Ngolu Na Imbaru Dibagasan Kristus
(Hidup Baru Dalam
Kasih Kristus)
Efesus 4: 25 - 32
1) Huria nahinaholongan dibagasan
Jesus Kristus, dimasa panggomgomi bangso Rom adong do tolu kota na balga jala
na mansai gogo manomba debata sileban, ima Alexandria (Mesir), Kaisarea dohot
Efesus. Ia kota Efesus ima sada kota perdagangan, adong do disi hasomalan na
dihaporseai songon sada ajimat di na martigatiga asa lam laris, ingkon lao do
marsomba tu bagas parsombaon i, jala mandongani modom angka sibabijalang naung
diparadehon disi. Uju godang na gabe marhamubaon ni roha jala diantusi do
pangalaho i na manomba debata ganaganaan i maralo do i tu lomo ni roha ni
Debata, asa angka pangalaho haroangan i lam leleng lam ditadinghon ma. Ala
pertobatan i do asa lam merugi ma pemasukan parsombaon ganaganaan i. Ala ni i
ma angka nasida ma mambahen barita gapgap na mandok ia Apostel Paulus do alo ni
pamarenta na laho mambahen pambarontakan. On ma na gabe latar belakang
panuratan ni turpuk on. Buku Efesus papatarhon tu hita parange ni jolma na robi
dohot parange ni jolma na imbaru.
2) Huria ni Tuhanta, molo martudutudu
tu bangso na pinillit ni Debata ima bangso Israel, jadi adong ma dua horong
bangso, ima bangso na pinillit ni Debata (Bangso israel) dohot bangso debata
sileban ( na so pilihan). Bangso na leban didok do bangso debata sileban na
manomba ganaganaan. Alai hita halak Kristen nuaeng on sian pardagingon ndang
targoar hita bangso Israel dohot sian partondion pe najolo ndang. Alai ndung
porsea hita manjalo Jesus Kristus gabe Tuhanta Sipalua hita ido umbahen marhite
haporseaon dohot partondionta naung marngolu na imbaru adong ma identitas na
imbaru songon jolma na imbaru hita.
3) Molo taparrohahon dibagasan
turpuk on, habadiaon na niajarhon Ap.Paulus ima laho mananggalhon jolma na
buruk i, angka pangalaho na robi i dungi mamahe angka na suman di pangalaho ni
Kristus. Ndang boi ulahononta i ia so adong huaso ni Kristus dibagasan dirinta.
Lapatanna, ingkon sorang marpangulahi do hita. Ringkot do di hita husao ni
Debata asa boi hita paluahon angka hisaphisap ni daging, dosa nang portibi on
jala nangetnanget boi hita marngolu na marhabadiaon. Ai jotjot do sala dalanta
mangantusi habadiaon. Habadiaon ndang na marlapatan negatif, manang pikiran na
sompit. Alai habadiaon i na marlapatan di papulik asa songon Kristus, pangkirimon
na gok las ni roha jala uli tu hita sude.
4) Huria ni Tuhanta, adong ma
pigapiga karateristik na porlu tatanggalhon, jala angka na ringkot ta pangke dibagasan
onom parange habadiaon i, ima:
Ø Naparjolo, (ay.25) pasohothon gabus, jala mamuhai panghataion na sintong. Sai masa do angka gabus di
parngoluonta on. Isarana adong sumpah na baru dianggap do i sah molo nidokhon
dibagasan goar ni Debata. Isarana di partigatigaan, sumpah i do disalahgunakan.
Partigatiga marsumpah di bagasjoro ni Debata ia tigatiga na i mararga situtu
do. Digabusi do jolma asa langu tigatigana. Ditegashon Jesus do di situasi
manang aha pe molo na marsumpah do pasahat ma i dibagasan hasintongan. Molo sintong
do i, ndang porlu marsumpah siala angka hata na sintong dipasahat diadopan ni
Debata margogo do i songon sumpahna. Ido ala na didok Jesus; “Songon on ma
hatamuna: Olo, anggo olo; ndang, ia ndang! Nasa na ganda sian i, sian na jahat
do i!” (Mat.5:37). Anagka na manghasomalhon pargabuson, ndang haposan be i di
manang ise pe. Molo naeng martua do hita, tapadao ma dirinta sian angka
pangalaho na margabus jala manghatindanghon na so sintong. 1 Petrus 3:10 Ai "na holong roha di hosana jala na giot
marnida ari na sonang, dipasohot ma dilana sian na roa, nang bibirna, asa unang
dihatahon ansiansi."
