Mardalan
Di Hatigoran ni Debata
Amos
5 : 18 – 24
a. Di
Israel Utara do si Amos mangula songon panurirang, atik pe huta hatubuanna di
Tekoa, di luat Jehuda. DI abad-8 hon ma i, di tingki ni Raja Jerobeam marhuaso
di Israel Utara, jala Raja Usia marhuaso
di Juda ( 1:1). Mansai posi do parniahapan ni masyarakat tingki i di Israel
Utara, ala panggosagosa ni angka na mora dohot angka pejabat tu masyarakat na
pogos, so marlangku uhum, so adong keadilan, ndang hea mangkuling angka
pemimpin agama laho maminsang angka
kesewenangwenangan. Satahi do angka na mora dohot pejabat laho
manggosagosa angka na pogos. Ndang diulahon natoras be patik ni Debata ( 2:4),
masa do manggadis jolma ala ni sapasang sipatu ( 2:6), jotjot masa penyimpangan
sexual ( 2:7). Ndang mararga jolma i dibahen angka parhuaso. Angka pejabat
mangarampok tano ni angka na pogos songon na masa di tingki ni si Ahab ( 1 Raja 21). Ala ni saluhutna i,
dipatudos si Amos do angka pejabat di tingki i “songon lombu” na so umboto
hasintongan (4:1). Taringot tu parugamaon, ndang mararga ugamo di tingki i, ai
toropan angka jolma di tingki i manomba Debata Baal ( 2:8). Ndang adong
kebebasan maragama, jala diorai pejabat angka panurirang manghatai (2: 12).
b. Na
rap marroha roha (merekayasa) do angka panguhum dohot parhuaso nang na sangap
ni bangso i laho papeolhon uhum, ala ni i ndang adong be hasintongan maradophon
halak na gale, dna. Tu na sisongon on, mansai diondolhon Panurirang Amos
ringkot ni penegakan keadilan/hatigoran ( 5 Musa 16:18-20; Jes.1:10-17).
Dijouhon ibana ma asa mulak sistem dohot fungsi uhum (pengadilan) na berpihak
mangaramoti manang melindungi halak na gale, sistem dohot fungsi
uhum/pengadilan unang disalahgunakan laho mamparhatoban halak na gale jala na
pogos. Baliksa tangkas ma gabe ‘alat perlindungan sistem dohot fungsi
uhum/pengadilan i tu halak na gale nang na pogos, isarana unang be dibahen
‘utang’ gabe alat laho mangonggop halak napogos jala na gale asa lam mamparhatoban nasida muse ( 2 Musa 23:6; Ams
2: 6-7). Marragam dope angka na so uhum di Israel dohot Juda di tingki i, ala
ni i ma hehe si Amos songon panurirang disuru Debata laho manghatahon
hasintongan, pasahathon pinsangpinsang tu angka na sangap dohot penguasa. Ndang
lomo rohangku mida ari rayamuna, jala magigi rohangku mida peleanmuna ninna
Debata ( 5:21-22). Alai na dihalomohon rohang-Ku, “Margilinggiling ma nian
songon aek uhum i, jala hatigoran songon sunge na so olo marsik (5:24). Ala ni
kondisi na songon i, si Amos manoarahon pertobatan nasional, asa sude lapisan
masyarakat pajongjong uhum, patindang hatigoran dohot hasintongan, ai i do
dihalomohon Debata.
