Pos
Ma Rohamuna Unang Hamu Mabiar
Mateus
14 : 22-33
a. Sude
do ra hita satuju molo ndang adong sian hita jolma na so hea dibagasan biar ni
roha. Biar ni roha on marragam do; adong do mabiar tu binatang na manggulmit,
mabiar manangkohi kapal terbang, kapal
laut ala trauma. Adong mabiar tu panangko, tu pareman, mabiar ala ni pengalaman
kecelakaan berkendara motor nang mobil, jala
tarlumobi mabiar agoan hosa manang tu hamatean, dna. Marhite angka
pengalaman i, lam tamba ma panghilalaan ni jolma laho paturehon ngoluna. Laos
songon i do na masa tu angka sisean ni Jesus di evangelium Mateus dipaboa pola
dua hali angka sisean i manghilalahon biar ni roha siala galumbang nang
habahaba na naeng mangharomhom solu nasida. Naparjolo boi jahaonta di Mateus 8:
23-37, jala na napaduahon di Mateus 14: 22-33 ima turpuk di minggunta on. Molo
sian pengalaman na parjolo solu ni angka
siseani naeng diharomhon alogo dohot galumbang na gogo i raphon dohot Jesus do
nasida disi. Ditingki ndang tartaonnasida be namasa i asa disungguli nasida
Jesus, jala di pa so Jesus do alogo dohot galumbang na gogo i gabe menak ma.
Molo di pengalaman napaduahon, solu ni angka sisean i disosak galumbang dohot
alogo na doras, jala ndang raphon Jesus nasida ditingki i, ala martangiang dope
Jesus disada dolok . Disuru Jesus do asa lao angka siseanNa i tu bariba ni tao
i. Dinadua na masa on, namabiar do sikap ni angka sisean i jala mandele siala
ndang raphon nasida Jesus i. Ditingki i siseani manghilalahon sahalak nasida
manaon habahaba i, jala dihilala rohanasida ndang adong na boi mangurupi dohot
paluahon nasida sian mara na naeng manghalononghon nasida i.
b. Molo
tajaha di ayat 24 di hata Indonesia, dipaboa do solu ni angka sisean i nunga
pola piga mil doa sian topi ni tao i. Alai molo sian teks aslina ndang marhite
ukuran mil, alai didok do sabidang ni ‘stadion’ (ukuran lapangan bola). Molo
ukuran sada stadion hirahira 185 m, hape molo tao Galilea ukuranna 12 km, jadi
sian i tangka nunga pola ditonga ni tao i nasida ditingki ro galumbang nang
angin na gogo i. Jadi mansai maol do nasida mulak tu topi tao i mangido
pangurupion tu Tuhan Jesus. Disi ma ro biar ni roha nasida, bobonosan ma
rohana, godoran, mandate jala mandele, alai tompu ma ro sada tondi na mandonohi
nassida na mardalan di atas aek. Molo dipemahaman ni halak Israel, ia laut nang
angka aek na bidang dietong do i songon inganan ni angka tondi na jat. Di laut
pe maringan do disi sibolis na marrupahon sada mahkluk na jotjot didok di hata
Indonesia ‘Lewiatan’. Didok do mansai gogo mahkluk i, soada na boi manaluhon ia
so Debata sandiri (Psalm. 74: 13-14). Ido umbahen adong haporseaon na ditiop
ditingki haroro ni Tuhan na ro ma huaso ni portibi on sian laut. Gombaran
eskatologis i taringot tu mahluk i boi jahaonta sian Pangungkapon 13: 1 “Dung i
huida ma ruar sian laut i sada binatang: Sampulu do tandukna, pitu uluna;
diatas ni angka tandukna adong ma sampulu tumpal, jadi angka goar panginsahion
do di angka uluna i”. Haporseaon sisongon on boi do jumpang hita nang di angka
luat na di portibi on sada na jotjot tabege legenda ni angka halak Jawa na porsea ia Laut Pantai Selatan di Pulo Jawa
ima inganan ni “Nyi Roro Kidul”. Sahat
tu partingkian sisaonnari on adong na mabiar asa umbahen ndang barani mamangke
pahean na ratarata uju laho nasida berwisata tu humaliang ni Pantai Laut
Selatan ni Pulo Jawa i. Nunga somal na deba laho mamele laho pasonangkong roha
ni ‘Nyi Roro Kidul i’ di partingkian na marboho ni kalender ni halak Jawa. Jadi
dos do pamingkirion nang haporseaon taringot tu laut nang aek na bidang songon
inganan angka na jat na boi manggugai jolma nang pamatehon jolma i marhitehite
galumbang na doras. Sian pamingkirion nang haporseaon sisongon i ma na so pola
sungkunsungkun hita boasa mabiar angka sisean i uju ro disi Jesus mardalan di
atas aek na mandonohi nasida na dibagasan mara, jala dirimpu nasida tondi (hata
Indonesia: Hantu).
