Jangkon
Ma Tondi Parbadia
Johannes 20 : 19 – 23
I. Patujolo
Turpuk on ima parjumpangan na parjolo ni angka sisean i
dung hehe Tuhan Jesus. Boi do tahilala biar ni roha nasida. Nunga mate uluan na
mansai diandalhon ja na dibanggahon nasida. Ima mambahen mansai mabiar nasida.
Hape di na laho nasida tu tanoman i, ndang jumpang nasida be bangke ni Jesus
disi. Dung i, nunga mulai ditangkupi angka dongan nasida, ai nunga dibahen
angka Sintua ni Malim barita laho manghuphupi hasintongan, na mandok; na
ditangko sisean i do bangke i (Mat.28:13). Dibiar na sumalin i gabe marpungu ma
angka sisean i di sada inganan jala mansai momos dihunsi.
Alai disituasi biar i ma ro Tuhanta Jesus. Ima mamboan
perubahan na drastis di nasida.
II. Hatorangan
Adong ma putihonta manang piga piga sipeoponta:
1) Kehadiran ni Jesus ditongatonga
ni biar ni roha diangka siseanNa. Nunga didok Jesus mulana: “Sai dongananKu do
hamu ganup ari rasirasa ro ajal ni hasiangan on. Ala ni i, Pandohan on paposhon
rohanta mandok: ndang hea ditadinghon Tuhan Jesus hita. Diboto do di dia hita,
diboto do n ang kondisi ni ngolunta. Uju mabiar jala bobos, unang hita mabiar,
hatop do ro Jesus mandongani hita. Ndang pola maol di Jesus ro manopot hita, ai
na boi do Jesus ro nang uju tutup pintu i, nang pe hira na so adong be dalan
masuk dohot dalan haruar. Ndang pola dituktuk, ndang pola disegai, alai tompu
do Ibana ro. Ala ni i unang mabiar hita, ima sada sitiopan na togu di hita di
haheheon ni Jesus i.
2) Tutu do hehe Jesus i, jala Jesus
do na hehe i, las ma roha ni sisean i, alai ra mardongan “biar” dohot
keraguraguan. Songon hita do i, autsugari adong tondongta naung tataruhon jala
tatanom tu udean, hape tompu ro tu jabunta, sude do ra hita maringkati, mandok:
begu, ate! Ala ni i ma pintor dipangkulingi Jesus nasida, didok ma: Dame ma di
hamu (ay.19c). Nunga diida nasida bentuk tubuh ni Jesus; asa lam gomos,
dipatubegehon Jesus ma soaranNa. Alai ndang olat ni i, asa lam paposhon roha ni
sisean i, “dipatuduhon Jesus ma nang
tanganNa dohot andoranNa tu nasida” (ay.20a). Dungkon i ma didok: gabe las ma roha ni angka sisean i, ala naung diida
nasida Tuhan i” (ay.20b). Ima patuduhon jala meyakinkan nasida nang hita
saonari, paboa na tutu situtu do naung hehe Jesus i. Jala ndang halak na asing
na patuduhon diriNa, alai Jesus do. Unang be adong keragua-raguanta taringot
tusi, nang pe sagat tu saonnari, sai adong do halak na “menyangkal (manulak)
hasisintong ni haheheon ni Jesus i. Tapeop jala tahaporsea i ma tutu do hehe
Jesus i. Kepastian na songon i do mambahen hita boi mar las ni roha. Jala di
kepastian na songon i do dipajongjong Jesus haporseaonta (pat.1 Kor.15,14).
Halak na tutu porsea naung hehe Jesus i, muba ma biar ni rohana gabe las ni
roha.
3) Alai, ndang ro dope disi si
Tomas. Dung dipaboa donganna peristiwa nangkin tu si Tomas, didok ibana ma: na
so tupa porsea ahu, molo so huida di tanganna i bogas ni labang i, laos dijama
jarijaringku bogas ni labang i, jala ia so dijama tanganku andoranNa (ay.25b).
Memang, maol do haheheon i dijalo ankal sehat. Jala i ma kesulitan ni si Tomas,
songon torop halak na so porsea bahkan na menyangkal haheheon ni Jesus i. Alai,
didok na pistar: Untunglah kebangkitan itu sulit diterima akal supaya nampak
kehebatan, kebesaran dan keluarbiasaannya. Karena kebangkitan itu bukan untuk
diterangkan atau dijelaskan melainkan menerangkan dan menjelaskan. Kehebatan
kebangkitan bukan untuk diselidiki oleh akal manusia tetapi untuk dirasakan.
