Dihaholongi
Jahowa Do Saluhut Bangso
Tuhan
Mengasihi Segala Bangsa
Maleaki 1: 1 – 6
1)
Huria ni Tuhanta
na hinaholongan dibagasan Jesus Kristus. Diurupi Buku Maleaki on do hita boha
do na gabe bangso ni Debata, nang sai adong do hasalaan ni bangsoNa i. Siala na
nialaman nasida gabe tubu di roha na manungkun Debata. Diabagasan Buku Maleaki
on dapot hita do boha do pandohan ni Debata tu bansoNa, hape gabe ro ma ni
bangso I manonggor huhut manungkun na dipaboa Debata i. Alusan ni Debata do
angka sungkunsungkun nasida i. Molo sipata ganggu haporseaonta, mansai denggan
do Buku Maleakhi on songon pedoman di hita angka na porsea i. Pedoman I mandok
songon topik di minggunta : Dihaholongi Jahowa Do Saluhut Bangso (Tuhan
Mengasihi Segala Bangsa). Naung dipaboa Debata do holongNa i di ay.2 “nunga
huhaholongi hamu”, naung dihaholongi Debata do bangsoNa I sian na robi
torus manorus sahat tu partingkian on. Laos songon I do tu hita angka na porsea
di Jesus Kristus, sai haholonganNa do hita, ndang martingkitingki, alai hot do holong
ni Debata i, laos i do pangibulan ni Bibelta Ima taringot tu holongNa I na
umbalga sian saluhut.
2)
Ay.2-3
: Holong. Disungkun bangsoNa i do
Debata; marhite aha hami dihaholongi Ho ? Jojot do hita manungkun sisongon i uju
songgop biar n iroha, jut n iroha, na raguragu jala ndang marpos n iroha. Dungi
boi do tubu sungkunsungkun n iroha : “toho do i ?” Ndang pos rohanta dipambahenan
ni Debata. Jotjot do hita dihantui rasa skeptis boha do sasintongna holong ni
Debata i? Sasintongna ima ala so niida nasida, boha ma haholongon I molo so
dihilalahon manang dibereng boi do tubu ganggu n iroha manungkun hasintongan
nihaholongon i. Molo haholonganMu do hami bangsoM boasa boi adopannami sisongon
on ? Alus ni Debata memang mansai maol antusan, alai mansai ringkot. Molo
tapaman di ay.2-3 I songon na bohaboha do rohanta siala didok Debata manghaholongi
si Jakob alai sogo rohaNa tu si Esau nang pe na marhahamaranggi nasida nadua.
Ia haroroan ni turpuk on ima sian 1 Musa 25: 23, ai didok Debata, ia nasida na
pinnillit ni Debata do. Ia si Jakob na mewakili sian bangso Israel dohot si
Esau mewakili bangso Edom. Sian ayat 3 I na patuduhon ia si Esau na mewakili
bangso Edom siala Debata naung malengsehon tano nasida dohot bangsoNa i. Jala
angka teanteanna dipasahat tu angka antuasu na di parhorsihan. Alus ni Debata: “Ahu
do na mamillit hamu”. Dipillit
Debata si Jakob, sasintongna nian ndang sipilliton ibana siala adong do hahana
ima si Esau. Sasintongna si Esau do na ingkon manjalo pasupasu dohot anak
sihahaan. Alai ndang dijalo ibana na dua I ala Debata na mamillit si Jakob.
