Sabtu, 28 Februari 2015

Bahan Jamita Evangelium Minggu Okuli, 8 Maret 2015

Manghaholongi Jahowa, Jala mangaradoti Patikna
2 Musa 20 : 1 – 17

       a.       Hirahira 3300 taon na salpu dipasahat Debata Jahowa sampulu patikNa tu bangso Israel. Di dolok Sinai do na masa i. Andorang dipasahat patik i, naung leleng do halak Israel di parhatoban di tano Misir hurang lobi 430 taon. Alai ujungna dipalua Debata do bangsoNa i jala diparudumudu do haruar sian parhatobanon Misir tu tano Kanaan naung niuarihon tu nasida. Digoari do tano tano bagabaga, disi ma ingkon sorang Anak ni jolma i 1300 taon nari muse. Saleleng 40 taon, na mardalani do bangso Israel di halongonan i paimahon padan ni Debata laho mamasuhi tano bagabaga i. Boasa ? siala Debata naeng mangajari bangsoNa andorang bongot nasida tu tano i.
    b.  Hata Heber dekalog ima aseret had d’barim. Dekalog marharoroan sian hata Gorik ‘Deka’ (sampulu) dohot ‘log-logos’ (pati-Hata ni Debata). Jadi ‘dekalog na marlapatan sampulu patik, sampulu Hata ni Debata. Sampulu patik on na tarsurat di  2 Musa 20 : 1 – 7 dohot di 5 Musa 5 : 1 – 21. Mansai ringkot do laho manunglingkiti dekalog sian angka aspek, siala molo naung denggan pangantusion taringot tu dekalog asa sahat tu na lam bagas manaringoti dekalog sian roha na ias. Dipatorang do dijolo ni turpuk on na sampulu patik i dipasahat Debata Jahowa tu Bangso Israel di Dolok Sinai marhite dua bagian batu le (2 Musa 19:1-13; 20; 31: 18; 32:15-16). Dekalog na marisihon sampulu patik ni Debata ima butir butir ni patik ni Tuhan i na so boi sirangon na sada tu na asing. Sasude na i rup masirainrainan do i. Molo dilaosi sada sian patik i lapatann ni i mangalaosi sude patik i. Tudos songon na tarsurat di Jakobus 2: 10 Ai aut sura diradoti jolma saluhut patik i, alai tinggang di na sada, nunga gabe parsala ibana di saluhutna. Angka ahli teolog mansagi dekalog gabe dua bahagian, hombar tu na nidok ni Tuhan Jesus taringot tu patik i, patik dia do na umbalga di Mateus 22: 37-39 “Jadi didok Jesus ma: Sihaholonganmu do Tuhan Debatam sian nasa ateatem, sian nasa hosam dohot sian nasa roham! I do patik raja jala parjolo. Alai dos do arga ni na paduahon on: Sihaholonganmu do donganmi doshon dirim!” hatoranganna: Patik 1 – 4 ( 2 Musa 20:2-11) ima patik na mangatur parsaoran dohot Debata. Patik 5 – 10 ( 2 Musa 20: 12-17) ima patik na mangatur parsaoran dohot dongan jolma.
    c.       Mansai ringot do di hita laho marparsiajari patik na sampulu i laho paingothon aha do na gabe standar hasintongan di adopan ni Debata. Boasa ? siala mansai marasing situtu do standard ni jolma nang portibi on sian hasintongan dohot nilai nilai moralitas. Hasintongan dihasiangan on nunga gabe selera jala moralitas nunga gabe ukuran bebas ganup jolma. Naung dipaingot Apostel Paulus do hita taringot tu na masa nuaeng on di 2 Timoteus 3 : 1 – 8. Molo taparohahon di portibi on di hasiangan on, di negaranta, ni lingkunganta, di hurianta nang di keluarganta dohot pribadinta ganup. Nunga mansai godang na so tigor, na so tingkos jala dao sian patik ni Debata. Alani i mansai ringkot do hita marparsiajari, mangantusi patik i laos diulahon songon standar ni ngolu, tarlumobi angka na porsea dibagasan Jesus Kristus. Asa marhite i ndang na gabe rumar hita sian standar ni portibi on, alai marsihohot dibagasan standar naung niuarihon ni Debata tu hita.