c. Dihaporseai
huria na parjolo do ndada holan sada halongangan sada peristiwa na nyata na
mardalan Jesus di atas aek. Mol dihaporseai do ia aek na bidang manang laut
songon inganan ni angka na jat; asa na masa Tuhan Jesus mardalan di atas aek
gabe sada pemahaman ia Jesus na boi patundukhon huaso haholomon ditoruni pat-Na.
Haporseaon sisongon i gabe patiurhon haporseaon ni huria i, asa ia Jesus ndada
holan ‘Anak ni Jolma’ songon nasida, alai Ibana ma ‘Hataridaan ni Hajongjongan
ni Debata’. Mansai menarik do dison cara ni Tuhan Jesus laho pamenakhon
rohanasida uju dibagasan biar laho mangadopi galumbang na manosak nasida dohot
na mabiar mamereng Jesus na dirimpu tondi (bhs. Indonesia: Hantu), didok Jesus
do: “Pos ma rohamuna, Ahu do! Unang hamu mabiar” (ay.27). Sian pandohan on
Jesus ndang holan mandok ‘unang hamu mabiar’ alai dibuhai do pandohanna ‘Ahu
do’ (Hata Gorik: ‘Egoo Eimi’), pandohan sisongon on jotjot do dipangke Jesus
laho paboahon taringot diriNa isarana: “AHU do roti hangoluan i”(Joh.6: 35; 48:
51), “Ahu do Panondang ni portibi on” (Joh.8: 12; 9: 5), “Ahu do pintu na tu
birubiru i” (Joh.10: 7,9), “Parmahan na denggan do anggo Ahu” (Joh.10: 11, 14),
“Ahu do dalan i dohot hasintongan dohot hangoluan” (Joh.14: 6), dna. Sude na i
bermakna ‘Egoo Eimi’ na martudutudu tu hadirion ni Debata, jala eksistensi ni
Jesus sada manifestasi sian Debata sandiri songon pandohan ni Debata taringot
tu DiriNa: “Ahu nuaeng Ahu sogot” (2 Musa 3: 14) tu si Musa, laos songon i ma
Tuhan Jesus paboahon diriNa songon Debata na olo jongjong jala mian
ditongatonga ni ruasNa. Dibagasan Kristus, naung ro do disi Debat dibagasan
sejarah ni hangoluan laho manjumpangi dohot mangurupi angka sisean na
dibagasaan parmaraan. Sude huaso ni portibi on, hukum gravitasi nang haholomon
i ndang marhuaso mangalo nang palononghon Jesus ditingki mardalan Ibana diatas
ni aek i. Ido umbahen di tingki Tuhan Jesus mandok: “Ahu do, unang hamu
mabiar”, naung dipatogu do haporseaon ni angka sisean i naung ditongatonga
nasida do jongjong Debata na marhuaso mangatasi angka jadijadianNa. Na gabe
sungkunsungkun; toho do angka sisean i na porsea ditongatonga ni Debata?
Tasulingkiti ma jolo sada sian sahalak sisean ni Jesus na margoar si Petrus na
mandok tu Jesus: “Ale Tuhan, anggo Ho do hape, dokkon ahu ro mandapothon Ho,
mardalan sian aek i” (ay.28). Porsea do nian na ditongatonga nasida jongjong
Debata asa dipangido nasida boi mandonohi Jesus mardalan diatas aek i. Alai
disi si Petrus naeng mandonokhon tu Tuhan Jesus, ndang fokus rohana nang
pingkiranna tu Jesus, sai holan tu gogo ni pangollus ni alogo i do rohana nang
pingkiranna asa gabe ro ma biar ni roha laos naeng lonong ibana.
d. Hita
na porsea dibagasan Jesus Krsitus; pangalaho si Petrus on do na jotjot gabe
gombaran sikap na masa dipardalanan ni ngolunta di portibi on nang huriaNa i
pe. Porsea do nian hita ia Jesus Kristus do hajongjongan ni Debata di
pardalanan ni ngolunta, jala porsea do hita Ibana do Sipalua portibi on. Ido
asa uju ro habahaba nang galumbang hamaolon diportibi on, laos disi ma hita ro
tu adopanNa. Pasahahon ngolu tu adopanNa mulana i boi do hita mandalani i jala
margogo mangadopi angka hamolon na masa di ngolunta. Alai ditonga pardalanan ni
ngolunta i boi do mata ni rohanta mulai terpengaruh, ala dihutur angka soara
soara na ro tu sipareonta ima kritikan, teguran, hasurahan dohot pangalaho na
so denggan sian jolma na dihumaliangta. Hinorhon ni i lam leleng ndang tu
Kristus be fokus roha nang pingkiranta, alai gabe fokus tu situasi na masa i.