Udut ni I muse, Debata na mamillit si Jakob andorang so dipatupa si Jakob dohot
si Esau manang aha pe. On ma na di ondolhon Ap.Paulus di Rom 9: 11 – 13 “Ai
andorang so tubu dope nasida, so diulahon dope na denggan manang na roa, naeng
ma hot na tinahi ni Debata sian pamillitna sambing, ndada mangihuthon
parulaonnasida; sian panjouonna sambing ma. Ai didok tu ibana: "Sioloan ni
na umbalga i do na ummetmet i!" Hombar tu na tarsurat: "Huhaholongi
do si Jakkob, alai huhasogohon do si Esau!". Debata do na mamillit
Israel, nang pe patubu sungkunsungkun di bangso I na songon dia do haholongon
ni Debata I ? Holan I do alus ni Debata “Ahu do mamillit hamu”. Dipillit Debata
do Israel i uju na so patut hian dipillit Debata. Ndang dipatuduhon Debata
saluhut pasupasu na inalo bangsoNa i ditingki i. Ndang dipatuduhon Debata tu
nasida saluhut naung pinatupaNa na minggu na salpu manang di bulan na salpu. Naung
mulak tu na parjolo I do Debata. Naung mulak tu pamilliton ni padanNa tu nasida
dohot hasatiaonNa tu nasida. Isarana na saripe na so marianakhon do na
marsangkap laho mangain anak. DIpatuduhon do haholongon ni natoras na permanent
u anak na nianinna i. lai molo nunga balga dakdanak i, boi do tubu
sungkunsungkun tu natorasna, “Boha ma hamu manghaholongi ahu?”. Dungi natoras i
laos mangalausi, “Siala ahu do na mamillit hamu”, ndang adong na asing
hupillit. Pandohan : “Ahu do mamillit hamu”, laos I do na dipasahat
Debata tu Bangso Israel i. Ala Debata do na mamillit si Jakob, Ibana ma na
mamillit sude na ro sian Ibana. jadi hita
na pinillit ni Debata marhitehite Jesus Kristus I asa dapotan las ni roha
ima haluaon, hasesaan sian dosa, hamatean nang sian sibolis. Ala ni I unang
pola be ganggu rohanta di holong ni Debata marhite AnakNa Jesus Kristus i.
Tudos songon na nidok Ap.Paulus di Epesus 1: 4 – 6 “Ai dipillit do hita
di bagasan Ibana, andorang so ojak dope tano on, asa badia hita jala so
hasurahan di adopanna i, di bagasan holong ni roha. Ditodo hian do hita bahen
anakna, marhitehite Jesus Kristus, asa tu Ibana, mangihuthon halomoan ni
rohana, asa tarpuji asi ni rohana na marmulia i, na niasihonna tu hita di
bagasan na Hinaholonganna i.”
3)
Huria ni Tuhanta
nahinaholongan dibagasan Jesus Kristus; Dalam aktivitas sehari-hari mulai dari
bangun tidur sampai malam hari kembali istirahat tidur kita tidak lepas dari
pilihan yang harus kita putuskan, misal: memilih lauk-pauk yang disiapkan di
meja makan, baju yang dipakai untuk bekerja, jalan mana yang tidak macet menuju
tempat kerja dst. sementara ibu rumah tangga pusing mau belanja apa untuk menu
hari itu belum lagi memutuskan pilihan-pilihan lain (dengan dasar pemikiran
sederhana) berkaitan dengan kehidupan rumah tangga. Untuk perencanaan lebih
besar seperti membangun kehidupan rumah tangga, dibutuhkan keputusan yang lebih
matang dan rumit dalam memilih pasangan hidup yang memenuhi kriteria bobot
(mutu/kualitas diri), bibit (asal usul keturunan), bebet (status sosial,
kesiapan memberi nafkah keluarga). Dalam dunia kerja, penerimaan pegawai baru
harus kriteria dan persyaratan sesuai usia, kemampuan, pengalaman memenuhi dsb.
Semakin penting jabatan yang dipilih, semakin banyak persyaratan yang harus
dipenuhi, misal: pemilihan calon kepala negara harus melalui tahapan seleksi
yang cukup panjang. Alkitab juga memberi contoh tentang pemilihan yaitu: ketika
Saul ditolak menjadi raja oleh TUHAN karena ketidaktaatan, Samuel diperintahkan
untuk pergi mengurapi calon raja Israel pengganti Saul. Dengan alasan
dipersembahkan kurban ikut kepada TUHAN, Samuel datang ke kota Betlehem dan
mengundang Isai beserta anak-anaknya upacara pengurbanan itu. Ketika mereka
datang, Samuel melihat Eliab yang berperawakan tinggi dan berpikir Eliab
merupakan orang yang dipilih TUHAN tetapi firman-Nya, “Janganlah
memandang parasnya atau perawakan yang tinggi karena Aku telah menolaknya.