Ø Napaduahon, (Ay.26-27) mangorom rimas. Rimas nangmurukmuruk ndang na sai sala. Martin Luther
mandok: ndang hea niula manang aha na marguna ia so tingki muruk ibana. Adong
do muruk na sintong, alai nang pe muruk i ndang sai sala, alai sai adong do
mara dipudi ni muruk i. Asa di kutip Ap.Paulus do Psalmen 4: 5 “Holsohon hamu
hian ma, asa unang dapotan dosa, marhusari ma rohamuna, dung ro di podoman
hamu, asa sonang hamu. Sela. “ Boha do hita pasiding dosa uju muruk hita ?,
diajari Ap.paulus do hita prinsip ni
bioritme ni jam. (26) Ia
tarrimas hamu, unang ma mardosa! Unang ma sanga mate mata ni ari, so mintop
rimasmuna.
ØAla ni i molo tingki muruk hita,
ala ni aha do i, jala boha do mangatasi i asa boi modom hita. On ma na gabe
prinsip di angka naung marrumatangga. Asa tongtong martangiang andorang so
modom, asa mombun rimas i, jala dipalambok Debata roha nang ateate jala sonang
ma modom, ndang adong be tingki ni sibolis mangelaela hita laho manggorgori
rimasta i.
Ø Napatoluhon, (ay.28) pahembanghon parange na ture tu materi nang hepeng. Ai didok si Paulus do angka na
manangko unang be diulahon manangko alai diulahon ma ulaonna asa dapotan
pangomoan ibana sian naniulana jala boi masilehonlehon tu halak na asing. Didok
John Wesley parbuehon ma sagodang ni natolapmu, jala simpan ma sagodang ni na
boi , lehon ma na boi silehononmu.” Na mandok, ndang adong be tingki marningot
laho manipu asa lam mamora ala ndang paruntungan be na masa disi alai harugian
do. Asa mangula ma mangalului pangomoan jala boi muse masielhonlehon sian na
niomo i.
Ø Papopathon, (ay.29), Pamanat dila. asa taparangehon pangalaho ni pamangan, dila on metmet
do alai boi siboan mara molo so manat hita. Didok umpasa ni batak; Jolo di
dilat bibir asa nidok hata. Lapatanna asa mangalehon hata nang informasi pe
ingkon tapamanat ma sotung gabe sala manang gabe fitnah. Sebab fitnah lebih kejam
daripada pembunuhan. Sipata ingkon boi do ni orom pamangan on manghatahon
sihataan. Dijaman nuaeng marhite media sosial ma hita manghatai, diketik di
teks. Angka naung marsalpuan hatanta, ndang tarikonta be i. Asa didok do: “Diam
itu emas”. Molo so marlapatan do na tadok i, ndang pola dipasahat. Sude na
naeng tapasahat di medsos manat ma hita manghatahonsa asa unang gabe partuktuhan.
Ø Palimahon, (ay.30). Unang arsahi hamu Tondi Parbadia. Dia ma na pasonanghon roha ni
Tuhan i, Ibana do pribadi jala boi do
gabe taarsahi. Boasa dijou hita asa badia ? ima asa tudos tu lomo ni roha ni
Debata jala laho pasonanghon roha ni Debata alai dosa i do na mangarsahi Tondi
Parbadia. Sebenarnya Roh Kudus tidak meninggalkan kita, walaupun kita sering
mengecewakan Dia. Hanya, Ia tidak dapat memenuhi kita, tidak dapat memberi kita
kekuatan, dan tidak dapat memakai kita jika kita mengabaikan kehidupan rohani
kita. Artinya, Roh Kudus tak bisa bekerja di tengah perbuatan-perbuatan kita
yang mendukakan-Nya. Kita harus memandang serius gaya hidup kita sebagai orang
percaya, karena sikap mendukakan Roh Kudus akan memadamkan Roh-Nya untuk
bekerja, sehingga kita tak akan memiliki kekuatan melawan natur dosa tersebut.
