Topik
: Las ni roha dihamumulak ni halak pardosa
Lukas
15 : 11 – 32
a. Molo
tajaha diturpuk on, na marumpama do Jesus laho mangadopi angka Parise dohot Sibotosurat,
na marungutungut ala ro angka sijalobeo dohot halak sipardosa solhot laho
manangihon hata ni Jesus (ay.1). Pola didok; “Dijangkhon on do angka pardosa,
pola sapanganan Ibana dohot nasida” (Ay.2). Dungi dipaboa Jesus ma umpama
taringot tu birubiru na lilu (ay.4-7), dohot taringot tu hupang na so tarida
(ay.8-10). Marudut ma muse tu umpama taringot tu anak na mago (ay.11-32) ima
turpuk on. Sude umpama i patuduhon songon dia sikap ni Tuhan Debata tu angka
jolma sipardosa.
Diturpuk on
dipatuduhon Jesus do ise do angka umat baru dohot anggotana di harajaon ni
Debata. Ai di harajaon banuaginjang i na pasidohot do Debata sandiri mangatur
parngoluon ni hajolmaon dohot manontuhon angka ise parsidohot tu harajaonNa. Di
umpama ni Jesus taringot tu anak na mago na diturpuk on, tangkas do diondolhon
hinaringkot ni respon ni jolma i molo “masuk tu harajaon ni Debata”. Di
parmulaan ni Evangelium Markus pokok utama ni poda ni Jesus ima, “pauba hamu ma
rohamuna, jala haporseai hamu ma barita nauli i!” (Mark.1:15). Dungi diumpama
ni Jesus di jamita on, ima mangondolhon hinaringkot ni na paubahon roha laho
masuk gabe anggota umat ni Debata. Ai diturpuk on, ndada holan mangondolhon
kebaikan dohot kemurahan ni sada ama i, alai diondolhon do ringkotna anak
sianggian i menyadari hotoonna jala rade manguba cara hidupna. Jamita paubahon
roha jotjot do ndang palashon roha ni na umbegesa, ala ingkon okuon do
hasalaan. Marlapatan disi, nunga kehilangan
muka hita jala mangokui haroaonta secara moral. Alai tangkas do
dipatorang Jesus halak na so rade manjalo keadaan i, ima halak na so hea
marparsaoran na mangolu dohot Debata. Taingot tangiang ni halak Parise dohot si
jalobeo na di Bagas Joro (Luk.18:9-14)
b. Molo
tauji mamereng umpama ni Jesus on sian marragam sudut, ndaa holan naeng
menyadarkan angka Parise dohot Sibootosurat, na merasa sok suci, lebih benar
dan yang diterima dihadapan Allah, alai dapot do taida, na songon rimpunan isi
ni perumpamaan ni Jesus di turpuk jamita on, ima:
1.
Debata Ama na
parholong roha situtu, ai na marholong ni roha do Ama i, tu anakNa na
lintun maninggalhon Ibana. Dihaholongi Debata do nang anakNa na tongtong dilambungNa, na tangkang jala na
sombong, ai didok do dirina na tama haholongan ni Amana. Molo mulak angka sipardosa
tu hatigoran dohot hasintongan, las situtu do roha ni Debata dohot roha ni
Jesus Kristus manjangkhon nasida.
2.
Sada Ama dua anakna. Ro anak sianggian mangido
harta warisan manang panjaean sian Amana. Dungi diboan ma i tu pangarantoan
jala dipasuda, dipansuasaehon paolooloi hisapna (ay.30). Hape masa do haleaon
potir di pangarantoanna i, gabe rapar ma ibana so mangan. Dilului karejo, alai
disuru ma ibana marmahan babi, pola gabe sipamgamon ni babi i dipangan ibana.
Di tongki i songon kancang panjang do i na margoar “roti Johannes”, boi do i panganon ni jolma, alai ditingki
hapogoson dohot hadangolon do. Jala adong do na mandok, molo nunga sanga
dipangan halak Israel sipanganon “chamba” ima tanda naung sadar jala mulak
tumanda dirina sandiri. Songon anak na mago i, sadar ma ibana (ay.17) jala
mulak tu Amana.
3.
Dung ditanda dirina, ditopoti muse ma dosana.
Hape Amana i pe naung manghirim hian do di haroro ni anakna i. Ai dung ro
(ay.20), asi ma rohana marnida ibana, hatop ma ditomu, dihaol jala diumma. Ima
patuduhon na rade do Amana i manjalo hasesaan ni dosa ni anakna i. Dipatupa
muse do pesta na balga, jala dilehon ulos, songon tanda penghormatan, dilehon
tintin songon tanda hajongjonganna, kedudukanna na tongtong timbo di jolo ni
amana i. Dungi dilehon muse sipatu patuduhon naung jolma na merdeka ibana ndang
jolma hatoban be. Sude i sahat tu ibana ala na sadar ibana jala rade paubahon
roha huhut manopoti dosana.
4.
Ia anak sihahaan na hot tinggal di jolo ni
amana, gabe muruk do, mandok : “Ahu do na tongtong di huta mangurupi ho
diulaonmu, satia tu nasa podam, so adong arta na hupasuda, so hea dibahen ho
songon i tu ahu, ninna mangapian manang mangihuru tu pambahenan ni amana i tu
anggina i. Diapoi amana do ibana didok, “Anaha, tongtong do ho rap dohot ahu
jala di ho do sasude na di ahu i” (ay.31). Gabe sadar ma muse ibana jala
mandohoti pesta i.
c. Molo
tapaihutihut proses hamubaon ni anak na mago i, pinomat adong ma opat hal na
terjadi :
i.
