DEBATA NA MANONGTONG
Heber
6 : 17 - 20
a. Patujolo
Buku Heber i ma sada surat na marisi
angka hatorangan na patadashon haporseoan siihuthon Jesus, na marojahan tu
barita nauli dohot bagabaga ni Jahowa na adong di Padan Narobi, jala naung
digohi di hadirion dohot ulaon ni Tuhan Jesus Kristus. Ndang dipaboa ise
namanurat Surat tu halak Heber na sampulutolu bindu on, jala hatoranganna i do
na boi paihutihuton asa dapot bogas dohot songon dia halak ni panuratna. Sian i
botoonta ndang na sada sian sisean ni Tuhan Jesus panuratna ni Surat tu halak
Heber on, alai sahalak na umbege barita ni Jesus sian angka na sanga memereng ulaon
ni Jesus, dohot mambege Jesus marjamita mangalehon poda dohot marbarita nauli, mambahenn tanda
halongangan, jala mamereng na masa di haroro ni Tondi Porbadia tu sisean ni
Jesus dohot akka naporsea di ari raya palimapuluhon (Pentakosta) di taon 27 dK
di Jerusalem (jaha Heb.2:3-4).
Panurat ni surat Heber mandok
hinorhon ni haporseaon do mangoloi si Abraham. Lapatan haporseaon (pistis,
’emunah) dison sarupa do dohot pistis (haporseaon ni jolma na nidok ni Jesus
mambahen boi malum sahit ni parsahit, sesa dosa ni pardosa, alai hasil ni
haporseaon i pintor didai jala dijalo jolma na marhaporseaon i tikki i (jaha:
Mat.8:13; 9:2.22.29; 15:28; Mrk.5:34; 10:52; Lk.5:20; 17:6). Jadi parbue ni
haporseaon i adong do na pintor boi daion, jala adong na ikkon paimaon leleng,
jala ikkon marjuang habis-habisan asa dapot ni namarhaporseaon i sabagian sian
nanihaporseaanna i manang ikkon pomparanna mandapot parbue ni haporseaonna i
(songon na nidai ni si Abraham dohot pomparanna). Songon nadua on do pangalaho
ni haporseaon tu Tuhan Jesus Kristus. Adong na pintor boi daion parbuena jala
adong ikkon jolo leleng situtu paimaon parbuena; molo na marhaporseaon i dapot
parbuena, pomparanna, manang na tinangianghon ni namarhaporseaon i.
b. Hatorangan
Panghirimon ima hagogoon na adong
dibagasan dirinta asa boi marhusor lam tu majuna dibagasan parngolunta sahat tu
tingki na naeng ro. Marhite panghirimon i sai manahan do hita di na laho
mangadopi angka hamaolon nang angka hasusaan dibagasan ngolunta. Molo so adong
panghirimon tung so boi do hita mangula angka ulaonta manang laho manguba
parngoluonta asa lam tu majuna manang lam tu dengganna jala tung so boi do
manahan di angka hausaan na masa di bagasan parngoluon.
