Selasa, 05 Oktober 2021

Jamita Partangiangan, Minggu XIX - 10 Oktober 2021

DEBATA NA MANONGTONG

Heber 6 : 17 - 20

a.       Patujolo

Buku Heber i ma sada surat na marisi angka hatorangan na patadashon haporseoan siihuthon Jesus, na marojahan tu barita nauli dohot bagabaga ni Jahowa na adong di Padan Narobi, jala naung digohi di hadirion dohot ulaon ni Tuhan Jesus Kristus. Ndang dipaboa ise namanurat Surat tu halak Heber na sampulutolu bindu on, jala hatoranganna i do na boi paihutihuton asa dapot bogas dohot songon dia halak ni panuratna. Sian i botoonta ndang na sada sian sisean ni Tuhan Jesus panuratna ni Surat tu halak Heber on, alai sahalak na umbege barita ni Jesus sian angka na sanga memereng ulaon ni Jesus, dohot mambege Jesus marjamita mangalehon poda  dohot marbarita nauli, mambahenn tanda halongangan, jala mamereng na masa di haroro ni Tondi Porbadia tu sisean ni Jesus dohot akka naporsea di ari raya palimapuluhon (Pentakosta) di taon 27 dK di Jerusalem (jaha Heb.2:3-4). 

Panurat ni surat Heber mandok hinorhon ni haporseaon do mangoloi si Abraham. Lapatan haporseaon (pistis, ’emunah) dison sarupa do dohot pistis (haporseaon ni jolma na nidok ni Jesus mambahen boi malum sahit ni parsahit, sesa dosa ni pardosa, alai hasil ni haporseaon i pintor didai jala dijalo jolma na marhaporseaon i tikki i (jaha: Mat.8:13; 9:2.22.29; 15:28; Mrk.5:34; 10:52; Lk.5:20; 17:6). Jadi parbue ni haporseaon i adong do na pintor boi daion, jala adong na ikkon paimaon leleng, jala ikkon marjuang habis-habisan asa dapot ni namarhaporseaon i sabagian sian nanihaporseaanna i manang ikkon pomparanna mandapot parbue ni haporseaonna i (songon na nidai ni si Abraham dohot pomparanna). Songon nadua on do pangalaho ni haporseaon tu Tuhan Jesus Kristus. Adong na pintor boi daion parbuena jala adong ikkon jolo leleng situtu paimaon parbuena; molo na marhaporseaon i dapot parbuena, pomparanna, manang na tinangianghon ni namarhaporseaon i.

b.      Hatorangan

Panghirimon ima hagogoon na adong dibagasan dirinta asa boi marhusor lam tu majuna dibagasan parngolunta sahat tu tingki na naeng ro. Marhite panghirimon i sai manahan do hita di na laho mangadopi angka hamaolon nang angka hasusaan dibagasan ngolunta. Molo so adong panghirimon tung so boi do hita mangula angka ulaonta manang laho manguba parngoluonta asa lam tu majuna manang lam tu dengganna jala tung so boi do manahan di angka hausaan na masa di bagasan parngoluon.

