Kamis, 09 Mei 2013

Bahan Jamita Epistel Ari Pentakosta I, 19 Mei 2013

Tondi Parbadia Mangajari Tondinta
Rom 8 : 14 – 17
      A.      Patujolo
Mansai godang do angka parbinoto di Teologia Protestan manghatindangkon ia Buku Rom on ima  sada tulisan na umbalga (magnum opus; karya terbesar) sian nasa buku naginurithon si Paulus. Hira na diusehon pikkiranna do mangondolhon angka pokok-pokok teologia na ringkot botoon ni huria i. Masa songon i ala perbedaan pandangan ni huria na berlatar belakang  Jahudi dohot non-Jahudi na adong di huta i. Dilehon ibana do bohal laho mengisi huria i, sekaligus menyadarkan halak Kristen na sai tongtong mangondolhon patik songon syarat ni haKristenon. Ndada na mandok na hurang berisi uraian teologis na asing i. Adong do tolu bagian na hinamham ni bindu ualu on,  ima: ayat 1-7 taringot  tu parbue ni ngolu na marhatigoran. Ayat 18-30, manaringoti pangkirimon tu Tuhan Jesus Kristus. Ayat 31-39, manaringoti parbue ni haporseaon.
Tujuan ni surat on i ma laho paingothon huhut patoguhon haporseaon ni ruas ni huria na mangadopi hangoluan na tongon dibagasan gomgoman bangso Rom. Mansai ribur do huta i, ala ni hamajuonna di parbinotoan, militer, pardomuan ni angka budaya, ugamo, dohot angka ulaon pesta pora. Ihut ni i adong muse tantangan na niadopan ni halak Kristen di Rom uju i, i ma filsafat ni Epikurus na mangajarhon; ia daging manang pamatang i , i ma pusat ni ngolu nang hasonangan. Poda on mampanghorhon tu masyarakat gabe marguru tu hasonangan (hedonis), tarhurung do di pangalaho ni ngolu na sai hura-hura manang marpesta-pesta. Ala ni ima Ap.Paulus manurathon surat on ima laho paingothon angka halak Kristen asa sai mangolu dibagasan hatigoran  na sian Tondi ni Debata. Laos alus ni Apostel Paulus do on tu angka jolma na manggoari dirina siulahon patik, huhut mambahen patik songon syarat, hape mago ma impola ni patik i, ima holong ni roha tu Debata dohot holong ni roha tu dongan jolma. I ma na gabe sibingkasi ni turpuk jamita on. Tatangkasi ma.
      B.      Hatorangan
     1.       Ayat 14-16. Mangolu songon anak ni Debata. Molo marhite Patik i, ndada sanggup jolma i malua sian dosa dohot hamatean, ala gabe madabu do jolma i lam bagas tu parhatobanan na pabiarhon nasida. Molo diulahon pe angka patik i dingolu nasida siganup ari dohot di partangianganna holan ala ni biar ni rohanasida sambing do i dohot na terpaksa ala ni ancaman maut. Hape molo diangka jolma na  mangolu dibagasan Tondi sai marlas ni roha do dibagasan hatuluson. Dasor ni parulaonna ima haradeon dohot  parsitutuon, siala marhite Tondi i, nunga dipabangkit statusna gabe angka anak ni  Debata. Asa boi pamatehon parulan ni daging, ingkon ditogutogu Tondi Parbadia do. Ndang tarbahen jolma sian dirina, ingkon sude ngolu berpusat tu Tondi. Ndang na mandok na so adong be peran ni jolma. Tongtong do adong peran ni jolma, alai tanpa Tondi gabe dao do i manirpang, ndang mampu menghadapi panggora ni daging i. Di pangantusion na songon i gabe didok si Paulus “angka na tinogihon ni Tondi, ido anak ni Debata”. Ndang pola na mangondolhon sifat Eksklusif molo didok si Paulus naung gabe anak ni Debata do saluhut angka na porsea di Tuhan Jesus Kristus, jala ndang dibagasan hubungan biologis. Lapatanna, naung gabe anak ni Debata do hita ndada ala ni garis keturunan Israel, alai ala naung panobusionNa do. Dung ditobus jolma sian dosana, gabe masuk ma halak na porsea i tu sada parsaoran keluarga rap dohot Tuhanta Jesus na manjou: “Abba, mandok: Ale Amang!” (bnd.Gal.4:6; Mat.6:9; Mark.14:36). Hata Abba sian hata Aram, laho manggombarhon jonok ni dirina dohot Debata; jala manggombarhon parsaoran siganup ari sahalak ama tu anakna, jala diain huria ma i dibagasan liturgi dohot ajaranna. Manang ise na barani manghatindangkon naung gabe anak ibana di adopan ni Debata ingkon bertanggung-jawab ma ibana di angka pangalaho dohot ulaonna mangulahon lomo ni roha ni Amana.
