Mangulahon
Lomo Ni Roha Ni Debata
Mateus
7 : 15-23
A.
Patujolo
Molo
tajaha turpuk on, sabagian sian jamita ni Tuhan Jesus di dolok (Mat.5-7) do
turpuk jamita on. Ia jamita di dolok, i ma punguan ni angka jamita ni Tuhan
Jesus di pelayananNya na tolu taon bolon i. Ndada na sahali manjamitahon sude
jamita on tu halak na torop i; redaksi do na papungupunguhon i jala di
sistematisasi gabe boi patuduhon angka ajaran/ poda sian Jesus na mangigil
respons sian jolma taringot tu tuntutan ni Harajaon ni Debata na binoan ni
Jesus, jadi berupa etika moral jala norma-norma na ingkon marlaku secara
baru di halak siihuthon Kristus. Lobi
tangkas ma i rupani tarida di Mat.5:13-41 di na pinaadophon Jesus patik di
Padan na Robi tu Ibana sandiri na patuduhon sada autoritas na timbo jala na
imbaru songon siboan Barita na Uli i. Didok: “Dibege hamu do hata na tu angka ompu na robi”, dungi ro ma na imbaru:
“Alai Ahu mandok tu hamu”. Marhite i dilehon Jesus sada penilaian na
imbaru, sada pengembangan pemikiran tarlobi tu legalisme di Israel na gabe
songon “dewa” na imbaru di parugamoon nasida. I do na nidokNa di Mat.5:20 “Molo
so andul dumenggan hatigoranmuna sian hatigoran ni angka sibotosurata dohot
Parise, ndang habongotan hamu harajaon banuaginjang i”.
Jadi
dicakup jamita dolok do godang segi-segi ni hidup baru di halak siihuthon
Kristus. Marhite Hata ni Debata binoan ni Jesus naeng ditransformasi ngolu ni
halak Jahudi na legalistik i tu ngolu na tinogihon ni Tondi ni Debata na gok
holong dohot asi ni roha.
B.
Hatorangan
1. Ayat
15; Dihatai Jesus taringot tu panurirang pargapgap, ala godang angka na
masipaula patolhashon tona ni Debata nian, hape gabe paotooto jolma tarmasuk do
tusi sibotosurat dohot Parise namanghilala dirina songon halak na pinillit ni
Debata alai ndnag sintong diulahon panogunoguon ni natorop i tu Debata. Boi
dohonon “front” on do na utama dipamarengan ni Jesus. Taringot tu panurirang
pargapgap, nunga sange halak Israel umboto i mamungka sian angka tingki ni panurirang, ima
panurirang pargabus, na holan mamaritahon lomo ni roha ni raja, ndada holan
tona ni Debata. Di Jer.8:11 didok do “dame, dame! Hape ndang adong dame”. Hata
“babiat panoro (sorigala)”, taida di Hes.22:27 “angka induk ditongatongana,
hira sorigala do angka na manoro sisoroanna laho mandurushon mudar, laho
mangago angka hosa ni jolma, asa mandiori pangomoan”. Jadipanurirang pargapgap
i ro ma mandapothon angka si ihuthon Jesus marrupahon birubiru, alai anggo
rohana dibagasan tung sorigala buas do (ptds. Sep.3:3). Di Padan Naimbaru pe
jotjot do muncul pikiran on ala bahasa laten ni panurirang manang parmahan si
paulaula, na jahat (ptds. Ul.AP.20:29; Joh.10:12).
Adong do pahean ni sijaga birubiru na
gabe pahean resmi, i ma hulinghuling ni birubiru, bagian hulinghuling na di
duru, imbuluna di bagasan, gabe las ma i jala marguna situtu tu hahipason ni
parmahan i tarlobi di ngali ni ari, ia so i ditingki siborngin. Pahean ni
panurirang pe adong do na khuus, dos tu parpahean ni parmahan i ( 1 Raja.19:
13, 19; 2 Raja 1:8), alai godang do panurirang na sai mamangke i, atik pe
rohana jahat situtu do (Sak. 13: 14).
Sahat tu tingki ni si Mateus manurat
bukuna (85 AD) tongtong dope nang ulaon hapanurirangon di Israel, alai laos
disi ma tarida angka sifat-sifat sorigala tarlobi muse menyusup jala ditorushon
ma i di angka sitiop huaso di institusi parugamaon ni halak Jahudi, songon
malim, sibotosurat dohot Parise angka na manghilala ulaon na i songon pangkat,
hak dohot hasangapon. Adong do aturan na hot songon ukuran di hasintongan ni
hadirion ni panurirang. Tarida do i di parsuruon ni Tuhan Jesus tu siseanNa
(Mateus 10), jala di Didache, ima buku aturan Huria Kristen na parjolo di taon
100 AD.
2. Ayat
16 – 20, jadi dang tarbahen mananda panurirang i holan sian ruar tung ingkon
sian parbuena do; ai ndang mungkin na denggan parbuehonon ni na jahat, manang
ulaon na jahat parbuehon ni na denggan.
Dos do i, ndang dapot parbue ni hau anggur buaton sian bulu duri manang antajau
sian rimbang. Jakobus 3:11 – 12 “Tung
adong ma baba ni mual sada, na marbullakkon na tonggi dohot na paet? Ale angka
donganku, tung tarparbuehon antajau ma unte, manang tubu antajau sian hau
anggur? Ndang tarpapuas mual na ansim tapian na uli”. Mansai mura do dapot
antusan ni na torop na tumangihon jamita on tudosan ni Jesus, ai fakta
sehari-hari na niamatan ni jolma i do dilehon songon perbandingan. Gabe mura do
muse marhite i auhonon ni ganup na umbegesa tu dirina be, atik na adong di
dirina be angka kemunafikan manang angka usaho manutupnutupi hajahatonna
marhite na pasumansumanhon hira halak parugamo na utusan. Angka dia ma hasalaan
ni panurirang pargapgap i ? Naparjolo: I ma na holan manghasiati dirina do
ibana, parsiula songon sorigala na so parduli di aha pe asingkon ni butuhana.
Songon i ma panurirang i diulahon pangajarion, ndada asa boi halak marlaba sian
ibana, alai asa boi horusonna sian jolma. Alani do adong aturan ni Rabbi ni
Jahudi, ingkon adong do usaha manang mata pencarianna be, on ma na so jadi
mamungut biaya tu pangajarionna. Alai nang pe songon i mansai balga do bahaya
ni panurirang pargapgap i, alana di sifat dohot mentalitas ni jolma i do i
maringan, ima : a. Mangajari masiuntungan ni materi, b.mangajari masihasangapon
(prestise) dohot, c. Managajri holan asa pamasuk ideologina, jadi ndada
hasintongan ni Debata napinatolhasna, alai pingkiranna sandiri taringot tu
hasintongan rupani, na boi marasing
situtu sian hasintongan ni Debata.
Parmahan/panurirang na denggan i ma na so mananomhon pikiranna tu na
niajaranna, alai pikiran hasintongan na adong di Jesus Kristus, alani ma
parbuena gabe parbue hangoluan. Angka dia ma pengaruh sala na songon parbue na
so hasea sian ulaon ni panurirang pargapgap i ?
a.
Sala do ajaran i molo holan ulaon parduru do
diradoti, songon na dapot idaon di Sibotosurat dohot Parise, namanghilala
namarugamo i, i ma mangaradoti patikpatik seremoni sambing. Denggan jala
sintong prosedur ni marbasu, ndang dihindat di ari Sabbat lobi sian ukuran
borat ni tinontuhon, jala ndang mardalan lobi sian dao ni naung tinontuhon. Nda
boi do on sude ulahonon ni sadasada halak alai ndang dipasangap jala ndang
dihaholongi Debata dohot donganna jolma ?
b.
Sala do ajaran parugamaon i molo holan angka
larangan-larangan manang subangsubang do isina. Rupani isi ni parugamaon i sai
holan pandohan na mandok : “Ndang jadi songon on, ndang boi songon on”,
disolsoli do gabe asa ingkon marulaon jala mangulahon angka ulaon na denggan
jolma, i ma songon alus tu holong ni Debata na positif jinalo ni jolma.
c.
Molo diajarhon pangantusion na mansai “mura” do
namarugamo i, ala holan “asi ni roha sambing”, rupani didok si Paulus, jadi
bebas na mangulahon dosa ? (ptds.Rom 6). Tongtong do pargumulan na mansai borat
hakristenon i jala halak na mengalami pergumulan na borat i do sahat tu
pangantusion na sintong paboa holan asi ni roha i do pasahat ibana tu
hamonangan, alana molo holan sian dirina hian nunga sadar ibana, inhgkon talu
jala ndang berkutik ibana.
d.
Sala do ajaran i molo dipisah do ugamo sian
ngolu, i ma songon na biasa hinangoluhon ni angka parbahudung di inganan na
lungun, asa unang saor dohot portibi on. Alai boha ma barita nauli i manirai
molo so saor halak Kristen i dohot na so Kristen. Tangiang ni Jesus pe
dipatuduhon na ingkon di portibi on do
na porsea i asa boi mamboan hangoluan i (ptds. John 17: 15).
e.
Sala do ajaran i molo patubu ginjang ni roha
jala manirang diri sian hasadaon. Godang sekte na menganggap holan nasida na
sintong, na asing na parjahat jala na pardosa. Visi ni Tuhan Jesus, domba-domba
lain yang bukan dari kandang Israel harus dituntunNya juga “mereka akan menjadi
satu kawanan dengan satu gembala” (John. 10:16), ai ndang Kristus na mamola Tuhanta
i, alai Kristus na pasadahon do, umbahen na ro.
3. Ayat
21 – 23 : kenyataanna godang halak mandok Tuhanna do Jesus di ibadahna, di
partangiangan, nang parpunguan didia pe, jala na boi adong angka halongangan
dibahen halak na mangasahon goar ni Jesus, ndang gabe alasan na otomatis i
dapotan tumpal hamonangan i sian Debata di banua ginjang. Molo pe
dihatindangkon Tuhan i na gabe Tuhanna marhitehite
bibir, ndada holan i alai ingkon dohot do roha, ima haoloon dohot haunduhon ni
haporseaonna di Tuhan i, ndang berkenan i di Debata. DI paruhuman na naeng ro
di ujung ni angka tingki, transparan do sude marhite panatapan ni Debata angka
motivasi ni hatanta dohot ulaonta be na taulahon. Tung patar do disi, ndada
holan na mandok i manang mangulahon mujizat i na penting. Na rumingkot i ma
roha na manghaholongi Debata sian holong tu dongan ala Ibana na jumolo
manghaholongi hita na pinatuduhon marhite pambahenan, nang ulaon asi ni roha i.
C.
Sipahusorhusoron
1. Dipartingkian
na lam mangerbang dohot angka tehknologi canggih on, boi do na deba jolma
tarlalap disi, jala boi do gabe manghalupahon hapolinon ni Hata ni Debata.
Hinorhon ni i boi mangelaela hita sian angka parpoda haliluon. Parpoda haliluon
ima na pasahathon hata na so sintong, na maralo tu Hata ni Debata, na sai
paboahon barita haluaon ia so padohot barita uhuman tu angka na mangalosi Hata
ni Debata (manang manis dibibir sambing). Na boi do hita angka na porsea
terlena jala terjerumus molo so sai tatambortambori haporseaonta dohot na martangiang
jala manjaha Hata ni Debata.
2. Diparngoluanta
siganup ari dihamajuon jaman dipatuduhon do marhite angka pambahenan ima;
pembangunan berbagai sarana dan infrastruktur, dohot fasilitas na boi menjangkau
nang melayani torop masyarakat nang di segi ekonomi, pendidikan, nang
transportasi, dohot komunikasi dna. Jala mangihut do nang tu ngolu partondion;
ngolu partondion na menyentuh parngoluon ni ruas nang masyarakat pe. Boi do i
marrumang pembangunan fisik dan pelayanan na mendarat tu na laho mangurupi ruas
ni huria. Molo di hurianta HKBP ima marhite CU nang CUM. Songon na hea
pinarsiajaran di Sibolangit, Gelora Kasih GBKP Pendidikan Manager CUM sian
Bapak Ambarita. Nasida mandok ia pelayanan HKBP marhite CUM bisa menjadi
pelayanan yang holistik (menyeluruh) jala na pamajuhon perekonomian ni ruas ni
huria nang sahat tu duru ni huria i; ima na menjangkau masyarakat luas dohot
dasar teologi CUM HKBP na tarsurat di Mazmur 112 : 5 “Mujur orang yang menaruh belas
kasihan dan yang memberi pinjaman, yang melakukan urusannya dengan sewajarnya”.
Jala mansai godang do pe sipatupaonta na gabe dalan ni Debata laho manogunogu
torop halak tu na manghilalahon dengan basaNa.
Songon topik ni minggunta : “Mangulahon lomo ni roha ni Debata”. Sai
tahasiholi ma na mangulahon parsuruon ni Debata, ndada holan dipeop nang
dihaporseai HataNa i alai lumobi diulahon ma marhite angka silehonlehon ni
Debata tu hita ganup. Jakobus 2:26 “Ai
songon daging i na mate, anggo so martondi; songon i do mate haporseaon na so
marulaon”. Amen