Sadar do anak na mago i di dosana. Kesadaranna
diboto “magona” disadari hahurangan na niulana. On do tahap na parjolo di sada
halak molo naeng muba rohana. Somalna do natuatua mandok “Ee....., tung so
ditanda ho do magom”. Halak na so tumanda magona ndang tagamon olo muba. Anak
na mago i sadar, ditanda magona i ma “mahiandu”, marmahan babi, langkat ni
indahan ni babi pe ndang tarbahensa mangallang” (ay.15-16)
ii.
Imajinasi, dibayangkon ibana keadaan andorang so
mardosa ibana (mansuasaehon artana) dohot dibayangkon hasonangan molo mulak
ibana muse tu natorasna. “Torop digaji damang” (Ay.17). Molo so hea do
sasahalak merenungkan, membayangkan na dumenggan sian keadaan masa kini ni
ngoluna, maol do ibana manguba manang paimbaruhon ngoluna.
iii.
Keputusan, dibuat anak na mago i do haputusan tu
dirina sandiri “Hehe ma ahu” (ay.18). Dipingkiri ibana aha sidohononna, aha
alusna. Ima menyerah tu amana jala patuduhon panolsolion ni rohana. Jadi ndang
holan hata, alai dihatahon dung i diulahon muse na nihatahonna.
iv.
Proaktif, anak na mago i ndang lalap ibana
manolsoli sambing di dosana. Ndang madabu ibana tu pandelean. Alai hehe ibana,
mulak tu dalan na sintong. Mulak sian parjagalan tumadingkon nasa dosa. Adong
do halak na reaktif, gabe mangalo natorasna do ibana. Adong na so parduli di
sidangolonna, gabe “minum tuak” do panombosanna. Anggo anak na mago i proaktif
do ibana.
d. Sian
turpuk jamita on, na songon sipahusorhusoron ni rohanta (renungan) taboto ma
nuaeng :
ü
Ise na mananda dirina marhite na paubahon roha,
mulak marhaburjuon di ngolu haKristenon, di ibana do holong ni roha ni Debata
Ama i. Nian ingkon tongtong do hita di ganup tingki paubahon roha. AI saleleng
di portibi on dope hita tongtong do sai tarela hita tu hisap ni roha, songon
anak na mago i. Ai sai taingini do na uli, lomo do rohanta mandai na tabo,
menikmati na sonang. Jadi naeng do tongtong sai paubahon roha hita, asa sai
imbaru tongtong rohanta, dung i mangolu ma hita di roha partondion, ndang di
roha portibi on. Na mangolu di roha
partondion ima na mangulahon na hinaholongan ni Tuhan i, na mangaradoti patikNa
na mangulahon nidok ni HataNa, dung i mangolu ma di bagasan Tuhan i.
ü
Ditingki parpudi on, adong do anak na menganggap
jala menuntut hak, na mandok tanggung-jawab ni natorasna do ibana, jadi nasa
pangidoanna pe ingkion oloan ni natorasna. Pola adong na loja jala maheu di
ngoluna ala paolooloi anakhonna i. Di umpama ni Jesus di turpuk on memang,
dilehon do kebebasan tu anakna i, diloas laho mangaranto, dilehon arta
parjambaranna. Alai na mago anakna i molo dao sian amana, molo dioloi
hisap-hisap ni rohana, ndang ditangihon poda ni amana. Jala dipaimaima amana i
do kesadaran ni anakna i. “Biar ma dakdanak i, menemukan dirina sandiri”,
menyadari ise ibana jala siala kesadaran ima ibana maju, lam berkembang.
ü
Boi do adong songon i sikap ni natuatua tingki
on tu anakhonna. Dilehon tu anakna kebebasan. Ndang pola sai ditiroi jam
belajarna dijabu, ndang pola diselidiki boha ibana di parsingkolaan. Dao do
ibana sian jolo ni natorasna manang ndang sajabu. Jala digohi natoras do
saluhutna kebutuhanna di jabu dohot di sikola. Alai sotung dipansuasaehon
kebebasan manang holong na nilehon ni natorasna i. Sai diparsintahon natoras na
do asa jolma na marguna angka anakhonna. Songon na nidok ni Johan Wolfgang; “Nasa
jolma na mangolu na so marguna, ima naung mate na so tingkina”, patudos tu ayat
24
ü
Na sintong do Debata dinasa pambahenanNa.
Tapadao ma dirinta sian kecemburuan na palobihu. Diumpama on manuntut do anak
sihahaan i tu pambahenan ni amana tu sianggian i. Diida ibana malobihu do
pambahenan niamana tu sianggian i sian tu ibana sandiri. Alai na taida di
umpama i, nang ibana pe dianju jala dihaholongi Amana i do gabe sude nasida
marlas ni roha. Kecemburuan boi do tupa masa songon i di ngolunta. Kecemburuan
ni na marhahaanggi gabe masa na saling menuntut hak asa dos dohot abang-adekna.
Kecemburuan sosial ala merasa tidak adil, ndang lengkap jala cukup diibana
songon na di donganna. Nang pe sasintongna di ngolu ni halak siihuthon Kristus soal
kedua do arta portibi on, ndolu porsea jala mangulahon lomo ni roha ni Tuhan i
do ianggo na parjolo jala na utama. Kecemburuan boi do menimbulkan malapetaka,
mambahen mago hita. Kecemburuan boi do menimbulkan pemberontakan, perlawanan,
perkelahian, Alai dihaholongi Debata do
nang na di bagasan kecemburuan i. Asal ma muba rohana dohot do ibana mandai
holong ni Tuhan i. Na marhamubaon ni roha
na paimbaruhon diri di jolo ni Debata, ido angka na manjalo pasupasuNa.
Amen.