Asa molo dung tadok Abba tu Debata, adong garis manang hatontuan ni Ama i na ingkon dihangoluhon i ma: Parjolo; tangkas taboto dohot manghatindangkon naung tajalo tondi haanahon, ndang tajalo tondi hatoban. Lapatanna ndang be patuduhononta sifat manang bangko-bangko hatoban, ima mabiar mamereng tuan na kejam tingki paadopadop bohi sajo, alai tondi na bertanggung jawab do, diinganan na buni dohot diinganan na patar, disude partingkian dohot inganan. Molo dipangke dison hata “hatoban’ ndada dibagasan pangantusion panghobasion ni hatoban tu tuanna na naeng dohononna, alai bangko na hurang denggan na jotjot dapot dihatoban do. Maralo situtu do bangko hatoban tu bangko anak. Napaduahon; Tondi i manghatindangkon di tondinta (ay.16), diterjemahan bhs.Indonesia didok : “Roh itu bersaksi bersama-sama dengan roh kita”. Molo tapamanat, na naeng dohononna ima Tondi Parbadia i manogunogu jala mengarahkan tondinta manghatindangkon paboa na tutu hita anak ni Debata. Ndang tarbahen tondi ni jolma naung gok dosa i manghatindangkon Debata, holan marhitehite hasasaor ni Tondi Parbadia do (pat. 1 Kor.12:3). Napatoluhon; tahaporseai naung parsidohot hita di siteanon di Harajaon ni Debata rap dohot Kristus naung manean hamonangan i. Molo rade hita manaon songon Jesus Kristus naung manaon pardangolan i, rap ma hita muse manean hamonangan dohot hasangapon i.
Songon angka anak ni Debata, adong  siteananta dibagasan huaso dohot harajaonNa. Gabe anak ni Debata do hita marhitehite hamamate ni Kristus Jesus jala gabe panean (pewaris) di Harajaon ni Debata. Nang pe bermakna eskhatologis parsaoran ni anak dohot Ama i, alai angka na porsea i ingkon tongtong do mangolu marpangoloion songon anak na unduk mangulahon hata ni Amana.
      2.       Ayat 17. Mangolu dibagasan hamuliaon ni Ama. Molo pandok ni Ap.Paulus, ianggo angka anak ni Debata ndada tarsirang sian AnakNa na sasada i, ima Jesus Kristus. Songon sitaonon ni Kristus i ala ni hasintongan dohot HarajaonNa, laos songon i ma niadopan ni angka halak na porsea i (bnd. Mat.10:38; Luk.14:27). Boi do songgop angka panaritaan di angka na porsea i, alai doshon songon Kristus na naung monang i manaluhon sitaonon i, jala marhite Tondi ni Debata, hita pe angka na porsea pinargogoanNa do, jala marsihohot dibagasan Kristus asa tung margogo mangadopi dohot manaluhon sitaonon i. Tung godang do angka tantangan nang angka godaan na boi manegai parsaoranta dohot Debata Ama i, na sai marusaha do sibolis i laho manait rohanta asa hatobanna hita dibagasan dosa dohot biar ni roha. Ndada pasombuon ni Debata i masa, ia TondiNa i do na manjaga i hita uju dibagasan hagaleon hita (bnd.8:26-28). Songon Kristus na monang  jala na pinasangap i, nang hita pe taruli hamuliaonNa do raphon dohot Ibana. Tangkas ma na niajarhon Ap.Paulus ia panaritaan na tinean ala ni Barita Nauli i, ndada adong i martimbangkon hasangapon na naeng sipapataronNa sogot  tu hita, molo sai hot hita mangolu dibagasan Tondi dohot hasintongan. (Rm.8: 18; Joh.4:24).