Perbuatan Tuhan mealui kebangkitan bukanlah untuk diselidiki kedalamannya
tetapi untuk dirasakan, diresapi, dinikmati. Karena dalam peristiwa
kebangkitan, Allah melalui Alkitab tidak memberikan hal-hal tehnis. Tetapi bagi
kita disuguhkan hanya ketaatan dan fakta bahwa Kristus telah bangkit. Tomas
mencoba memakai akal/rationya, sehingga dia menjadi orang yang pesimis. Yesus
meminta kita percaya saja, iman bukan soal apa yang dibuktikan, atau apa yang bisa
dilihat, dijamah. Dalam Ibrani 11: 1 mengatakan:
“Iman
adalah dasar dari segala sesuatu yang kita harapkan dan bukti dari segala
sesuatu yang tidak kita lihat” (pos ni roha do i di angka sihirimon
jala pamotoan na tontu taringot tu angka na so diida). Ido umbahen didok Jesus
tu si Tomas dohot sisean i: “Martua ma na porsea atik pe so diida Ianggo naung
niida ndang pola ringkot haporseaon. Karena itulah Iman itu lebih penting dan
lebih berguna dari segala-halanya.
4) Tomas, mulana shalak na so
porsea, pola gabe goar sieheteheton goarna ( molo adong dongan na maol porsea,
jotjot do tadok: “Botul do si Tomas ho”.
Alai sasintongna, ibana ma sahalak na mempertimbangkan segala sesuatu dengan
masaka-masaka, dia benar-benar menggumuli. Ndang mura ibana manjalo dohot
manghaporseai sajo. Sarupa do ibana dohot si Maria, inang ni Jesus, na umpeop
Hata i jala dipahusorhusor dibagasan rohana. Aha ma hasilna ? Dung diida ibana
fakta, naung hehe Jesus i, ibana ma na parjolo mandok: “Tuhanku jala Debatangku”; sada pengakuan na luar biasa. Ndang piga dope
halak na barani manghatindangkon songon i. Masa ma perubahan na luar biasa, ima
na ro sian pergumulan. Jala ndang holan pengakuan boti i. Alai, panindangion na
mangula do. Ai gabe penginjil do ibana sahat tu India; jala mangihuthon
sejarah, mate jala dikubur di Mylapore, Madras India do ibana. Tomas berubah
dari seorang pengecut menjadi pemberani, dari seorang penyangsi menjadi
penyaksi kebangkitan Yesus. Itu lahir dari pergumulan yang matang yang
menghasilkan iman yang kokoh. Sude ma
hita nian songon i. Alai dipaingot do hita, molo sipata adong donganta na
raguragu di haporseaonna, unang pahatophu hita mandok na sala nasida. Boi do i
ala sedang mempergumulkan dengan dalam, sian i sahat tu hatoguon. Adong do
mandok: Keteguhan iman sering didahului keragu-raguan.
5) Dihatahon Jesus do ulaon parsuruon
tu nasida. Didok Jesus: “Songon sinuru ni Ama i Ahu, suruonku hamu” (ay.21b).
Ra, sumalin do las ni roha ni sisean i dung pajumpang dohot Jesus. Tontu diarop
rohanasida, sai torus ma nasida raphon Jesus songon nasailaonna i. Alai, ndang
dipaloas Jesus nasida raphon Jesus songon nasailaonna i. Alai, ndang dipaloas
Jesus nasida di euforia na songon i. Nuaeng disuru ma. Aha do lapatan ni i ? Ndang
holan sisean i dapotan barita haluaon i, alai ingkon sandok portibi on do, asa
sude manjalo haluaon naung pinatupa ni Jesus marhite haheheonNa i. Ise ma
suruonNa? Ima angka naung porsea di barita haheheon i. Orang yang sudah
merayakan Paskah wajib harus memberitakan kebangkitan, ima tugasta nuaeng.