c. (ayat
18-20); Tardok maduma jala mamora do bangso Israel Utara. Monang do nasida
marporang maralohon halak dohot Laodabar dohot maradophon halak Karnaim (Amos
6: 13, terj.Bhs.Indo). Jala gabe marginjang ni roha do nasida ala ni hamonangan
i jala mandao nasida sian Debata. Dirimpu nasida ala ni gogona umbahen monang
nasida na marporang i. Gok las ni roha do angka partogi ni halak Israel Utara,
suksuk do hamoraon nasida, alai marsiak jala marhansit do halak na pogos dohot
si etek partubu. Tardok hansit do panghilalaan ni na so mardihadiha lumobi ma i
di luat Samaria. Diula nasida do nian parsombaon tu Debata na niuluhon ni malim
Amasia alai holan sipaula do i saluhutna i. Ia marpaima pe nasida di haroro ni
‘ari ni Jahowa’ (Yom Yahweh), jala diantusi nasida gabe hatuaon do i di nasida,
hape anggo mangihuthon pandok ni panurirang Amos tung gabe ari paruhuman do i
di nasida. Dibahen i dijouhon si Amos do asa haru marhamubaon nasida. Ala ni i,
tung tangkas do hajongjongan dohot ulaon ni panurirang Amos songon na jinou
dohot na pinillit ni Debata patolhashon
tona dohot Hata ni Debata tu bangso i, huhut na gabe parhitean ni bangso i
pasahathon hoihoi dohot pangidoan nasida tu Debata. Sada do na hinalaputan ni
panurirang Amos asa tung marhamubaon nasida manadingkon angka dosana jala mulak
tu Debata, asa Debata manggomgomi dohot nampuna nasida.
d. (ayat
21-24); Asa lam umbagas antusanta turpuk on, ringkot do jahaonta sian bindu
7:10-17 ima marisihon taringot : sindiran ni si Amasia, imam resmi bagasjoro di
Betel mangarehei, manjehehon panurirang Amos tu adopan ni raja Jerobeam (ida
ay.21-27) mandok: “barani na i si Amos na sian huta Tekoa i mangalo ari raya,
angka ruhut ni pelean, angka ende, nang angka partangiangan raya di Betel?”. I
do umbahen di dok Jahowa marhite Panurirang Amos: “Huhagigihon, biasan ahu mida
angka ari rayamuna”. Ariraya ima partamueon manang pesta parpunguan bolon ( 5
Musa 16:16). Adong muse ruhut ni ariraya (perayaan na mansai egois) pasahathon
pelean; situtungon, sipanganon, hamauliateon, songon i nang ruhut ni angka
hariburon ni ende. Ditongatonga parpunguan bolon i di Betel, marhitehite Debata
dihatahon si Amos: “magigi...biasan...ndang dihalomohon....ndang
dijalo....ndang olo....padao saluhutna i sian lambung ni Debata”. Dang dietong
i na arga di Debata, alai dijolma do angka ruhut ni ariraya arga. Na arga di
Debata ima : “Arga ni hajolmaon” (4:4-5; 5:4-6). Ndang dihalomohon Debata
parpunguon partangiangon na roha diri (egois). Ala na badia do Debata jala
marhasintongan, ndang olo Debata di ela marhite angka pelean, ribur ni ende,
nang angka ariraya. Molo Debata na sintong i olo diela, gabe holan Debata ni
angka na marpangkat, marsangap, marhepeng, marhuaso do Debata na tumimbul i (ra
partangiangan manang ibadah na di Betel i holan komunitas ni angka na marsangap
dohot na samansamna do i; na diida si Amos pa-argahu manang pa-mewahu
penyelenggaraanna). Dibahen ido dihagigihon jala ndang lomo roha ni Debata tu
ariraya na sisongon i, asa holan haunduhon do dihalomohon Debata (Hos.6:6;
Mat.9:13). Ala ni i: “margilinggiling ma uhum nang hasintongan i..... songon
sunge na so olo marsik”. Lapatanna uhum (hasintongan-hatigoran) margilinggiling
mangalompithon (manaluhon) nasa hajahaton (ketidakadilan) di portibi on.