Gabe pintor reaktif ma hita laho mang-kounter sude na maol dihumaliangta
marhite pingkiran nang pangkilalaanta na mangganggu i. Disituasi sisongon i ma
na gabe lam dao parsaoranta dohot Kristus i asa gabe lam lonong ma hita di
gomgoman huaso ni portibi on. Gabe tubu ma sikap na reaktif, emosional jala
ndang mampu be hita mangarajai roha nang pingkiranta, jalalam martamba ma
parsalisian dohot angka jolma na dihumaliangta. Angka na uli na denggan naung
tajalo i gabe muba do sude tabahen; naung burju hian donganta gabe muba do mamusui
hita ala naung mandao hita sian haporseaon nang habisuhon na sian Kristus i.
Molo so pintor ro hita mangadop Tuhan Jesus i, boi do hita lam dilononghon biar
nang hamaolon i. Ditingki lonong si Petrus, pintor ibana do Jesus: “Tuhan,
palua ahu” (ay.30), pintor disurdukhon Jesus ma tanganna manangkup ibana.
e. Ditingki
mangadopi hamaolon hita sasintongna songon na jongjong diparsimpangan dalan do
hita disi. Adong dua kemungkinan na boi masa ima; pasombu rohanta digomgomi
huaso ni parjahat, jotjot hita pasombu diri disituasi hamaolon i hape ndang
tasadari hajongjongan ni Tuhan i na sai rade laho mangurupi hita. Ai jonok do
Tuhan i ditongatonganta disi uju ro angka hamaolon nang angka habahaba
dibagasan ngolunta jala Tuhan i do na berinisiatif manjonohi “solu ni ngolunta”
songon Jesus na ro manjonohi parau ni angka sisean i, ima ditingki taadopi
sandiri hamaolon nang parmaraan na mansai maol i. Didok Apostel Paulus do di
Ron 10: 8 “On do tahe didok: "Talpe do di ho hata i, di bagasan pamanganmu
dohot di bagasan roham do!" I do hata haporseaon i na hubaritahon hami.”Ai
didok do disi ‘talpe do di ho hata i’, dilapati do ‘hata’ i dohot istilah
‘rema’, hape somal do di hata Gorik didok ‘Logos’ (isarana di 1 Joh.1:1;
Pangk.19: 13). Lapatan ni ‘rema’ ima hata na nihatahon ( a spoken word) manang
ummampit lapatan ni ‘rema’: “ekspresi konkret dari logos” (the concrete
expression of logos). Lapatanna Hata hangoluan i, ima Tuhan Jesus, na gabe
daging ma Hata i (Logos) songon na tarsurat di Johannes 1: 14 “Gabe daging ma
Hata i jala maringan di tongatonga ni hita on, jadi huida hami ma hasangaponna,
i ma hasangapon ni Anak sasada na sian Ama i, gok asi ni roha dohot
hasintongan.” Lapatanna hata hangoluan i, ima Tuhan Jesus, Ibana do ‘Logos’ na
gabe jolma. Alai ihut ni i ‘logos’ na gabe jolma i ima ‘rema’ ima hata ni Kristus naung
dipatuduhon, mampanghorhon dohot manggomgomi di hangoluan ni jolma siganup ari.
Sada contoh Hata ni Kristus na gabe ‘rema’ ima sian Rom 10: 9 “Ai malua ma ho, molo diparhatopot
pamanganmi Tuhan Jesus i, huhut dihaporseai roham, naung dipahehe Debata Ibana
sian angka na mate.” Molo naung mangolu ‘rema’ dihangoluan ni jolma, gabe
patubuhon sada panindangion haporseaon manang credo taringot tu haluaon na sian
Kristus i. Ido umbahen uju ro hamaolon, parmaraan nang pangunjunan disi ma tubu
sian bagasan rohanta panjouon di panindangion ni haporseaon tu Tuhan Jesus
Kristus asa malua ibana. Sadalan songon na tarsurat di Rom 10: 13 Ai "malua do
ganup na manjou Goar ni Tuhan i!". Ido umbahen ditaringoti jamita di
minggu na salpu ringkot ni na manangihon Hata ni Debata na mangalehon sada
dalan na imbaru ima padan hangoluan na saleleng ni leleng dibagasan Jesus
Kristus ima Anak ni si David i (Jes.55:1-5).