6) Alai diboto Jesus do na mabiar
dope angka sisean i, jala bingung aha do na naeng siulahononhon. Ala ni i ma
didok di ay.22: “Mangombus ma Ibana dompak
nasida, huhut ma didok: Jalo hamu ma Tondi Parbadia. Ido didok ni Jesus di
Johannes 17, na suruonna do Tondi Parbadia, singkatna mandongani sisean i.
Tondi ma jaminan p-andonganion ni Debata di hita laho marbarita na uli. Asa boi
berhasil penginjilanta, ingkon Tondi Parbadia i do pangasahononta. Tondi i do
mangalehon gogo tu hita.
7) Ayat.23 holan Tuhan Jesus do na manesa dosa. Alai, dipaojak do tohonan ni apostel (nuaeng dipasahat ma i tu pandita ) laho paboaboahon naung rade hasesaan ni dosa dibagasan Tuhan Jesus. I do nang angka pandita pe di Ulaon na Badia mandok: :Antong hamu angka na manopoti dosamuna jala na mauas di asi ni roha ni Debata, sai sahat ma tu hamu na hinaporseaanmuna. Mangasahon Hata ni ni Tuhan Jesus do hudok tu hamu: Pos ma roham, nunga sesa saluhut dosamuna marhitehite goar ni Debata Ama, Anak dohot Tondi Parbadia.
III. Sipahusorhusoron
1) Panghilaan biar ni roha na boi songgop di roha ni ganup jolma. Mansai
bahat do panghorhonna, boi do ala trauma, manang naung masa na so tarjalo roha
nang pikiran. Uju ro biar ni roha i di hita, disi ma hita mangido pangurupion
na sian Tuhanta i marhite tangiang. Dame na sian Tuhanta i do na mangarajai
roha nang pikiranta, Dame na nilehonNa i di ngolunta asa ndang dibagasan biar ni
roha be hita.
2) Laos songon i ma angka sisean i
na dibagasan biar ni roha i. Laho patulushon ulaon nasida, sada ulaon na jumolo
diulahon nasida ima laho manesa dosa marhite huaso na nilehon di nasida. Asa
dipasupasu Tuhanta i ma nasida marhite Tondi Parbaadia (ay.23). Laos songon i
ma hita angka siihuthon Kristus i, dilehon do TondiNa Tondi Parbadia i, Tondi
hadameon tu angka na porsea asa boi hita mardame dame dohot angka dongan jolma
(ptds. Gal.5:22-23). Dame na nilehonNa i tu hita patuduhon na olo hita
papatarhon Harajaon ni Debata, siala Debata do mual ni hadameon i
(ptd.Pil.4:9b). Mardame dohot musu lapatanna na niuluhon Tondi Parbadia i do
hita disi.
3) Boha do hita asa mandapot shalom
(damai sejahterah)? Ima marhite na manjanghon Tondi Parbadia. Ima na tapestahon
sadari on ARI PENTAKOSTA I (Parningotan hasasaor ni Tondi Parbadia). Jadi
ndang holan parningotan, alai boha do panghhorhon ni Tondi Parbadia i di
ngolunta angka siihuthon Kristus, relevant dope mangalehon shalom ? Unang ma
marisuang shalom ni Tondi i. Kelemah-lembutan yang ditunjukkan orang Kristen
yang dikuasai Roh Kudus bukanlah karena takut, minder, atau kurang mampu. Sifat
ini dekat dengan rendah hati. Orang Kristen yang rendah hati adalah orang yang
memiliki “sesuatu”, namun dia sadar segala sesuatu diberikan oleh Allah dan dia
harus mempertanggungjawabkan pemberian itu kepada Allah. Hatinya penuh dengan
syukur. Dan dia ingin melakukan sesuatu yang positif baik di dalam keluarga,
gereja, maupun di masyarakat. Kelemahlembutan bukanlah ciri yang dibuat-buat.
Ciri ini bukanlah untuk disombongkan. Itu merupakan karya Roh Kudus yang
terbukti dan terlihat dalam kehidupan kita. Mari kita berjalan makin dekat
dengan Roh Kudus. Serahkan hati dan hidup kita kepada Dia. Biarlah karya-Nya
yang hadir dalam kehidupan kita menjadi berkat bagi orang lain. Dengan demikian
perselisihan di sekitar kita makin berkurang dan damai sejahtera makin
bertambah-tambah di lingkungan kita. Amin.