Bukan yang dilihat manusia yang dilihat Allah; manusia melihat apa yang di
depan mata tetapi Tuhan melihat hati.” Abinadab dan Syama juga tidak
dipilih TUHAN hingga ketujuh anak Isai lewat di depan Samuel, semuanya tidak
dipilih oleh-Nya. Akhirnya Isai memanggil anak bungsunya, Daud yang sedang
menggembalakan kambing domba. Daud kemerah-merahan, matanya indah dan parasnya
elok. Lalu Tuhan berfirman kepada Samuel, “Bangkitlah, urapilah dia sebab
inilah dia.” (1 Sam. 16:6-12). Bukti pilihan atas Daud tidak didasarkan pada
penampilan luar seperti kakak-kakaknya, dia hanya penggembala domba sederhana
tetapi TUHAN melihat kedalaman hatinya. Rasul Paulus pernah berkata, “Tetapi
apa yang bodoh bagi dunia memilih Allah untuk mengarahkan orang-orang yang
berhikmat dan apa yang lemah bagi dunia memilih Allah untuk mengarahkan apa
yang kuat.” (1 Kor. 1:27).
4)
Ayat 4-5; Panguhuman. Angka na so nampuna ni Debata ingkon uhumonNa do.
Sian naung madabu jolma i tubagasan dosa, sai dipingkiri do dalan laho mangalo
Debata, marmusu dompak Debata, mangalosi hata nang patikNa. Alai Debat mandok,
ndang tolap ni jolmai, jala ndang tarulasa i sude, ndang marogo jolma sialo Debata
mangadopi hasongakolon nang habalgaonNa. Dialo Debata do angka na jungkat roha,
angka parjahat, angka na so pinillitNa, manang angka na so tarpillit, angka na
so anakhonNa, na so niainNa na so birubiruNa. Saurdot tu na nidok ni Jesus di
Markus 16:16 Na porsea jala tardidi, dapotan haluaon; alai na so porsea i, hona
uhum do! Naung tajanghon do Kristus Jesus I gabe Sipalua hita asa ndanda
siparjahat be hita, ndada pambarontak be hita alai baliksa gabe sipangoloi di
sangkap nang hata ni Debata. Agar supaya, kita semua membuang segala kejahatan,
segala tipu muslihat dan segala macam kemunafikan, kedengkian dan fitnah di
antara kita. Agar hendaknya kita semua membuang segala dosa, kejahatan dan hama
nafsu dunia yang menyeret kita ke jurang kebinasaan abadi dengan nyala api yang
tidak pernah padam. Tapatuduhon ma hita siihuthon Kristus i naung tarpillit tu
haluaon bolon na manongtong, na gok las ni roha nang olopolop i. Taparrohahon
ma Sejarah ha Kristenon di tano Batak, gok haholomon do bangso Batak na uju i.
mansai luasrbiasa do holong ni Debata tu bangso Batak molo tarimangrimangi Sejarah
ni haroroan angka missionaris n aro mamparrohahon bangso Batak asa mandapot
haluon, hatiuron sian haholomon. Molo martimbanghon angka provinsi na asing di
pulo Sumatera, tung tahamauliatehononta do haroro ni missionaris na mansai
bahat tu tano Batak. Adong na ro sian Amerika, sian Eropa jala tarbarita ma
angka pelayanan nasida na dipangke Debata mamboan hatiuron ima hat ani Debata
tu bangso Batak, pola do digoari si Nommensen songon apostel ni halak Batak. Ala
ni i na tarjou do sude ruas ni huria HKBP mamboan Barita las n iroha ima Barita
haluaon I tu sandok portibi on, ima holong ni Debata tu saluhut bangso. Asa
ndada holan bangso na tertentu manang holan bangso Batak na taruli di holong
nang haluaon I, alai dohot do tu saluhut bangso. Ai didok do di 1 Petrus 2:9 –
10 “Alai marga na pinillit do hamu, hamalimon na raja, bangso na badia,
houm na ginomgomanna, asa tung dibaritahon hamu denggan ni harohaon ni Ibana,
naung manjou hamu sian na holom tu hatiuronna halongangan i. Hamu, angka na so
bangso najolo, gabe bangso ni Debata nuaeng; angka na so niasian hamu najolo,
gabe niasian do nuaeng.” Amen.