Jumat, 21 Januari 2022

Renungan Mingggu III Dung Ephipanias , 23 Januari 2022

JESUS DO HAGOGOK NI HATAI

YESUS PENGGENAPAN FIRMAN TUHAN

 

EV. : LUKAS 4: 14 - 21                                                                                      Ep.: NEHEMIA 8: 1 – 8

 

I.                    Patujolo

Huria ni Tuhanta nahinaholongan dibagasan Jesus Kristus,

Ia huta Nassaret ima sada huta na metmet di luat Galilea inganan ni Jesus Tuhanta i magodang. Jala di huta on ma Jesus mamuhai panghobasionna tu torop halak. Dungkon mulak muse ibana tu huta hatubuanNa i, digohi Tondi Parbadia ma Ibana (ay.14). Andorang so dibuhai Ibana panghobasionNa na parjolo i, nunga jumolo adopanna anga pangunjunan di halongonan saleleng 40 ari songon na binaritahon di Luk.4: 1 – 13.

Dungkon sahat ma Ibana di Nasaret, tuat ma Ibana tu Bagas joro i. Jala tangkas do disi naung dihasomalhon Jesus asa laho jumolo tu Bagas joro i di ari Sabat. Dungi pungkaonNa ma laho mangajari angka na ro tu Bagas Joro i. Mamereng i natorop gabe tarhalomong mambege pangajarion ni Jesus i, ala dibagasan huaso do Jesus mangajari, ndada sian dalan naung somal diulahon angka siboto surat (ptd.Mat.7:28-29). Mangajari do Ibana so pola mamereng Buku Nabadia i, dibagasan pangajarionNa i, tudos songon na binaritahon di evangelium Matius dohot Markus, mangajari do Ibana marhite angka umpama.

 

II.                  Hatorangan

a.       DI Buku na badia i di jahahon Jesus do na sian Buku Panurirang Jesaya 16: 1 – 2. Molo taparrohahon, angka panurirang ni si Jesaya na tarsurat di Buku Jesaya dohot na tarsurat di Evangelium Lukas adong deba angka parasinganna di parhataannna. Alai unok ni barita bagabaga i dos do na pinaboana. Bagabaga i marisihon taringot Barita Na Uli paboa na ro ma “Naposo ni Tuhan i”. Naposo ni Tuhan i ima halak na ginohan ni Tondi Parbadia jala na nidokna Naposo ni Debata di bagabaga on ima Jesus i sandiri. Nunga sian bortian, Tondi Parbadia mandongani Jesus i. Dibagasan Panindangionta mandok : “......na gabegabean sian Tondi Parbadia......” . Di na masa pandidion tu Jesus marhitehite si Johannes Pandidi di Lukas 3: 22 di surathon do: “Jala mijur ma Tondi Parbadia tu atasna marrupa songon darapati, jala masa ma soara sian ginjang, songon on: Ho do Anakku, haholongan i; lomo do rohangku di Ho.” Dungi di tingki masa pangunjunan di halongonan i, Tondi Parbadia na sai tongtong mandongani jala mangondingi Jesus (Luk.4: 1). Na gabe sungkun sungkun, aha do lapatan ni Naposo ni Tuhan i dimiahi jala di patongon tu tongatonga ni portibi on? Molo taperbandinghon dohot Jesaya 61: 1 – 2 , adong ma lima tujuan na boi berengonta sian haroro ni Jesus i, ima:

1.       Pasahathon Barita Nauli tu angka na pogos, na susah

2.       Mamaritaho haluaon tu angka na tarhurung asa malua

3.       Tu angka na mapitung asa marnida

4.       Haluaon tu angka na ginosagosa

5.       Mamaritahon taon parasinirohaon ni Tuhan i ( jotjot do on dilapati songon taon Jobel nang taon Sabat, na dos lapatanna ima taon naung pinarbagabaga hian). Bagian akhir dari ayat 19 menyatakan bahwa kabar itu merupakan “tahun rahmat Tuhan”. Tahun rahmat Tuhan di sini menggambarkan tahun Yobel, yaitu tahun ketika Tuhan akan memulihkan Israel, memulihkan umat yang dikasihi-Nya.

 

b.      Angka halak na pogos na pinatorang di Buku Lukas ima angka halak na secara ekonomi ndang mardihadiha, na terpinggirkan, ala na masa angka na papeol uhum, angka sistem na masa pamorahon nang mangalehon paruntungan holan tu angka na mora nang angka pejabat dohot panggomgomi nang parugamo hatiha i. Nasida ma na tumoru di tonga ni masyarakat, angka jolma na so diparrohahon. Godang do sian napogos i gabe beangkon, dihurung, adong ma na gabe tahanan ni parporangan, adong ma na tarhurung ala ni utang, adong ma i ala ni masalah hajahaton ala mamparjuanghon ngolungolu siganup ari, jala ndang adong haboionna laho malua sian hapogosonna i. Godang do nasida marshait pamatang, adong na mapitung, ndang adong kemampuan ekonomi nasida laho malum sian parsahiton. Laos adong be do na ‘mapitung’ ndang ala ni pamerengan na so boi (manang secara pisik), alai ndang boi manatap umbidang tu portibi on, nang tu humaliang ala na sai holan pasarisari ngoluna sandiri. Godang do sian na pogos i gabe hona gosagosa, ditindos ala ni hamaolon parhepengon, nang ekonomi na so taratasan, targosagosa hinorhon ni pangalaho ni halak na mora nang angka pejabat na so patupa hatigoran, na papeol uhum, jala ndang mampu nasida malua sian nasa hasusaan i.

 

c.       Alai nang pe songon i, angka na sida ma na pinillit ni Debata songon objek ni hasasahat ni Barita na Uli i. Barita n auli nabinarithaon ni Jesus, jala laos binaritahon ni angka halak Kristen, na hinatindanghon angka na porsea, tu angka na pogos,  na so dapot paruntungan di perekonomian, tu angka na “mapitung’ dohot na tartindas,

 

 

Namun demikian, mereka inilah yang justru dipilih oleh Roh Allah sebagai penerima kabar baik. Kabar baik yang diberitakan oleh Yesus, dan dengan demikian kabar baik yang diproklamasikan oleh orang Kristen, adalah kabar baik bagi orang miskin, bagi mereka yang kurang beruntung secara ekonomi, bagi mereka yang “buta” dan tertindas, dan bagi mereka yang terpinggirkan dalam masyarakat kita. Itulah tugas gereja, tugas kita, memberitakan tahun yobel, tahun rahmat Tuhan. Jadi, gereja bukan sekadar persekutuan ibadah, gereja hadir untuk memberitakan tahun rahmat Tuhan dalam kehidupan nyata.

 

Secara tradisional, tahun yobel sendiri dirayakan setiap tahun ke-50. Tahun yobel ini merupakan tahun untuk pembebasan dan pemulihan, orang-orang miskin harus dibebaskan dari utang-utang mereka, supaya mereka bisa menikmati hidup sebagai manusia; para tawanan yang menjadi budak harus dibebaskan, dan inilah tahun yang dinanti-nantikan oleh banyak orang, sebab Allah memulihkan umat-Nya.

 

Ketika Yesus selesai membaca, Dia duduk, dan mata semua orang tertuju kepada-Nya, dan mereka mulai mendengarkan pengajaran-Nya. Yesus mulai menjelaskan Alkitab, secara khusus teks yang tadi Dia baca, dengan memberi tahu mereka bahwa teks tersebut tergenapi melalui kehadiran-Nya. Jadi, