Tondi
Parbadia Mangajari Tondinta
Rom
8 : 14 – 17
A.
Patujolo
Mansai
godang do angka parbinoto di Teologia Protestan manghatindangkon ia Buku Rom on
ima sada tulisan na umbalga (magnum
opus; karya terbesar) sian nasa buku naginurithon si Paulus. Hira na diusehon
pikkiranna do mangondolhon angka pokok-pokok teologia na ringkot botoon ni
huria i. Masa songon i ala perbedaan pandangan ni huria na berlatar
belakang Jahudi dohot non-Jahudi na
adong di huta i. Dilehon ibana do bohal laho mengisi huria i, sekaligus
menyadarkan halak Kristen na sai tongtong mangondolhon patik songon syarat ni
haKristenon. Ndada na mandok na hurang berisi uraian teologis na asing i. Adong
do tolu bagian na hinamham ni bindu ualu on,
ima: ayat 1-7 taringot tu parbue
ni ngolu na marhatigoran. Ayat 18-30, manaringoti pangkirimon tu Tuhan Jesus
Kristus. Ayat 31-39, manaringoti parbue ni haporseaon.
Tujuan
ni surat on i ma laho paingothon huhut patoguhon haporseaon ni ruas ni huria na
mangadopi hangoluan na tongon dibagasan gomgoman bangso Rom. Mansai ribur do
huta i, ala ni hamajuonna di parbinotoan, militer, pardomuan ni angka budaya,
ugamo, dohot angka ulaon pesta pora. Ihut ni i adong muse tantangan na niadopan
ni halak Kristen di Rom uju i, i ma filsafat ni Epikurus na mangajarhon; ia
daging manang pamatang i , i ma pusat ni ngolu nang hasonangan. Poda on
mampanghorhon tu masyarakat gabe marguru tu hasonangan (hedonis), tarhurung do
di pangalaho ni ngolu na sai hura-hura manang marpesta-pesta. Ala ni ima Ap.Paulus
manurathon surat on ima laho paingothon angka halak Kristen asa sai mangolu
dibagasan hatigoran na sian Tondi ni
Debata. Laos alus ni Apostel Paulus do on tu angka jolma na manggoari dirina
siulahon patik, huhut mambahen patik songon syarat, hape mago ma impola ni
patik i, ima holong ni roha tu Debata dohot holong ni roha tu dongan jolma. I
ma na gabe sibingkasi ni turpuk jamita on. Tatangkasi ma.
B.
Hatorangan
1.
Ayat
14-16. Mangolu songon anak ni Debata. Molo marhite Patik i, ndada sanggup
jolma i malua sian dosa dohot hamatean, ala gabe madabu do jolma i lam bagas tu
parhatobanan na pabiarhon nasida. Molo diulahon pe angka patik i dingolu nasida
siganup ari dohot di partangianganna holan ala ni biar ni rohanasida sambing do
i dohot na terpaksa ala ni ancaman maut. Hape molo diangka jolma na mangolu dibagasan Tondi sai marlas ni roha do
dibagasan hatuluson. Dasor ni parulaonna ima haradeon dohot parsitutuon, siala marhite Tondi i, nunga
dipabangkit statusna gabe angka anak ni
Debata. Asa boi pamatehon parulan ni daging, ingkon ditogutogu Tondi
Parbadia do. Ndang tarbahen jolma sian dirina, ingkon sude ngolu berpusat tu
Tondi. Ndang na mandok na so adong be peran ni jolma. Tongtong do adong peran
ni jolma, alai tanpa Tondi gabe dao do i manirpang, ndang mampu menghadapi
panggora ni daging i. Di pangantusion na songon i gabe didok si Paulus “angka
na tinogihon ni Tondi, ido anak ni Debata”. Ndang pola na mangondolhon
sifat Eksklusif molo didok si Paulus naung gabe anak ni Debata do saluhut angka
na porsea di Tuhan Jesus Kristus, jala ndang dibagasan hubungan biologis.
