Jumat, 02 Juni 2023

Jamita Evangelium TRINITATIS (Hasitolusadaon ni debata) – 4 Juni 2023

Debata Sitolusada Panompa Saluhut Nasa Na Adong  

Allah Tritunggal Pencipta Segala Sesuatu

1 Musa 1 : 1-2, 26-28    

 

A. Tahaporseai do ia hangoluon on ndada na tartompa songon i, manang sian angka proses songon na hinatindanghon angka parbinoto manang angka ahli ilmuan manang holan na kebetulan adong. Alai porsea do hita naung adong do na manompa i saluhutna ima sian Debata. Debata na so tardodo ni roha nang pikiran ni jolma, Ibana ma Debata na papatarhon diriNa tu jolma na tinompaNa i. 2 Musa 3: 14 Dung i ninna Debata ma tu si Musa: Ahu nuaeng Ahu sogot. Dungi i Jesus pe mandok taringot tu diriNa : “Ahu do dalan dohot hangoluan”, “Ahu do roti hangoluon i”, Ahu do hatiuron i”. Na marlapatan Ibana do Debata na papatarhon diriNa tu saluhut jolma. Dihalomohon Debata do asa hita jolma natinompana i mananda Ibana Sipanompa i, na mangaramoti, napaluahon na marmudumudu parngoluonta. Tahaporseai do Tuhanta na bonar i mangolu dibagasan Tuhanta Jesus Kristus.

 B. Sian turpuk on boi idaonta parasingan ni hita jolma na tinompaNa sian na asing na tinompaNa i. Isarana:

1)      Jolma i ditompa tumiru rupa ni Debata.

2)      Ditompa do jolma i marhite cara na marasing. Molo angka na tinompa i, didok Debata do HataNa: “Jadi ma na tiur.., “Jadi ma hajanghajang”. Alai molo manompa jolma i didok Debata do: “Tole ma, itatompa ma jolma, tumiru rupanta, tudos tu pangalahonta,”

3)      Ditompa do jolma i asa mangarajai angka na tinompa i.

Dison ma boi berengonta parsaoran ni Debata dohot hita jolma. Jala lam dao umbagas muse parsaoran ni jolma dohot Debata marhite Jesus Kristus Anakna i. Songon na nidok Hata ni Debata di Johannes 3:16 "Ai songon on do holong ni roha ni Debata di portibi on, pola do Anakna na sasada i dilehon, asa unang mago ganup na porsea di Ibana, asa hangoluan na salelenglelengna di ibana.” Sian on boi botoonta sai diparrohai Tuhanta i do hita jolma i, asa pola sahat Ibana laho paluahon hita sian dosa nang hamatean na pinarsilanghon Ibana di hau pinarsilang i, di Dolok Golgata i.

Diida Debata do mansai uli jala denggan na tinompaNa i, jala porsea do hita angka na tinompaNa i mansai uli jala denggan sude. Suang songon i ang hita sude ai didok do di Efesus 2: 10  Ai jadijadianna do hita, angka na tinompa di bagasan Kristus Jesus, asa marulaon na denggan hita; ai angka i do dipature Debata hian, asa taparangehon i. Asa tudos dohot na nidokNa i di Markus 16:15 Jadi ninna ma mandok nasida: Laho ma hamu tu liat portibi on; jamitahon hamu ma barita na uli i tu nasa na tinompa.

C. Ndada holan na manompa Tuhan i alai hot do Ibana mangaramoti angka na tinompaNa i huhut mangalehon tugas tu hita laho mamaritahon Barita na Uli i tu sandok portibi on. Dipasupasu Tuhan i do hita asa marpinompari manggohi saluhut portibi on. Didiape hita maringanan, aha pe ulaonta, manang boha pe keadaaanta, angka na tinompa ni Debata do hita na ummuli, naung diparade hian do hita laho patupahon angka ulaon asi ni rohaNa di tongatonga na tinompaNa. Saluhutdo hita masterpice ni Debata (tiada duanya). Asa ndanga dong na dos jolma na tinompa ni Debata. Asa di portibi on mambedahon hita jolma secara teliti ima sian sidik jari (finger print), nang pe adong mirip ni jolma bohina 7 halak di portibi on ninna angka na deba jolma, alai ndang adong na dos. Ima kehebatan ni Debata na manompa hita jolma. Asa unang adong halak na metmet rohana, gabe didok rohana “ise ma ahu on”, ai ndang manang ise iba”, aha ma na boi sibahenonhu?”. Ingot ma hita saluhut manisi an tinompa ni Debata berpotensi laho mambahen angka perubahan nang angka dampak na uli na denggan di lingkunganna be. Lobi sianna tatagam nang dipikiranta be, tudos na nidok Tuhanta di “Yesaya 43: 4 Dibahen na arga do ho huida”. Bereng ma angka sisean ni Jesus i, angka na metmet do diida portibi on: si jala dekke, sijalo beo, dung dijanghon nasida panjouon ni Jesus i, gabe angka halak na dipake Tuhan i do nasida manguba parngoluon na di portibi on.

 D. Saluhut do hita jolma dipasupasu Debata, jala dijou do hita asa gabe pasupasu tu saluhut jolma na tinompaNa. Jala marasing be do hita di tompa, ala ni i unang ma tapasiding i, tapargunahon ma kelebihanta tu rencana nang sangkkap ni Tuhan i di hita. Ai dilehon Tuhan i do di hita tingki parasian on manang didia pe hita maringanan. Naung diparade Tuhan i do di hita angka ulaon na denggan asa taulahon, unang ma tasungkun i be, alai pangoloionta laho dipake Tuhanta. Ima alusta di na tinompaNa i hita marasing be. Alai molo marisuang do tabahen parngoluon on na holan mangaradoti na di dirinta be, nang hasonanganta be, gabe dos ma hita tu na tinompa na asing i.

