katanya, membaca kitab Taurat membuat mereka menjadi lebih kreatif. Hikmah-hikmah dari kitab ini banyak memunculkan ide-ide segar yang bisa mereka pakai dalam profesi mereka. Tapi sayangnya Bangsa Yahudi tidak mengakui ajaran Kristus. Padahal Tuhan Yesus datang ke dunia bukan bermaksud untuk menghapuskan kitab Taurat yang luar biasa ini, melainkan untuk menggenapinya.
                   v.            Taboto otik do bilangan ni halak Kristen di Indonesia martimbanghon parugamo na asing. Sanga muse dope adong pangarajumion ni halak na mandok, ugamo Kristen i ma “ugamo penjajah”. Boi do ala ni dietong halak Kristen i jolma sihasogohononhon. Ala isi ni jamita on boi godang mangurupi halak Kristen laho “manguba persepsi” ni halak songon na tagoari nangkin. Taharonsothon ma asa sude halak Kristen khususna di Indonesia paboa nasida do sira jala panondang ni portibi on marhitehite na mangulahon patik dohot Hata ni Debata dibagasan hasintongan dohot hapolinon ni roha. Amen!

Jamita Evangelium Minggu Advent II – 8 Desember 2024

Pauli  Hamu Dalan Di Jahowa       (Persiapkan Jalan Untuk Tuhan) Jesaya 40 :1 - 5   1)      Huria nahinaholongan dibagasan Jesus Kri...