Dihita na
hinaholongan, sian hatorangan on boi antusanta panjouon ni si Petrus: “Tuhan
palua ahu”, ndada tudos i na tubu sian hasomalan ni halak nuaeng on na langgus
hatana; disi ro songgotsonggot tu ngoluna, pintor didok : OMG – “O My God”. Alai panjouon ni si Petrus di tingki lonong ibana
ndada na langgus hatana, na botulbotul tubu sian panindangion ni haporseaonna
do tu Jesus ima na haruar sian ‘rema’; ekspresi Hata ni Debata naung jongjong
diadopanna. Panjouon na tubu sian ‘rema’ disi ma jongjong Kristus manogunogu
hita. Molo naung mian Hata ni Tuhan dibagasan ngolunta, naeng ma torus fokus
haporseaonta tartuju tu Ibana. Lapatanna ndang boi be hita tarunjun manang
terpengaruh tu angka na paliluhon haporseaonta di portibi on. Uju terpengaruh
hita jala lam leleng lam lonong dipambahenan ni huaso portibi on, disi ma nunga
lam moru haporseaonta manang krisis iman. Ido umbahen asa didok Jesus tu si
Petrus: “E ho, siotik haporseaon; aha ma
pola ganggu roham?” (ay.31). Uju ganggu rohanta na holan mamingkirhon
hamaolon na masa di portibi on, disi ma ‘rema’ (Kristus na dibagasan rohanta)
ndang berfungsi, alai sabalikna molo tongtong do hita fokus, tigor manatap tu
jolo ima Kristus Jesus Sipalua hita, disi ma hita dipargogoi mardalan di na so
sidalanan ( na so mungkin di pingkiran ni jolma) ima diatas aek, diatas ni
huaso haholomon. Ringkot ma di hita mata haporseaon na terarah fokusna songon
‘sinar laser’ na mansai tajom boi manombus baja ala sian jutaan energi atom na
pungu tu sada titik. Asing ma molo jutaan atom i ndang marsada manang
marserahan ndang dapotna energi na tajom jala gogo. Laos songon i do dohot
sikap ni haporseaonta tu Tuhan Jesus Kristus, molo hagogoon ni haporseaon i
ndang fokus, boi do haporseaon i ndang manghorhon daya, kemampuan manang ndang
margogo, ido umbahen do boi mangadopi ragam ni parsualon songon na tarsurat di 1 Johannes 5 : 4 “Ai nasa na tubu sian Debata do manaluhon portibi on. Haporseaonta i do
naung monang manaluhon portibi on.” Gogo ni haporseaonta i ma ‘rema’ ima
Hata ni Debata na ingkon tarida torus fokus jala lam bagas laho paubahon sude
aspek ni ngolunta. Sadalan songon na tarsurat di Psalmen 105 : 4 “Sisiri hamu
ma Jahowa dohot hagogoonna i, tongtong ma lulu i hamu bohina.” Lapatanna
sai torus mangalului fokus diganup tingki nang siganup ari Tuhan i dipardalanan
ni ngolunta. Molo lam marhuaso ‘rema’ sian Kristus, asa lam fokus ma
haporseaonta jala lam tajom boi manombus haholomon dibagasan nang diduru ni
dirinta. Ala ni i disi ro angka biar ala ni hamaolon nang parmaraan
dipardalanan ni ngolunta ingkon pos do rohanta di hagogoon ni Tuhan i, naung
ditaluhon Tuhan Jesus do huaso ni dosa nang hamatean dohot Sibolis i,
marhitehite hamamate dohot hahehehonNa sian na mate (Pslm.23:4a; Jes.43:2b; 1
Kor.10:13). Songon topik di Minggunta “Pos Ma Rohamuna Unang Hamu Mabiar” laos
sadalan na tarsurat di Johannes 16: 33b
“Haporsuhon do jambarmuna di portibi on;
alai pos ma rohamuna: Nunga talu hubahen portibi on. Jesaya 43: 5a “Unang ho
mabiar ai donganmu do ahu” (5 Musa 20: 4; Pil 4:13; Rom.8: 31b) Amen