Panondang
Dohot Sira di Portibi on
Mateus
5 : 13 – 20
A.
Patujolo
Didok
sahalak teolog Peter F.Ellis na
sinalong ni H.P. Hamanu di
bukuna, The Gospel According to Mattew (1984 hlm.313-317), adong do tolu bagian
bolon judul teologis na dapot di evangelium Mateus ima:
Ø
Kristologi
(poda taringot tu Kristus) ; Angka ayat na marpardomuan tu Kristologi mangondolhon; Jesus do Mesias,
Raja na pinarbagabaga i. Didok angka hatorangan taringot tu Mesias na ro sian
pomparan ni si Daud aong jumpang 14 hali di buku Mateus.
Ø
Ekklesiologi
(ajaran taringot tu huria); Holan si Mateus do sian opat evangelium i na
mamangke hata ekklesia ‘huria’ (jaha,
Mat.16:18; 18:17). Hata i dipangke laho manggoari punguan ni angka na manjalo
jala na porsea di Tuhan Jesus. Ianggka punguan na marurat di Judaisme isara
halak Parise, Saduse dialo nasida do Jesus.
Ø
Discipleship
(parsuruon hasiseanon, pemuridan). Masuk ma tu son turpukta on.
Parsuruon
hasiseaon mansai tangkas do di Mat.28:20, Tuhan Jesus manosohon dohot gomos asa
sude jolma mangaradoti na nidokNa. Haunduhon dohot haradeon mangulahon na nidok
ni Ama i do tama di angka sisean (ptds. Mat.12: 50; 21:28-32). Hombar tusi,
sifat ni angka na gabe sisean i ma na boi gabe sira dohot palito. Sifat on
manggombarhon sitiruon, aktif jala dinamis. Dao do isian ganggu ni roha, dangoldangol sisilon; unang idaon burju hape
ndang marhaunduhon. Pendekna, dipaandar si Mateus do poda ni Jesus, asa anggiat
sude panjaha boi gabe sisean di huria. Ala ni i do W. Marxsen mandok ia
evangelium Mateus bukanlah sejarah melulu dalam arti informasi yang dilaporkan
mengenai masa lampau, melainkan sebagai sesuatu
yang mempunyai akibat pada masa kini” (Pengantar Perjanjian Baru, 1994,
hlm.181). Ido nang na niondolhon ni turpuk on molo didok : “Hamu do sira ni
tano on” dohot “Hamu do panondang ni portibi on”
B.
Hatorangan
1)
Ayat 13: Hamu do sira ni tano on !; Sira i ma
sada zat kimia, na boi dipangke halak laho patabohon sipanganon huhut mambahen asa unang beom (mengawetkan). Songon
i ma ringkot ni hajongjongan ni angka siihuthon Kristus di tano on maradophon
angka na humaliang. Suharsuhar ni i ditaringoti do dison sira na hambar.
Sasintongna maol do antusan sira na hambar, ai molo tanggal sira i sian daina
(haansimon) ndang sira be i goaron. Alai adong do mandok, ia sira na hambar na
nidok ni Jesus i ma sira na marsampur batu hapur na binuat Laut Mate na di
Judea. Hurang do denggan ni sira sisongon i (kualitas rendah). Di sadasada
tingki olo do martungkar lapis parduru ni sira i, ujungna gabe hambar, tinggal
holan batuna i nama. Ndang marguna be sira i tu sipanganon, gariada mangganggu nama,
ala ni i siambolonghononhon do i asa didegei halak.
Molo didok “Hamu do sira di tano on”; dirajumi jala
dipangke Tuhan i do angka siihuthon Ibana gabe sira tu portibi on. Na rumingkot
diondolhon i ma haansimon i do, ai molo holan di rupa na tarida, atik beha do
dos sira na sintong dohot na hambar. Asa na paasinghon i ma haansimon na so
tarida pe i ala tarboto do di pandaian. Ingkon songon i “berfungsi” angka
sisean di portibi on.
2)
Ayat 14 – 16 : Hamu do panondang ni portibi on!;
Somal do hata “panondang” dipangke manggombarhon hasurungan, hatandian,
‘pengaruh kuat’ ai manang didia adong panondang manang palito, sumisi do
hagolapon. Halak Kristen gabe panondang, tandi jala sumurung sian na asing.
Alai hatauon gabe panondang na adong di
manang ise pe, ala ni Kristus i do, ai Ibana do Panondang na tutu. Di Joh.8: 12
didok “Ahu do Panondang di portibi on. Na so tupa mardalan di na holom na
mangihuthon Ahu; “di ibana do tahe panodang
hangoluan.” Sondang ni halak na mangihuthon Krisyus marharoroan sian
Panondang bolon i do. Debata nampuna sondang, ala ni i angka na mian di Ibana
ingkon gabe panondang.