1. Ayat
17; .... sitean bagabaga i tahina, na so olo muba i”: Hombar tu patik ni Debata,
angka halak na marbagabaga dibagasan goar ni Debata Ama, ingkon pasautonna do i
jala gohanna ( 5 Musa 22:11). Molo duung dibagabagahon tung so boi do i disoadahon,
laos songon i do Debata tung so hea do mangose padan manang bagabagaNa na naung
hatahononNa tu si Abraham (1 Musa 12: 1 – 3). Yesus memberikan perintah baru
tentang sumpah. "Kamu telah mendengar pula yang difirmankan kepada nenek
moyang kita: Jangan bersumpah palsu, melainkan peganglah sumpahmu di depan
Tuhan. Tetapi Aku berkata kepadamu: Janganlah sekali-kali bersumpah, baik demi
langit, karena langit adalah takhta Allah, maupun demi bumi, karena bumi adalah
tumpuan kaki-Nya, ataupun demi Yerusalem, karena Yerusalem adalah kota Raja
Besar; janganlah juga engkau bersumpah demi kepalamu, karena engkau tidak
berkuasa memutihkan atau menghitamkan sehelai rambutpun. Jika ya, hendaklah
kamu katakan: ya, jika tidak, hendaklah kamu katakan: tidak. Apa yang lebih
dari pada itu berasal dari si jahat" (Mat 5:33-37). Prinsip yang
dinyatakan ayat di atas bagitu jelas bagi orang Kristen: jangan bersumpah, baik
kepada Allah atau kepada sesama kita. Pertama, kita tidak dapat mengetahui
secara pasti apakah kita akan bisa menepati sumpah yang kita buat. Fakta bahwa
kita rentan membuat kesalahan ketika membuat keputusan, yang merupakan bagian
dari natur dosa, bisa saja membuat kita bersumpah karena kebodohan atau
ketidakdewasaan kita. Kedua, kita tidak mengetahui apa yang akan terjadi di
masa depan – hanya Allah yang bisa. Kita tidak mengetahui apa yang akan terjadi
besok (Yak 4:14), sehingga bersumpah bahwa kita akan atau tidak akan melakukan
sesuatu adalah sebuah kebodohan. Allah-lah yang memegang kendali, bukan kita.
Dia "bekerja dalam segala sesuatu untuk mendatangkan kebaikan bagi mereka
yang mengasihi Dia, yaitu bagi mereka yang terpanggil sesuai dengan rencana
Allah" (Rom 8:28). Dengan mengetahui hal ini, kita dapat melihat bahwa
tidak ada gunanya bersumpah. Tindakan semacam itu menunjukkan kurangnya
iman-percaya kita kepada Dia. Akhirnya, Yesus memerintahkan agar semua
perkataan kita berbobot sehingga dapat dipercaya tanpa harus bersumpah. Ketika
kita mengatakan "ya" atau "tidak," maka itulah yang
benar-benar kita maksudkan dan lakukan. Menambahkan janji atau sumpah pada
kata-kata kita membuka diri kita terhadap pengaruh Setan, yang memiliki
keinginan untuk menjebak dan menodai kesaksian kita sebagai orang Kristen.
2. Ayat
18; marsitiopan tu pangkirimon na di jolonta i- Ndang saluhut angka na taparsinta i sai di
duru ni ngolunta, boi do jaloonta nang dapotonta i. Dibagasan haporseaon naeng
ma mar pos ni roha boi dapotonta na taparsinta saleleng on. Boi do nuaeng
hilalaonta songon na so mungkin, manang mansai leleng jala dao dope asa boi
jaloonta. Memang mansai maol do dalan i boluson ni haporseaon i. Ido umbahen
mansai ringkot ni haporseaon on mangolu di angka halak Heber na umbegesa nang
hita halak na posrea, boi do masa aeonta hamaolon nang hapariron songon halak
Kristen di parsearahan uju i halak Heber na mangadopi hamaolon, pangaleleon tu
nasida, ondamondam sian humaliang nang angka na so sahaporseaon. Songon ama ni
na porsea i ma si Abraham, mansai dao do jala leleng paimaonna hasasaut
bagabaga ni Debata i. Laos songon i do
angka na porsea i manghirim dibagasan haporseaon tu Debata Ama i, boi do
leleng jala mansai dao ingkon dapothonna
parbue ni bagabaga haluaon na sian Debata i.
3. Ayat
19; ....songon sao di tondinta do i” – Molo sao manang jangkar kapal (
ditenggelamkan ke dasar laut agar perahu atau kapal itu tidak jauh atau
tersesat lepas), ima gombaran hahotan ni haporseaon i, na so boi gangguon
manang sihuturon ni angka galumbang nang alogo ni persoalan di ngolunta.
Panghirimon i sai hot situtu di bagasan Jesus Kristus na tahaposi jala
tahaporseai mangolu jala margogo mangondingi, manogunogu hita sian hamaolon. Songon
i ma si Abraham umbahen didok aman ni halak na porsea. Ala ni haporseaonna i
hot do panghirimonna i paimahon hasasaut bagabaga ni Debata tu ibana. Ndada tingki
ni si Abaraham, manang jolma alai partingkian ni Debata do na saut. Sipata di
jaman na serba canggih, hatop jala instant, sai madabu do hita jolma tu sifat
na ingkon sai hatop sude selesai. Hape saluhutna i manghaporluhon proses nang
tingki. Jala gabe boi do manghorhon tu haporseaon ni halak Kristen. Na
manghirim tu Debata alai sai boi do gabe ganggu rohana paimaimahon i. Ido
umbahen ringkot na hita marsihohot tu huaso nang bisuk sian Debata Ama i. Asa
unang ganggu rohanta uang loas dirim marpangusandean tu pingkiran manang gogom.
Pangasahon ma Tuhan i na paturehon ngolum, songon si Abaraham dohot si Sara i.
4. Ayat
20 ; “Patujolonta, i ma Jesus” - Molo diboto akka pangihut ni Jesus Kristus na
songon nabinaen ni si Abraham on, pasti do marsemangat jala marlas ni roha
ganup siihuthon Jesus mangolu di hasiangan on. Molo tung pe holan kapling si
duameter hali sada satonga meter i naboi dapotna (i ma kuburanna) di tano on,
unang pola gabe pandelean i di ibana. Nunga godang jolma na so tolap dapotan na
songon i nuaeng (i ma akka naditutung bakkena jala abuna i diaup tu sunge
manang dibahen tu guriguri). Nunga diparade Tuhan Jesus kapling na luarbiasa di
surgo di ganup na porsea tu Jahowa di bagasan Jesus Kristus. Ianggo hamoraon i dohot
parpinomparan i, diusahahon be ma dapotna di tano on, asa adong parhitean ni
Jahowa bahen inganan ni pasupasuNa dohot padalan pasupasuNa tu bangso/jolma na
asing.
C. Sipahusorhusoron.
1. Bagi
orang kristen, pengharapan akan keselamatan / masuk surga bukan sekedar suatu
pengharapan dalam arti bisa terjadi, bisa juga tidak. Bagi orang kristen,
pengharapan bukan berarti ‘mungkin’, atau ‘mudah-mudahan’, atau ‘kemungkinan
besar’. Sama sekali tidak! Dalam agama lain tidak ada kepastian keselamatan.
Mengapa? Karena semua agama lain mendasarkan keselamatannya pada perbuatan
baik. Setidaknya perbuatan baik mempunyai andil dalam keselamatan mereka. Dan
karena tidak seorangpun bisa tahu berapa banyaknya dosa maupun perbuatan
baiknya, maka jelas bahwa dalam agama lain tidak mungkin ada seorangpun yang
bisa yakin akan keselamatannya. Tetapi dalam kekristenan ada kepastian
keselamatan. Pengharapan untuk masuk surga bukan cuma ‘mungkin’,
‘mudah-mudahan’, dsb, tetapi merupakan sesuatu yang pasti. Mengapa? Alasan
kepastian keselamatan; Kristen
mendasarkan keselamatan sama sekali bukan pada perbuatan baik, tetapi pada
iman. Efesus 2:8-9 - “Sebab karena kasih
karunia kamu diselamatkan oleh iman; itu bukan hasil usahamu, tetapi pemberian
Allah, itu bukan hasil pekerjaanmu: jangan ada orang yang memegahkan diri”.