e. Tung
dihudus halak Israel Utara do uju i mangalului angka na pasonang rohana marhite
ragam ni angka na palas rohana hape nunga tarrobung nasida tu pargadombuson
dohot hahormuson. Jala tong do diula nasida na marsomba tu debatana di Betel
dohot di Gilgal jala parjamita nasida, i ma si Amasia, ima parjamita na
pageokgeokhon pinggol nasida. Jala na mambahen nasida marhehe tindang marende i
hombar tu hagiot nasida be. Ditingki Apostel Paulus pe nunga hea dilumbahon
parjamita dohot pangajari sisongon i tu si Timoteus di na nidokna: “Ai na ro ma tingkina, ndang tartahan halak
di si poda na tingkoss i, alai mangihuthon hisaphisap sandiri ma alapon nasidaa
pangajari na pageokgeokhon pinggol nasida” ( 2 Tim.4:2). Dibahen i tung
sude do hita hasahatan ni jamita on, asa tung ungkap ma rohanta manangihon
goragora na arga on, unang salpu boti songon alogo na mamolus sambing. Naeng
ujionta jolo mengevaluasi nasa panggulmitonta nasa ulaonta nang pambahenanta ro
di parugamaonta. Tontu masihol do hita di hasonangan (kesejahteraan), alai ndada
hasonangan (kenikmatan sesaat). Miduk do warga masyarakat nang ruas ni hurianta
naung mamora jala maduma tu angka tingki na parpudi on. Tahalashon jala
tahamauliatehon do i. Alai beha do tutu suraon do nasida sejahtera di keluarga
nasida manghamauliatehon saluhutna i.
f. Tanda ni pertobatan, ima ibadah na sejati (Rom 12:1
Na huapoi ma hamu, ale angka dongan, marhitehite asi ni roha ni Debata: Pasahat
hamu ma dagingmuna bahen pelean na mangolu, na badia, na hinalomohon ni Debata;
i ma hadaulaton ni na marroha.) Ibadah na sejati ndada holan na ringgas
marminggu nang partangiangan alai ngolunta i do siganup ari. Di gereja kita
berbakti, di masyarakat kita mengabdi (beraksi). Lapatanna, ibadah na sejati
ima na tarida marhite ngolu dohot parangenta siganup ari. Parmingguon, nang
partangianganta i ndada songon bajubaju. Ro tu gareja dipangke ‘baju’ na burju
pasahat pelean. Alai mulak sian i dibungka ma i, ditadingkon ma Debata na di
gareja i, dungi dipangke ma baju ngolu siganup ari (berlaku tidak adil,
dipongkihi na pogo, manjalo sisip, manipu, dna).
Contoh sinueng na masa: Di usianya yang semakin tua, Hj Fatimah harus berurusan dengan pengadilan. Yang lebih menyakitkan lagi, sang penggugat tak lain adalah anak kandungnya sendiri menggugat secara perdata karena persoalan jual beli tanah. Kini nenek berusia 90 tahun ini harus wara-wiri ke pengadilan karena gugatan Rp 1 miliar yang dilayangkan oleh anak keempat dan menantunya sendiri. Warga RT Jalan KH Hasyim Asari, RT 02/01 No. 11, Kelurahan Kenanga, Kecamatan Cipondoh, Kota Tangerang digugat oleh anak kandung dan menantunya Rp 1 miliar ke Pengadilan Negeri (PN)Tangerang dalam kasus sengketa tanah. Janda delapan anak tersebut digugat anaknya sendiri, Nurhana dan suaminya Nurhakim. Selain gugatan materil sebesar Rp 1 miliar sebagai ganti rugi, Fatimah juga digugat untuk pergi alias diusir dari lahan yang kini dijadikan tempat tinggalnya. Contoh na asing muse: Penguasa Keraton Kasunanan Surakarta, Paku Buwana XIII (Raja Solo) sedianya akan diperiksa sebagai saksi dalam kasus perdagangan anak di bawah umur dengan tersangka berinisial WT. Berdasarkan pengakuan korban, WT menjual korban kepada seorang pria yang disebut-sebut sebagai PB XIII. Saat itu korban bernama AT tersebut dipaksa untuk melayani pria itu hingga hamil. Dalam kejadian tersebut, korban yang baru berusia 16 tahun itu sempat kehilangan kesadaran setelah memakan permen yang disodorkan oleh pria tersebut. Dia baru sadar setelah berada di dalam hotel. Beberapa bulan sejak kejadian itu, dia baru berani melaporkan hal itu kepada polisi.
Ala ni i ringkot do pertobatan asa mangolu hamu (ay.14). Molo so olo pauba roha, ianggo i, molo dung ro ari ni Tuhan i, gabe ari hamagoan ma i di nasida. Alai ianggo di angka na bertobat, ari haroro ni Tuhan i justru gabe ari hamuliaon, ari las ni roha ma i (ptds. Mat.25:1-13).