Domu tu ringkot ni sondang i do sai dipeakhon halak
panondang tu parpalitoan. Praktis do saleleng dihaporluhon jolma sondang,
ingkon suman do paiopna di panondang i, rupani ndang dihuphupi. Tujuan ni Jesus
laho patoranghon sondang dohot panondang i ma pambahenan na denggan do.
Lapatanna sondang ni halak Kristen i diukur, dinilai marhite pambahenan na
denggan. Angka na marpambahenan, i do na tutu gabe panondang ni portibi on.
Alai ai adong pe pambahenan na denggan ndang asa tarpuji diri sandiri. Ama i na
di Banuaginjang i do na ringkot pujion di saluhut.
3)
Ayat 17 – 20; Nabi Musa menulis Kitab Taurat
yang berisi hukum-hukum dan peraturan-peraturan dari Allah untuk bangsa Israel.
Dan peraturan-peraturan ini sifatnya adalah ketat sekali. Para Imam dengan ketat
menjalankan upacara-upacara keagaman, demikian juga para umat mengorbankan
korban bakaran untuk menebus dosa-dosa yang mereka lakukan. Yang tidak taat
bisa mendapat hukuman, sampai bisa mendapat murka Allah secara langsung. Tapi
semuanya itu dibuat demi kebaikan Bangsa Yahudi sendiri untuk lebih
mengenal Allah. Tuhan Yesus menggenapi hukum-hukum Taurat dengan mengajarkan
pengutamaan kasih dalam setiap perbuatan, supaya manusia melakukan hukum-hukum
itu tidak seperti “mesin”. Tuhan Yesus menyempurnakan Taurat supaya
manusia tidak hanya berada di “kulit luarnya saja”, tetapi bisa meresapinya
sampai mendalam. Sehingga setiap perbuatan ketaatan itu digerakkan oleh kasih.
Tuhan dengan Injilnya mau mengatakan kepada seluruh umat manusia bahwa Ia
melihat jauh ke dalam hati kita melebihi perbuatan-perbuatan kita yang tampak
oleh mata. Tuhan senang jika ketaatan yang super ketat itu juga
benar-benar disertai dengan motivasi kasih yang benar dari dalam hati kita.
Mengasihi dengan hati, bukan hanya perkara doa, meditasi, refleksi, dsb.
Mengasihi dengan akal budi atau jiwa (psiche) tidak cukup hanya
menambah macam-macam ilmu, bahkan tidak cukup mempelajari semua disiplin ilmu
yang termasuk dalam jalur psikologi. "Dengan keseluruhan dirimu"
berarti harus dengan segala usaha dan dengan kesungguhan. Jika demikian, tidak
cukup menjalani aturan ini itu; taat pada aturan ini itu; hati dan keseluruhan
budi hendaknya menyertai. Dengan demikian, kita tidak seperti robot-robot yang
bergerak karena ada yang "memerintah", "memprogram". Saatnya
dalam keheningan ini kita melihat perilaku hidup kita bersama dengan orang
lain, dengan Tuhan, dalam karya dan tanggung jawab kita.
C.
Sipahusorhusoron
i.
Mansai ringkot auhonon ni halak Kristen
hajongjonganna di portibi on i ma sibahen “cita rasa” na denggan maradophon
angka na humaliangna. Memang ndang ulaon na mura manirai lingkungan. Unang so
laos pangambati tahe sudena i. Di sejarah ni huria tingki harajaon Rom, hea do
halak Kristen dituhasi, ala diida lam tanak hakristenon i dihangoluhon. Ditudu
do halak Kristen siallang jolma, ala molo marulaon na badia adong pandohan :
“Pangan hamu ma, daging-Ku do i....inum hamu ma, mudar-Hu do i”. Didok muse do
na masa “pelacuran” di huria ala ni umma na badia (songon ,asijalangan ma i di
hita nuaeng on). Ndang olo halak Kristen marsomba tu Kesar songon angka
parbegu. Ala ni sudena i dicurigai do nasida ala tandi marasing sian masyarakat
umum. Godang do haberniton, na mate martyr, dipalele lele halak Kristen i ala
barita na uli i. Alai nang pe ragam sitaonon tongtong do diuji nasida
marpangalaho sira. Mardalan do haansimonna i songon sada “kekuatan
tersembuny8i” boi manguba keadaan marhite pangalaho. Taon 312 di tingki ni
Kesar Konstantinus tarida situtu ma haansimon, hataboon ni barita na uli. Ndang
adong be oraora tu hakristenon, torop situtu ma angka na gabe porsea, ndang
adong be pangaleleon. I ma sada bukti sejarah taringot tu metode “kekuatan
persenyawaan garam” jala i ma na ringkot auhononta.