     d.      Molo taparhatutu pe marparsiajari patik i ima martujuan: laho padaohon kesalahpahaman lapatanni patik i. Isarana molo didok “parenta” sai songon na berkonotasi negatif do dibege jolma, na dilapati do i patik jala gabe boban na borat situhukon jala nioloan. Contohna di 5 Musa 10: 12-13 “Nuaeng pe, ale Israel, aha do na pinangido ni Jahowa, Debatam sian ho, nda asal marhabiaran ho tu Jahowa, Debatam, jala marparange ho di saluhut dalanna, huhut marroha haholongon mida Ibana dohot mangoloi Jahowa, Debatam sian nasa roham dohot sian nasa ateatem! Huhut asa radotanmu angka tona ni Jahowa dohot aturanna, angka na hutonahon tu ho sadarion mambahen hasonanganmu”. Hata na parpudi na mandok “mambahen hasonanganmu” napatuduhon Holong ni Debata ndada na gabe dokdok i songon parenta ni atasan tu bawahan. Tarlumobi molo tajaha di Jeremia 29 : 11 “Ai nunga tangkas huboto sangkap angka na husangkapi taringot tu hamu, ninna Jahowa, sangkap hasonangan do tahe ndada tu hamagoan, asa ahu mangalehon tu hamu ujung na hinalungunhonmuna.” Jala dipahot Jesus Kristus muse impolaNa taringot tu patik i marhite hata na mandok: “Haholongima....” i ma na patuduhon pangjarionNa ia Debata ima Debata Parholong, ala Debata Parholong do Ibana naeng hita saluhtna na porsea i wajib laho manghaholongi Ibana. Taperbandingkon ma, haholongon ni Debata i laho paluahon bangso Israel sian parhatobanon Misir, asa dilehon pati i laho pataruuhon nasida tu Tano Parpadanan i, ndada sabalikna dilehon patik asa dipalua bangsoNa. Maksud ni Debata mangalehon Patik i  ima laho mangaramoti bangsoNa asa unang lupa tu Debata, asa unang ginjang roha nasida. Laos ihut ma marlangku do tu hita angka na porsea patik i laho mangaramoti hita sian angka dosa nang pangalaosion, mangalinggomi hita asa lam solhot tu Debata. Marhite pangantusion i, ia patik manang dekalog ndada gabe parenta be, alai gabe sada  “tanda holong” na sian Debata Sitompa nasa na adong tu hita jolma na tinompaNa.
      e.      Dung talapati jala taantusi patik i songon tanda holong ni Debata naeng ma tarida i dipardalanan ni ngolunta songon bangso ni Debata hita ditonga ni portibi on. Hita bangso ni Debata naung malua sian parhatobanon sibolis asa bongotanta huta na Dame i, ima Paradeiso i, inganan na saleleng ni lelengna i, naeng do bohalan ni Debata ngolunta songon anak hatiuron naung niuarihon Surgo i marhite Patik ni Debata. Ima tanda Holong ni Debata tu hita, asa patik i do na gabe mangaramoti hita. Sikap ni ngolu ni bangso ni Debata ima na marpanindangion tu saluhut jolma. Naeng ma tarida sikap ni ngolu na porman jala toman tu Debata dibagasan ngoluna maradophon dongan jolma sian pangalaho, panghataion, pambahenan pe. Molo sian panghataion; ndang loason be dirinta nang simangkudapta i mandok na so hasea, manang langgus ni roha mandok hata, jala mandok sumpah marhite goar ni Debata, ndang siulahonon ni halak na porsea i, manang na margabus pe rohana mamangke goar ni Debata tu donganna jolma asa dapotan arta ibana manang na dirohana i, ndang sitoloponta pangalaho si songon i naung maralo tu patik ni Debata. Molo tahormati goar ni Debata Jahowa sian pangkataionta, naeng ma tarida pangoloionta laho pabadiahon goarNa sian parsaoranta dohot dongan sahaporseaon nang di dia pe hita maringanan. Tarlumobi molo jumpa ari minggu laho marsomba di bagas joro ni Debata, sidok mauliate do hita di denggan ni basaNa tu hita. Pabadiahon ari minggu gabe sada panjouon tu angka na porsea siala naung mate jala hehe Kristus i laho paluahon hita jolma pardosa asa marhamonangan jala marhasonangan hita diujungna. Onom ari lelengna dilehon Debata hita tingki laho mangula angka siulaonta; marusaha, mangula, mandodo angka sintasinta ni roha; pajongjong angka sangkap ni ngolu jala sada ari dilehon Debata tu hita laho marningot Ibana, mamuji goarNa jala mandok mauliate, manjalo hasesaan ni dosa dohot asi ni rohaNa. Laos jaloonta ma bohal ni haporseaon nang ngolunta ima Hata ni Debata raphon dongan sahaporseaon mamuji dibagasan ende pujian, manghatindangkon haporseaon huhut rup martangiang ima parmingguanta di ari minggu i. Mansai terbatas do gogonta nang kemampuanta, naeng do ringkot di “revisi” torus manorus ngolunta nang haporseaonta di ari minggu i asa “equal” manang seimbang gogo nang haporseaonta, jala marhite parmingguon i do dapot hita pangapulion, hagogoon dohot haporseaon na lam togu ala marsaor hita dohot Debata nang dohot dongan sahaporseaon. Ai Jesus sandiri pe mandok do di Mateus 11 : 28  “Ro ma hamu tu Ahu, hamu angka na loja jala na sorat, asa hupasonang hamu!”.