Pada akhirnya, akan mengakibatkan penolakan kepada Roh Kudus itu sendiri, dan
berujung pada tindakan yang tak dapat diampuni, yaitu menghujat Roh Kudus atau
menghina Roh kasih karunia (Ibr. 10:26-29).
Ø Paonomhon, (ay.31-32), sian parbada gabe sipardame. Dipaumbuk Ap.Paulus do sikap
dohot tindakan na sai lomo rohan amarbada, hansit ni roha,muruk, fitnah dohot
jengjeng ni roha jala sahat ma tu sikap na padamehon, haburjuon, marasiniroha,
masisesaan. Sai marusaha ma hita asa marhamubaon ni roha ima songon na
mananggalhon pahean na buruk,naung leleng, naung bau, naung lapungon laho
mamahe pahean na imbaru. Adong perubahan semakin indah dan bersih. Metafora
pakaian “mengenakan” sada usaha na ingkon gogo dibahen angka na naeng
olo marhambuaon ni roha. Jala dilehon Ap.Paulus do di hita motivasi asa olo
hita masisesaan dosa, songon tangiang na niajarhon Jesus : Mat.6:12 Sesa ma dosanami songon
panesanami di dosa ni angka na mardosa tu hami! Kita harus mengampuni
orang lain bahkan jika mereka tidak pernah memintanya, bahkan jika mereka terus
berbuat dosa terhadap kita, dan bahkan jika mereka tidak pernah mengubah
perilaku mereka atau menyadari bahwa apa yang mereka lakukan itu salah. Paulus
memerintahkan kita di sini untuk saling mengampuni dengan tulus dan ikhlas.
Daripada menyimpan dendam, amarah, dan kepahitan terhadap orang lain, kita
harus mengampuni mereka dengan ikhlas.Pengampunan kita tidak bergantung pada
mau atau tidaknya kita memaafkan orang lain, tetapi mengampuni orang lain
haruslah atas dasar pengampunan Allah yang murah kasih dan murah hati atas
kita. Pengampunan yang diberikan kepada kita oleh Kristus ialah atas
kebaikan-Nya dan kematian-Nya dan kasih-Nya untuk kita. Bila kita sudah
mengetahui apa yang telah Kristus lakukan buat kita, maka kita harus mengampuni
orang lain.
5) Bagi setiap orang yang sudah merasakan kasih Tuhan tidak
akan tahan untuk tidak menyembah Dia dan bersaksi tentang Dia. Perkatakanlah
firman Tuhan dalam kehidupan sebagai bentuk kesaksian dan hidupilah firman
Tuhan itu. Firman Tuhan itu menyadarkan, namun tidak hanya berhenti sampai
disitu saja, dengan kesadaran itu maka setiap kita harus mengambil tindakan
untuk bertobat, yaitu mengalami perubahan.
Sejak masa kanak-kanak, Yesus juga belajar taat kepada
Bapa-Nya sekalipun Dia adalah Anak Allah. Dia taat menjalani penderitaan-Nya.
Di sinilah kita dapat mengatakan bahwa Kristus pun berproses menjadi dewasa
secara rohani padahal Dia Anak Allah. Kristus saja berkenan mengikuti proses
kedewasaan secara rohani. Bagaimana dengan kita?
Kristus sudah memberikan kita hidup baru. Isilah hidup
baru kita dengan belajar kedewasaan secara rohani seperti Kristus. Kita mau
belajar menggali firman Tuhan lebih dalam (Mzm. 1:2), berdoa (Luk. 11:1),
membagikan iman dan meyakinkan orang lain akan firman Tuhan (2 Tim. 4:2),
membimbing orang ke jalan Tuhan dan memimpin di dalam Tuhan (Kol. 1:28), takut
akan Allah dan berpegang pada perintah-Nya (Ul. 17:19), percaya kepada Tuhan
dalam segala hal (Yoh. 11:15), serta taat, berserah, dan melakukan hal yang benar
meskipun sulit (Ibr. 5:8). Tidak ada jalan lain menuju kepada perubahan selain
daripada Yesus Kristus. Datanglah kepada-Nya dan rasakan kasih-Nya yang
melimpah atas setiap kita. Selamat Hidup Baru. Amen.