Contoh sinueng na masa: Di usianya yang semakin tua, Hj Fatimah harus berurusan dengan pengadilan. Yang lebih menyakitkan lagi, sang penggugat tak lain adalah anak kandungnya sendiri menggugat secara perdata karena persoalan jual beli tanah. Kini nenek berusia 90 tahun ini harus wara-wiri ke pengadilan karena gugatan Rp 1 miliar yang dilayangkan oleh anak keempat dan menantunya sendiri. Warga RT Jalan KH Hasyim Asari, RT 02/01 No. 11, Kelurahan Kenanga, Kecamatan Cipondoh, Kota Tangerang digugat oleh anak kandung dan menantunya Rp 1 miliar ke Pengadilan Negeri (PN)Tangerang dalam kasus sengketa tanah. Janda delapan anak tersebut digugat anaknya sendiri, Nurhana dan suaminya Nurhakim. Selain gugatan materil sebesar Rp 1 miliar sebagai ganti rugi, Fatimah juga digugat untuk pergi alias diusir dari lahan yang kini dijadikan tempat tinggalnya. Contoh na asing muse: Penguasa Keraton Kasunanan Surakarta, Paku Buwana XIII (Raja Solo) sedianya akan diperiksa sebagai saksi dalam kasus perdagangan anak di bawah umur dengan tersangka berinisial WT. Berdasarkan pengakuan korban, WT menjual korban kepada seorang pria yang disebut-sebut sebagai PB XIII. Saat itu korban bernama AT tersebut dipaksa untuk melayani pria itu hingga hamil. Dalam kejadian tersebut, korban yang baru berusia 16 tahun itu sempat kehilangan kesadaran setelah memakan permen yang disodorkan oleh pria tersebut. Dia baru sadar setelah berada di dalam hotel. Beberapa bulan sejak kejadian itu, dia baru berani melaporkan hal itu kepada polisi.
Ala ni i ringkot do pertobatan asa mangolu hamu (ay.14). Molo so olo pauba roha, ianggo i, molo dung ro ari ni Tuhan i, gabe ari hamagoan ma i di nasida. Alai ianggo di angka na bertobat, ari haroro ni Tuhan i justru gabe ari hamuliaon, ari las ni roha ma i (ptds. Mat.25:1-13).
g. Tapangke
ma ngolunta on gabe inganan partangiangan mandapothon Debata, hidup yang
beribadah. Unang adong di partingkianta, mencoba mandapothon manang aha pe
songon na binahen ni halak na so marugamo (sileban) laho mandapotsa manang aha
pe. Alai boi do ndang mampanghorhon partangiangon tu praktek ngolu siganup ari,
dibahen i mansai tajom do dialo si Amos nasa bentuk ibadah na munafik. Ringgas
do marminggu manang tu partangiangan hape realitas ni ngoluna siganup ari dao
sian hatigoran ni Debata. Ihut tusi muse ditulak Debata do partangiangan na
holan pasonang tokoh tertentu ditonga ni ruas (3:21). Boi do disada tingki masa
pahosing uhum (ketidakadilan) ala ndang marlangku uhum i. Molo masa pe na songon
i, ndang pasombuon ni Debata kondisi i torus mardalan. Holan, talehon ma
dirinta gabe ulaula ni Debata pasauthon hasintongan dohot hatigoran ni Debata
marhite na tabuhai sian dirinta be. Boha do asa adil uluan tu bawahan, adil
parhalado tu hasahatan ni pelean ni ruasna, pamarenta tu rakyat, dna. Unang
tatuntut keadilan, hape hita sandiri ndang berkeadilan: “bohama i ?” taulahon
ma keadilan i, naeng ma keadilan i margulung songon batang aek hatigoran
mengalir ganup ari so hea mansohot. Nunga dilehon Jesus dalan di hita laho
mulak tu Ibana, dalan pardameanta dohot Ibana; jala dibagasan Jesus
dipajongjong dalan di hita mulak tu hangoluan sisalelengnilelengna asa mardalan
hita di hatigoranNa. Amen