1.       Ayat 17; .... sitean bagabaga i tahina, na so olo muba i”: Hombar tu patik ni Debata, angka halak na marbagabaga dibagasan goar ni Debata Ama, ingkon pasautonna do i jala gohanna ( 5 Musa 22:11). Molo duung dibagabagahon tung so boi do i disoadahon, laos songon i do Debata tung so hea do mangose padan manang bagabagaNa na naung hatahononNa tu si Abraham (1 Musa 12: 1 – 3). Yesus memberikan perintah baru tentang sumpah. "Kamu telah mendengar pula yang difirmankan kepada nenek moyang kita: Jangan bersumpah palsu, melainkan peganglah sumpahmu di depan Tuhan. Tetapi Aku berkata kepadamu: Janganlah sekali-kali bersumpah, baik demi langit, karena langit adalah takhta Allah, maupun demi bumi, karena bumi adalah tumpuan kaki-Nya, ataupun demi Yerusalem, karena Yerusalem adalah kota Raja Besar; janganlah juga engkau bersumpah demi kepalamu, karena engkau tidak berkuasa memutihkan atau menghitamkan sehelai rambutpun. Jika ya, hendaklah kamu katakan: ya, jika tidak, hendaklah kamu katakan: tidak. Apa yang lebih dari pada itu berasal dari si jahat" (Mat 5:33-37). Prinsip yang dinyatakan ayat di atas bagitu jelas bagi orang Kristen: jangan bersumpah, baik kepada Allah atau kepada sesama kita. Pertama, kita tidak dapat mengetahui secara pasti apakah kita akan bisa menepati sumpah yang kita buat. Fakta bahwa kita rentan membuat kesalahan ketika membuat keputusan, yang merupakan bagian dari natur dosa, bisa saja membuat kita bersumpah karena kebodohan atau ketidakdewasaan kita. Kedua, kita tidak mengetahui apa yang akan terjadi di masa depan – hanya Allah yang bisa. Kita tidak mengetahui apa yang akan terjadi besok (Yak 4:14), sehingga bersumpah bahwa kita akan atau tidak akan melakukan sesuatu adalah sebuah kebodohan. Allah-lah yang memegang kendali, bukan kita. Dia "bekerja dalam segala sesuatu untuk mendatangkan kebaikan bagi mereka yang mengasihi Dia, yaitu bagi mereka yang terpanggil sesuai dengan rencana Allah" (Rom 8:28). Dengan mengetahui hal ini, kita dapat melihat bahwa tidak ada gunanya bersumpah. Tindakan semacam itu menunjukkan kurangnya iman-percaya kita kepada Dia. Akhirnya, Yesus memerintahkan agar semua perkataan kita berbobot sehingga dapat dipercaya tanpa harus bersumpah. Ketika kita mengatakan "ya" atau "tidak," maka itulah yang benar-benar kita maksudkan dan lakukan. Menambahkan janji atau sumpah pada kata-kata kita membuka diri kita terhadap pengaruh Setan, yang memiliki keinginan untuk menjebak dan menodai kesaksian kita sebagai orang Kristen.

2.       Ayat 18; marsitiopan tu pangkirimon na di jolonta i-  Ndang saluhut angka na taparsinta i sai di duru ni ngolunta, boi do jaloonta nang dapotonta i. Dibagasan haporseaon naeng ma mar pos ni roha boi dapotonta na taparsinta saleleng on. Boi do nuaeng hilalaonta songon na so mungkin, manang mansai leleng jala dao dope asa boi jaloonta. Memang mansai maol do dalan i boluson ni haporseaon i. Ido umbahen mansai ringkot ni haporseaon on mangolu di angka halak Heber na umbegesa nang hita halak na posrea, boi do masa aeonta hamaolon nang hapariron songon halak Kristen di parsearahan uju i halak Heber na mangadopi hamaolon, pangaleleon tu nasida, ondamondam sian humaliang nang angka na so sahaporseaon. Songon ama ni na porsea i ma si Abraham, mansai dao do jala leleng paimaonna hasasaut bagabaga ni Debata i. Laos songon i do  angka na porsea i manghirim dibagasan haporseaon tu Debata Ama i, boi do leleng jala  mansai dao ingkon dapothonna parbue ni bagabaga haluaon na sian Debata i.

3.       Ayat 19; ....songon sao di tondinta do i” – Molo sao manang jangkar kapal ( ditenggelamkan ke dasar laut agar perahu atau kapal itu tidak jauh atau tersesat lepas), ima gombaran hahotan ni haporseaon i, na so boi gangguon manang sihuturon ni angka galumbang nang alogo ni persoalan di ngolunta. Panghirimon i sai hot situtu di bagasan Jesus Kristus na tahaposi jala tahaporseai mangolu jala margogo mangondingi, manogunogu hita sian hamaolon. Songon i ma si Abraham umbahen didok aman ni halak na porsea. Ala ni haporseaonna i hot do panghirimonna i paimahon hasasaut bagabaga ni Debata tu ibana. Ndada tingki ni si Abaraham, manang jolma alai partingkian ni Debata do na saut. Sipata di jaman na serba canggih, hatop jala instant, sai madabu do hita jolma tu sifat na ingkon sai hatop sude selesai. Hape saluhutna i manghaporluhon proses nang tingki. Jala gabe boi do manghorhon tu haporseaon ni halak Kristen. Na manghirim tu Debata alai sai boi do gabe ganggu rohana paimaimahon i. Ido umbahen ringkot na hita marsihohot tu huaso nang bisuk sian Debata Ama i. Asa unang ganggu rohanta uang loas dirim marpangusandean tu pingkiran manang gogom. Pangasahon ma Tuhan i na paturehon ngolum, songon si Abaraham dohot si Sara i.