E. Tahalashon ma Debata sitolusada sitompa saluhut, sada do Debata dohot Jesus nang Tondi Parbadia na sian mulana i, andorang so ojak dope portibi on. Yesus sudah ada dan akan ada hingga kekekalan, na so marmula jala na so marujung. Debata do Ibana na dos dohot Debata, “Sebab seluruh kepribadian Allah berdiam pada Kristus” (Kolose 2: 9). Jesus ima Debata, Firman naung gabe daging, Anak ni Debata (Joh.3: 16) dos songon hita jolma. Asa marhite i, dipasaut Debata sangkap haluaon naung leleng direncanahon Debata, ima laho paradehon haluaon di jolma naung mardosa.

 F. Dibagasan Jesus boi ditanda jolma Debata Ama i. Jala dipatangkas Jesus ma i di Mat.11: 25-27. Jala didok Jesus muse di Johannes 14: 10-11 Ahu di bagasan Ama i jala Ama i di bagasan Ahu....... Di bagasan Ama i do Ahu dibagasan Ahu do Ama i”. Ima na so tarjalo torop sian halak Jahudi, nang angka jolma di partingkianta on. Ai diroha nasida ndang mungkin Debata boi gabe jolma, ndang mungkin kekal boi gabe jolma na-fana. Hape ndang diingot nasida Debatanta i ima Debata sitompa saluhut, ima Debata pargogo na so hatudosan. Ndang adong na so tarpatupasa. Jala lupa nasida di panurirangon ni si Jesaya bindu 55 mandok: “tung songon dao ni langit dohot tano  do parbinotoan ni jolma dohot Debata. Tung so tardungdung pikiran ni manang ise do pikiranNa, jala na so habogasan do angka dalanNa." Ai Debata do Ibana.

G. Pada hari ini Gereja merayakan hari raya Tritunggal Mahakudus. Perayaan ini adalah bagian inti dari iman Kristiani. Kita percaya pada satu Allah dengan tiga pribadi yang berbeda, yaitu Bapa, Putra dan Roh Kudus. iman akan Tritunggal Mahakudus adalah iman akan satu Allah. “Hanya Tuhan Allah di langit dan di bumi, tidak ada yang lain” (Ul 4:39). Namun, Allah yang tunggal itu terdiri atas tiga pribadi, yaitu: Allah Bapa (Pribadi pertama), Allah Putra (Pribadi kedua), dan Allah Roh Kudus (Pribadi ketiga). Ketiga pribadi tersebut merupakan satu kesatuan (Yoh 5:7). Yesus menunjukkan persatuan yang tak terpisahkan dengan Allah Bapa, “Aku dan Bapa adalah satu” (Yoh 10:30); “Barangsiapa telah melihat Aku, ia telah melihat Bapa…” (Yoh 14:9). Allah Bapa sendiri menyatakan bahwa Yesus adalah Anak-Nya yang terkasih, yaitu pada waktu pembaptisan Yesus (Luk 3:22) dan waktu Yesus dimuliakan di atas Gunung Tabor (Mat 17:5). Selain menyatakan kesatuan-Nya dengan Allah Bapa, Yesus juga menyatakan kesatuan-Nya dengan Roh Kudus, yaitu Roh yang dijanjikan-Nya kepada para murid dan disebut-Nya sebagai Roh Kebenaran yang keluar dari Bapa (Yoh 15:26). Roh Kebenaran ini adalah Roh Yesus sendiri, sebab Ia adalah Kebenaran. Yesus menegaskan kembali pada pesan terakhir-Nya sebelum naik ke surga, “…Pergilah, jadikanlah semua bangsa murid-Ku dan baptislah mereka dalam nama Bapa dan Anak dan Roh Kudus…” (Mat 28:18-20).

Kesatuan Bapa, Putra dan Roh Kudus yang adalah tiga Pribadi Allah yang Tunggal, didasari oleh kasih yang sempurna demi keselamatan manusia. Karena kasih-Nya yang begitu besar, Allah Bapa menciptakan manusia dan menghendaki agar manusia ciptaan-Nya itu selamat. Kenyataannya, manusia jatuh ke dalam dosa yang menyebabkan kematian dan manusia tidak dapat mengatasinya. Namun, kasih Allah tetap berlaku. Ia tetap menghendaki keselamatan bagi manusia. Oleh karena itu, Bapa mengutus Putra-Nya, Yesus Kristus, untuk menebus manusia. Melalui kematian dan kebangkitan Yesus, Sang Allah Putra, terlaksanalah karya penyelamatan umat manusia. Sesudah Yesus bangkit dan naik ke surga, diutuslah Roh Kudus untuk meneruskan karya keselamatan Allah dengan membimbing peziarahan hidup kita menuju keselamatan abadi.

Oleh karena itu, merayakan Tritunggal Mahakudus berarti merayakan dan mengalami misteri kasih Allah yang Tunggal demi keselamatan kita. Karya keselamatan itu, direncanakan dan dikehendaki oleh Allah Bapa, dilaksanakan oleh Allah Putra, dan diteruskan serta dijamin oleh Allah Roh Kudus. Demikianlah, ketiga pribadi Tritunggal mewahyukan Diri masing-masing dalam tugas yang dapat dibedakan namun tidak dapat dipisahkan karena ketiganya merupakan satu kesatuan. Amin.

Jamita Epistel Minggu XXIII D.Trinitatis – 3 Nopember 2024

Manghaholongi Tuhan Debata Dohot Dongan Jolma  Mengasihi Tuhan Allah Dan Sesama Manusia  5 Musa 6: 1 – 9 / Ulangan.   a)        Huri...