Lapatanna, naung gabe anak ni Debata do hita ndada ala ni garis keturunan
Israel, alai ala naung panobusionNa do. Dung ditobus jolma sian dosana, gabe
masuk ma halak na porsea i tu sada parsaoran keluarga rap dohot Tuhanta Jesus
na manjou: “Abba, mandok: Ale Amang!” (bnd.Gal.4:6; Mat.6:9; Mark.14:36). Hata
Abba sian hata Aram, laho manggombarhon jonok ni dirina dohot Debata; jala
manggombarhon parsaoran siganup ari sahalak ama tu anakna, jala diain huria ma
i dibagasan liturgi dohot ajaranna. Manang ise na barani manghatindangkon naung
gabe anak ibana di adopan ni Debata ingkon bertanggung-jawab ma ibana di angka pangalaho
dohot ulaonna mangulahon lomo ni roha ni Amana.
Asa molo dung tadok Abba tu Debata,
adong garis manang hatontuan ni Ama i na ingkon dihangoluhon i ma: Parjolo;
tangkas taboto dohot manghatindangkon naung tajalo tondi haanahon, ndang tajalo
tondi hatoban. Lapatanna ndang be patuduhononta sifat manang bangko-bangko
hatoban, ima mabiar mamereng tuan na kejam tingki paadopadop bohi sajo, alai
tondi na bertanggung jawab do, diinganan na buni dohot diinganan na patar,
disude partingkian dohot inganan. Molo dipangke dison hata “hatoban’ ndada
dibagasan pangantusion panghobasion ni hatoban tu tuanna na naeng dohononna,
alai bangko na hurang denggan na jotjot dapot dihatoban do. Maralo situtu do
bangko hatoban tu bangko anak. Napaduahon; Tondi i manghatindangkon
di tondinta (ay.16), diterjemahan bhs.Indonesia didok : “Roh itu bersaksi bersama-sama
dengan roh kita”. Molo tapamanat, na naeng dohononna ima Tondi Parbadia
i manogunogu jala mengarahkan tondinta manghatindangkon paboa na tutu hita anak
ni Debata. Ndang tarbahen tondi ni jolma naung gok dosa i manghatindangkon
Debata, holan marhitehite hasasaor ni Tondi Parbadia do (pat. 1 Kor.12:3). Napatoluhon;
tahaporseai naung parsidohot hita di siteanon di Harajaon ni Debata rap dohot
Kristus naung manean hamonangan i. Molo rade hita manaon songon Jesus Kristus
naung manaon pardangolan i, rap ma hita muse manean hamonangan dohot hasangapon
i.
Songon angka anak ni Debata, adong siteananta dibagasan huaso dohot harajaonNa. Gabe
anak ni Debata do hita marhitehite hamamate ni Kristus Jesus jala gabe panean
(pewaris) di Harajaon ni Debata. Nang pe bermakna eskhatologis parsaoran ni
anak dohot Ama i, alai angka na porsea i ingkon tongtong do mangolu marpangoloion
songon anak na unduk mangulahon hata ni Amana.
2.
Ayat
17. Mangolu dibagasan hamuliaon ni Ama. Molo pandok ni Ap.Paulus, ianggo
angka anak ni Debata ndada tarsirang sian AnakNa na sasada i, ima Jesus
Kristus. Songon sitaonon ni Kristus i ala ni hasintongan dohot HarajaonNa, laos
songon i ma niadopan ni angka halak na porsea i (bnd. Mat.10:38; Luk.14:27).
Boi do songgop angka panaritaan di angka na porsea i, alai doshon songon
Kristus na naung monang i manaluhon sitaonon i, jala marhite Tondi ni Debata,
hita pe angka na porsea pinargogoanNa do, jala marsihohot dibagasan Kristus asa
tung margogo mangadopi dohot manaluhon sitaonon i. Tung godang do angka
tantangan nang angka godaan na boi manegai parsaoranta dohot Debata Ama i, na
sai marusaha do sibolis i laho manait rohanta asa hatobanna hita dibagasan dosa
dohot biar ni roha. Ndada pasombuon ni Debata i masa, ia TondiNa i do na
manjaga i hita uju dibagasan hagaleon hita (bnd.8:26-28). Songon Kristus na
monang jala na pinasangap i, nang hita
pe taruli hamuliaonNa do raphon dohot Ibana. Tangkas ma na niajarhon Ap.Paulus
ia panaritaan na tinean ala ni Barita Nauli i, ndada adong i martimbangkon
hasangapon na naeng sipapataronNa sogot
tu hita, molo sai hot hita mangolu dibagasan Tondi dohot hasintongan.