ii. Molo nangkin marhite sira digombarhon do halak
Kristen i asa sintong “cita rasana” marhite pambahenan na so pola tarida alai
boi tardai, nuaeng ro ma muse “cita rasa” na tarida songon sondang. Tongtong do
diondolhon Jesus asa ganup halak na mangihuthon Ibana ingkon tandai
hasurunganna sian halak na asing, songon sondang na andul marasing sian na golap. Dibagasan
hasurunganna i do halak Kristen marguna, “ asa disondangi saluhut na dijabu i”.
Ndang na pola secara kebetulan joujou on disurathon dung hata ‘parhatauon na
ualu i’ (Mat.5: 3-12 “martua ma”). Potret ni halak na martua mangihuthon Jesus,
i ma molo mangolu nasida dibagasan harajaon ni Debata, gabe panondang, ngolu na
mangihuthon Kristus Panondang bolon i.
iii.
Songon dia do hita asa gabe panondang ? Molo
mangolu gabe panondang marasing situtu do i sian “etos dunia sekuler”,
haserepon, halambohon,, mangulahon na sintong, parasirohaon, habadiaon dohot na
asing, sudena i olo do ndang somal di masyarakat biasa. Ndada angka i muse na
pinarsinta ni masyarakat sekuler! Sandok angka pambahenan na denggan, i do
sillam ni hatiuron na ro sian panondang. Hidup kita tidak boleh menjadi
hidup yang ditutupi oleh gantang, melainkan harus transparan, sehingga bisa
terlihat oleh orang lain. Alkitab menyatakan, "Memang dahulu kamu adalah kegelapan, tetapi
sekarang kamu adalah terang di dalam Tuhan. Sebab itu hiduplah sebagai
anak-anak terang, karena terang hanya berbuahkan kebaikan dan
keadilan dan kebenaran," (Efesus 5:8-9). Menjadi terang
berarti hidup kita menjadi kesaksian bagi orang lain. Kesaksian hidup
kita berbicara lebih tajam dari perkataan kita. Kesaksian hidup kita
lebih penting daripada kotbah yang kita sampaikan. Bila di dalam kita ada
Kristus, tanpa harus digembar-gemborkan, orang lain akan tahu dari perbuatan
kita.
iv.
Orang akan senang jika larangan, aturan semakin
sedikit. Rasanya bebas, merdeka, bisa apa saja. Benarkah demikian? Yesus tidak
mengurangi Hukum Taurat, melainkan menggenapinya. Bangsa Yahudi adalah bangsa
yang dikenal banyak menduduki posisi-posisi penting. Mulai dari politisi,
artis, pengusaha, ilmuwan, musisi dll. Ada sebuah liputan menarik berjudul “the Secret of
Judaism” yang membahas tentang kunci kesuksesan mereka; yaitu mereka selalu
membaca kitab Taurat di pagi hari. Mereka biasa membacanya saat di rumah, di
perjalanan dengan kereta api atau di kantor. Konon katanya, membaca kitab
Taurat membuat mereka menjadi lebih kreatif. Hikmah-hikmah dari kitab ini
banyak memunculkan ide-ide segar yang bisa mereka pakai dalam profesi mereka.
Tapi sayangnya Bangsa Yahudi tidak mengakui ajaran Kristus. Padahal Tuhan Yesus
datang ke dunia bukan bermaksud untuk menghapuskan kitab Taurat yang luar biasa
ini, melainkan untuk menggenapinya.
v.
Taboto otik do bilangan ni halak Kristen di
Indonesia martimbanghon parugamo na asing. Sanga muse dope adong pangarajumion
ni halak na mandok, ugamo Kristen i ma “ugamo penjajah”. Boi do ala ni dietong
halak Kristen i jolma sihasogohononhon. Ala isi ni jamita on boi godang
mangurupi halak Kristen laho “manguba persepsi” ni halak songon na tagoari
nangkin. Taharonsothon ma asa sude halak Kristen khususna di Indonesia paboa
nasida do sira jala panondang ni portibi on marhitehite na mangulahon patik
dohot Hata ni Debata dibagasan hasintongan dohot hapolinon ni roha. Amen!