Berikutnya Karena di atas kayu salib Yesus sudah menebus semua dosa kita. Kolose
2:13 - “Kamu juga, meskipun dahulu mati oleh pelanggaranmu dan oleh karena tidak
disunat secara lahiriah, telah dihidupkan Allah bersama-sama dengan Dia,
sesudah Ia mengampuni segala pelanggaran kita”. 1Yohanes 1:7,9 - “(7) Tetapi
jika kita hidup di dalam terang sama seperti Dia ada di dalam terang, maka kita
beroleh persekutuan seorang dengan yang lain, dan darah Yesus, AnakNya itu,
menyucikan kita dari pada segala dosa. ... (9) Jika kita mengaku dosa kita,
maka Ia adalah setia dan adil, sehingga Ia akan mengampuni segala dosa kita dan
menyucikan kita dari segala kejahatan”. Titus 2:14 - “yang telah menyerahkan
diriNya bagi kita untuk membebaskan kita dari segala kejahatan dan untuk
menguduskan bagi diriNya suatu umat, kepunyaanNya sendiri, yang rajin berbuat
baik”. Juga Karena Yesus sudah bangkit
dari antara orang mati. Kalau Yesus tidak bangkit, itu menunjukkan bahwa maut
sebagai upah dosa (Roma 6:23) belum Ia bereskan, dan dengan demikian dosa-dosa
kita juga belum beres. Tetapi bahwa Ia sudah bangkit dari antara orang mati,
itu menunjukkan bahwa semua dosa kita sudah Ia bereskan. Karena kenaikan Yesus ke surga; Mengapa
kenaikan Yesus ke surga bisa memberi kepastian keselamatan? a) Kenaikan Yesus ke
surga dan diterimanya Ia di surga oleh Allah Bapa, menunjukkan bahwa misiNya
untuk menebus dosa manusia memang sudah selesai. b) Karena Yesus berkata bahwa
Ia pergi / naik ke surga untuk menyediakan / mempersiapkan tempat bagi kita
(yang percaya kepadaNya), dan Ia akan kembali untuk membawa kita ke tempatNya,
supaya dimana Ia berada di situ kita berada. c) Karena Ibr 6:19-20 berkata
bahwa Yesus masuk ke surga sebagai Perintis bagi kita.
2. Setiap
orang pasti pernah memiliki harapan. Bahkan mungkin saat ini kita sedang
memiliki pengharapan yang besar terhadap sesuatu hal, mungkin yang berhubungan
dengan masa depan, kesehatan, finansial, pasangan hidup, keluarga dan
pengharapan lainnya. Seringkali apa yang kita harapkan terwujud, namun ada juga
yang tidak terwujud. Pada saat harapan tidak terwujud, dapat saja seseorang
menjadi kecewa. Pengharapan yang terbaik hanya kepada Yesus. Karena di dalam
Dia kita mendapatkan semua yang terbaik. Tuhan mengetahui segala hal yang
terbaik bagi kita. Bahkan mungkin sesuatu hal yang lebih baik dari apa yang
kita harapkan. Pengharapan kita pada seseorang di dunia ini terbatas hanya
untuk hal-hal di dunia saja. Tetapi pengharapan kita kepada Yesus bukan hanya
untuk hal-hal di dunia saja, tetapi sampai kepada sorga yang kekal.
3. Mari
kita menaruh harapan kita kepada Yesus Kristus, karena hanya kepada Dia-lah
pengharapan kita dapat terjawab dengan tepat. Karena Yesus Kristus Tuhan yang
mengerti setiap kebutuhan kita, lebih dari apa yang kita inginkan. Itu sebabnya
pengharapan yang terbaik hanya kepada Yesus Kristus. Jangan sedih, kecewa dan
pahit terhadap satu dua kegagalan dalam hidupmu. Jangan biarkan hatimu terus
ditekan oleh rasa bersalah karena ada satu dua kesalahan besar yang memalukan
yang telah engkau lakukan. Jangan biarkan itu hal-hal kesulitan dan penderitaan
yang sedang engkau alami membuat matamu tidak melihat keindahan yang Tuhan beri
kepadamu, tetapi selalu melihat berapa besar luar biasa berkat Tuhan yang
begitu indah dalam hidupmu. Jangan biarkan satu dua sakit-penyakit yang datang
ke dalam dirimu membuat engkau tidak bisa melihat kenikmatan kebaikan Tuhan
yang Tuhan beri kepadamu. Jangan biarkan satu dua ketidak-baikan yang ada di
dalam kehidupan keluarga dan gerejamu dan pelayananmu membuat engkau tidak
melihat efek yang luar biasa, berkat yang luar biasa yang telah engkau kerjakan
dan lakukan begitu banyak kepada orang-orang yang lain. Janganlah kecewa, jalan
terus setia dan sabar. Amin.