(Rm.8: 18; Joh.4:24).
C.
Sipahusorhusoron
v Patuduhon
ma parange hatiuron di adopan ni Debata. Molo taida na masa di tingki
on, lam mangimbukbuk do hajahaton di portibi on. Marhitehite pangalaho naung
maralo tu patik dohot Hata ni Debata. Pola do torop jolma angka naung korban
hinorhon ni hajahaton i, songon nabinaritahon di televisi isarana barita
kriminal (pembunuhan, pemerkosaan, penipuan, perampokan, pergaulan bebas,
pelecehan seksual, godang na mangoloi hisaphisap ni dagingna di ganja, morpin,
sabu-sabu (narkoba). Saluhutna pangalaho na tagori i, ima na marguru tu daging.
Ndang olo ibana ditogihon Tondi i. Disada sisi muse, ditingki godang jolma
mamereng Tuhan songon parhuaso na garang roha (kejam), jala gok rimas,
dipaingot ap.Paulus do marhite Tondi asa gabe angka anak ni Debata hita, na so
manjalo tondi hatahuton nang tondi
parhatobanon (bnd. 2 Timoteus 1:7 “Ai dilehon Debata do tu hita tondi
hagogoon, tondi haholongon, tondi pangarajaion diri, ndada tondi hatahuton”).
Gabe anak ni Debata ima status na so mungkin jaloonta molo diluar ni Tondi ni
Debata hita.
v Taoloi
ma Tondi Parbadia i. Sibasabasa do Tondi ni Debata di bagasan ngolunta.
Dilehon do tu hita Tondi-Na asa mangolu hita. Dapotan parbue na denggan hita
marhite ulaonta siganup ari. Ditogihon Tondi i do hita tu dalan lomo ni roha ni
Debata. Taoloi ma tongtong panogihon ni Tondi i. Parbue ni tondi na nidokna ima
angka ulaon, pambahenan, nahinalomohon ni Tuhan i. Molo olo hita pasidinghon
angka ulaon na so hinalomohon ni Debata, jala olo hita patupahon ulaon na
denggan di jolo ni Debata. Boi hita gabe parhitean ni pasupasu (saluran berkat)
tu halak na asing. Laos i do panjouon na sahat tu hita songon siihuthon
Kristus. Di Galatia 5 : 22 didok
Apostel Paulus: “Alai angka on do parbue
ni Tondi: Holong dohot las ni roha, dame dohot lambas ni roha, habasaron,
habasaon, haporseaon, halambohon dohot hatomanon”. Ai nasa na tinogihon ni
Tondi ni Debata, angka i do anak ni Debata.
v Gabe huria na inklusif (terbuka). Ndang
na gabe eksklusif huria manang halak Kristen molo adong pengakuan naung dijalo
tondi haanahon, naung diain gabe anak ni Debata. Alai justru patuduhon
tanggung-jawab na lam balga do, pataridahon sifat dohot sikap ni Ama, i ma na
gok holong dohot asi ni roha. Sifat na songon i ingkon tongtong tarida di ngolu
ni halak Kristen (huria) di masyarakat dohot bangso nang pe sai lam tu dokdokna
parsorion dohot tantangan tu huria i. Gariada lam benget ma hita manaon asa
dapot hita, ai Tuhanta pe ditaon do haporsuhon andorang so bongot tu hamonangan
dohot hasangaponNa.
Nunga tajalo tondi haanahon sian Debata, ndang tondi
hatoban na mambahen hita mabiar. Ala ni i tama do angka huria barani mandok
angka hata hasintongan di tongatonga ni bangsonta. Unang dohot huria ni Tuhanta
tarboanboan tu angka pangalaho ni portibi on, alai ingkon tangkas ma
dipatubegehon panindangion na tongtong berpihak tu angka na pogos, tu angka na
terpinggirkan, tu na pinaluktakluntak ni ketidakadilan, jala rade paingothon
angka naung dao mardalan manadingkon hasintongan ni Debata. Saluhutna i
tarpatupa hita siala na olo do tondinta
niajaran ni Todi Parbadia i, asa marhasangapon ma Debata diginjang ni
saluhutna. Amen.