4.       Ayat 20 ; “Patujolonta, i ma Jesus” - Molo diboto akka pangihut ni Jesus Kristus na songon nabinaen ni si Abraham on, pasti do marsemangat jala marlas ni roha ganup siihuthon Jesus mangolu di hasiangan on. Molo tung pe holan kapling si duameter hali sada satonga meter i naboi dapotna (i ma kuburanna) di tano on, unang pola gabe pandelean i di ibana. Nunga godang jolma na so tolap dapotan na songon i nuaeng (i ma akka naditutung bakkena jala abuna i diaup tu sunge manang dibahen tu guriguri). Nunga diparade Tuhan Jesus kapling na luarbiasa di surgo di ganup na porsea tu Jahowa di bagasan Jesus Kristus. Ianggo hamoraon i dohot parpinomparan i, diusahahon be ma dapotna di tano on, asa adong parhitean ni Jahowa bahen inganan ni pasupasuNa dohot padalan pasupasuNa tu bangso/jolma na asing.

C.      Sipahusorhusoron.

1.       Bagi orang kristen, pengharapan akan keselamatan / masuk surga bukan sekedar suatu pengharapan dalam arti bisa terjadi, bisa juga tidak. Bagi orang kristen, pengharapan bukan berarti ‘mungkin’, atau ‘mudah-mudahan’, atau ‘kemungkinan besar’. Sama sekali tidak! Dalam agama lain tidak ada kepastian keselamatan. Mengapa? Karena semua agama lain mendasarkan keselamatannya pada perbuatan baik. Setidaknya perbuatan baik mempunyai andil dalam keselamatan mereka. Dan karena tidak seorangpun bisa tahu berapa banyaknya dosa maupun perbuatan baiknya, maka jelas bahwa dalam agama lain tidak mungkin ada seorangpun yang bisa yakin akan keselamatannya. Tetapi dalam kekristenan ada kepastian keselamatan. Pengharapan untuk masuk surga bukan cuma ‘mungkin’, ‘mudah-mudahan’, dsb, tetapi merupakan sesuatu yang pasti. Mengapa? Alasan kepastian keselamatan;  Kristen mendasarkan keselamatan sama sekali bukan pada perbuatan baik, tetapi pada iman. Efesus 2:8-9 - “Sebab karena kasih karunia kamu diselamatkan oleh iman; itu bukan hasil usahamu, tetapi pemberian Allah, itu bukan hasil pekerjaanmu: jangan ada orang yang memegahkan diri”. Berikutnya Karena di atas kayu salib Yesus sudah menebus semua dosa kita. Kolose 2:13 - “Kamu juga, meskipun dahulu mati oleh pelanggaranmu dan oleh karena tidak disunat secara lahiriah, telah dihidupkan Allah bersama-sama dengan Dia, sesudah Ia mengampuni segala pelanggaran kita”. 1Yohanes 1:7,9 - “(7) Tetapi jika kita hidup di dalam terang sama seperti Dia ada di dalam terang, maka kita beroleh persekutuan seorang dengan yang lain, dan darah Yesus, AnakNya itu, menyucikan kita dari pada segala dosa. ... (9) Jika kita mengaku dosa kita, maka Ia adalah setia dan adil, sehingga Ia akan mengampuni segala dosa kita dan menyucikan kita dari segala kejahatan”. Titus 2:14 - “yang telah menyerahkan diriNya bagi kita untuk membebaskan kita dari segala kejahatan dan untuk menguduskan bagi diriNya suatu umat, kepunyaanNya sendiri, yang rajin berbuat baik”.  Juga Karena Yesus sudah bangkit dari antara orang mati. Kalau Yesus tidak bangkit, itu menunjukkan bahwa maut sebagai upah dosa (Roma 6:23) belum Ia bereskan, dan dengan demikian dosa-dosa kita juga belum beres. Tetapi bahwa Ia sudah bangkit dari antara orang mati, itu menunjukkan bahwa semua dosa kita sudah Ia bereskan.  Karena kenaikan Yesus ke surga; Mengapa kenaikan Yesus ke surga bisa memberi kepastian keselamatan? a) Kenaikan Yesus ke surga dan diterimanya Ia di surga oleh Allah Bapa, menunjukkan bahwa misiNya untuk menebus dosa manusia memang sudah selesai. b) Karena Yesus berkata bahwa Ia pergi / naik ke surga untuk menyediakan / mempersiapkan tempat bagi kita (yang percaya kepadaNya), dan Ia akan kembali untuk membawa kita ke tempatNya, supaya dimana Ia berada di situ kita berada. c) Karena Ibr 6:19-20 berkata bahwa Yesus masuk ke surga sebagai Perintis bagi kita.