      C.      Sipahusorhusoron
v  Patuduhon ma parange hatiuron di adopan ni Debata. Molo taida na masa di tingki on, lam mangimbukbuk do hajahaton di portibi on. Marhitehite pangalaho naung maralo tu patik dohot Hata ni Debata. Pola do torop jolma angka naung korban hinorhon ni hajahaton i, songon nabinaritahon di televisi isarana barita kriminal (pembunuhan, pemerkosaan, penipuan, perampokan, pergaulan bebas, pelecehan seksual, godang na mangoloi hisaphisap ni dagingna di ganja, morpin, sabu-sabu (narkoba). Saluhutna pangalaho na tagori i, ima na marguru tu daging. Ndang olo ibana ditogihon Tondi i. Disada sisi muse, ditingki godang jolma mamereng Tuhan songon parhuaso na garang roha (kejam), jala gok rimas, dipaingot ap.Paulus do marhite Tondi asa gabe angka anak ni Debata hita, na so manjalo tondi  hatahuton nang tondi parhatobanon  (bnd. 2 Timoteus 1:7 “Ai dilehon Debata do tu hita tondi hagogoon, tondi haholongon, tondi pangarajaion diri, ndada tondi hatahuton”). Gabe anak ni Debata ima status na so mungkin jaloonta molo diluar ni Tondi ni Debata hita.
v  Taoloi ma Tondi Parbadia i. Sibasabasa do Tondi ni Debata di bagasan ngolunta. Dilehon do tu hita Tondi-Na asa mangolu hita. Dapotan parbue na denggan hita marhite ulaonta siganup ari. Ditogihon Tondi i do hita tu dalan lomo ni roha ni Debata. Taoloi ma tongtong panogihon ni Tondi i. Parbue ni tondi na nidokna ima angka ulaon, pambahenan, nahinalomohon ni Tuhan i. Molo olo hita pasidinghon angka ulaon na so hinalomohon ni Debata, jala olo hita patupahon ulaon na denggan di jolo ni Debata. Boi hita gabe parhitean ni pasupasu (saluran berkat) tu halak na asing. Laos i do panjouon na sahat tu hita songon siihuthon Kristus. Di Galatia 5 : 22 didok Apostel Paulus: “Alai angka on do parbue ni Tondi: Holong dohot las ni roha, dame dohot lambas ni roha, habasaron, habasaon, haporseaon, halambohon dohot hatomanon”. Ai nasa na tinogihon ni Tondi ni Debata, angka i do anak ni Debata.
v  Gabe huria na inklusif (terbuka). Ndang na gabe eksklusif huria manang halak Kristen molo adong pengakuan naung dijalo tondi haanahon, naung diain gabe anak ni Debata. Alai justru patuduhon tanggung-jawab na lam balga do, pataridahon sifat dohot sikap ni Ama, i ma na gok holong dohot asi ni roha. Sifat na songon i ingkon tongtong tarida di ngolu ni halak Kristen (huria) di masyarakat dohot bangso nang pe sai lam tu dokdokna parsorion dohot tantangan tu huria i. Gariada lam benget ma hita manaon asa dapot hita, ai Tuhanta pe ditaon do haporsuhon andorang so bongot tu hamonangan dohot hasangaponNa.
Nunga tajalo tondi haanahon sian Debata, ndang tondi hatoban na mambahen hita mabiar. Ala ni i tama do angka huria barani mandok angka hata hasintongan di tongatonga ni bangsonta. Unang dohot huria ni Tuhanta tarboanboan tu angka pangalaho ni portibi on, alai ingkon tangkas ma dipatubegehon panindangion na tongtong berpihak tu angka na pogos, tu angka na terpinggirkan, tu na pinaluktakluntak ni ketidakadilan, jala rade paingothon angka naung dao mardalan manadingkon hasintongan ni Debata. Saluhutna i tarpatupa hita siala na olo do tondinta  niajaran ni Todi Parbadia i, asa marhasangapon ma Debata diginjang ni saluhutna. Amen.