    f. Kita diselamatkan hanya oleh kasih karunia. Berarti melakukan Hukum Taurat bukan supaya diselamatkan tetapi sebagai tanda kita sudah diselamatkan. Kasihi Tuhan dan manusia adalah kesimpulan Hukum Taurat dan kedua hal ini tidak bisa berjalan sendiri, harus dimaknai pada saat bersamaan.  Galatia 3 :24-25 Asa gabe songon siparorot do patik i, mamboan hita tu Kristus, asa sian haporseaon hita dipintori. Alai dung ro haporseaon i, ndang be ginomgoman ni siparorot i hita.  
   Seorang penginjil bernama Fred Brown menggunakan tiga ilustrasi dalam menjelaskan penerapan hukum Taurat yang benar.
Ø  Pertama, ia menyamakan hukum Taurat dengan cermin kecil yang dipakai dokter gigi. Dengan cermin itu ia dapat melihat lubang pada gigi. Namun, dokter tidak mengebor dengan cermin tersebut. Cermin dapat menunjukkan lubang, tetapi tidak dapat dipakai untuk menambal.
Ø  Kedua, Brown membandingkan hukum itu dengan senter. Bila lampu di rumah tiba-tiba padam, Anda akan menggunakan senter untuk menuju ke kotak listrik. Senter membantu Anda melihat sekering yang putus atau sakelar pemutus yang rusak, tetapi Anda tak dapat memasang senter pada tempat sekering atau sakelar tersebut.
Ø  Yang ketiga, Brown menyamakan hukum Taurat dengan tali pengukur. Seorang buruh bangunan menggunakan tali untuk melihat apakah hasil kerjanya sudah lurus terpasang. Jika ada suatu kesalahan, ia tidak akan menggunakan tali pengukur itu untuk memperbaikinya. Ia akan menggunakan palu dan gergaji.
    Rasul Paulus berkata, "Kita tahu bahwa hukum Taurat itu baik kalau tepat digunakan" (1Timotius 1:8). Hukum Taurat Allah dapat mengungkap dosa, tetapi tidak memberikan pemecahannya. Jawabannya terdapat dalam diri Yesus Kristus. Dia telah menanggung kesalahan kita di atas kayu salib dan kini Dia menawarkan kehidupan baru. Tatkala kita beriman kepada-Nya sebagai Juruselamat pribadi, Dia akan mengampuni dan memampukan kita untuk hidup dengan kekuatan yang Dia berikan, serta menyenangkan hati-Nya. Apa yang tak dapat dilakukan hukum Taurat, Kristus sanggup melakukannya.
     g. Mamereng parhusoran tingki nang di hasiangan on godang do na mambahen hita gale, tarunjun jala ndang marbisuk. Godang ro sipaotooto, napaliluhon haporseaon dihumaliangta. Ro sms bohong angka panipu, ro email na so sintong, napaliluhon, angka haramunon, namamunu, narkoba, namanangko, namangalangkup, manghosomi dongan jolma, margabus, harorangon ro do sian desa na ualu manang sian segala arah, bidang pe marhonaan do. Ala ni songon bangso ni Debata hita asa pamanat diri, naeng do patik ni Debata i na paingot ingot dalanta di na mamolus sandok ngoluon. Unang gabe humolongan rohanta tu portibi on asa sian Debata. Marhite patikNa i paingothon hita Debata na manghaholongi hita. Ala ni i marhite topik ni minggunta: naeng ma hita Manghaholongi Jahowa jala mangaradoti patikNa”. Taulahon pe patikna ndada asa malua hita alai sabalikna ala naung jomolo do dilehon tu hita haluaon ni dosanta marhite panghophopon ni Jesus Kristus gabe ingkon sidok mauliate hita. Molo naung dipalua hita jala tajangkon, hita ma na gabe anak hatiuron, jala parjambar di hangoluan sogot i. Ala ni i taargahon ma panghophoponNa i jala tahormati PanobusionNa i marhite na unduk jala serep rohanta mangulahon Hata nang PatikNa i. Angka anak hatiuron dohot parjambar di hangoluan sogot naeng dipasomal somal dirina tu hadaulaton mangulahon lomo ni roha ni Debata jahowa, disi ma dipatuduhon sikap “okuli” (sai tong do mangaranap matangku dompak Jahowa) Amen.

Jamita Epistel Minggu XXIII D.Trinitatis – 3 Nopember 2024

Manghaholongi Tuhan Debata Dohot Dongan Jolma  Mengasihi Tuhan Allah Dan Sesama Manusia  5 Musa 6: 1 – 9 / Ulangan.   a)        Huri...