2.       Setiap orang pasti pernah memiliki harapan. Bahkan mungkin saat ini kita sedang memiliki pengharapan yang besar terhadap sesuatu hal, mungkin yang berhubungan dengan masa depan, kesehatan, finansial, pasangan hidup, keluarga dan pengharapan lainnya. Seringkali apa yang kita harapkan terwujud, namun ada juga yang tidak terwujud. Pada saat harapan tidak terwujud, dapat saja seseorang menjadi kecewa. Pengharapan yang terbaik hanya kepada Yesus. Karena di dalam Dia kita mendapatkan semua yang terbaik. Tuhan mengetahui segala hal yang terbaik bagi kita. Bahkan mungkin sesuatu hal yang lebih baik dari apa yang kita harapkan. Pengharapan kita pada seseorang di dunia ini terbatas hanya untuk hal-hal di dunia saja. Tetapi pengharapan kita kepada Yesus bukan hanya untuk hal-hal di dunia saja, tetapi sampai kepada sorga yang kekal.

3.       Mari kita menaruh harapan kita kepada Yesus Kristus, karena hanya kepada Dia-lah pengharapan kita dapat terjawab dengan tepat. Karena Yesus Kristus Tuhan yang mengerti setiap kebutuhan kita, lebih dari apa yang kita inginkan. Itu sebabnya pengharapan yang terbaik hanya kepada Yesus Kristus. Jangan sedih, kecewa dan pahit terhadap satu dua kegagalan dalam hidupmu. Jangan biarkan hatimu terus ditekan oleh rasa bersalah karena ada satu dua kesalahan besar yang memalukan yang telah engkau lakukan. Jangan biarkan itu hal-hal kesulitan dan penderitaan yang sedang engkau alami membuat matamu tidak melihat keindahan yang Tuhan beri kepadamu, tetapi selalu melihat berapa besar luar biasa berkat Tuhan yang begitu indah dalam hidupmu. Jangan biarkan satu dua sakit-penyakit yang datang ke dalam dirimu membuat engkau tidak bisa melihat kenikmatan kebaikan Tuhan yang Tuhan beri kepadamu. Jangan biarkan satu dua ketidak-baikan yang ada di dalam kehidupan keluarga dan gerejamu dan pelayananmu membuat engkau tidak melihat efek yang luar biasa, berkat yang luar biasa yang telah engkau kerjakan dan lakukan begitu banyak kepada orang-orang yang lain. Janganlah kecewa, jalan terus setia dan sabar. Amin.

Jamita Epistel Minggu XXIII D.Trinitatis – 3 Nopember 2024

Manghaholongi Tuhan Debata Dohot Dongan Jolma  Mengasihi Tuhan Allah Dan Sesama Manusia  5 Musa 6: 1 – 9 / Ulangan.   a)        Huri...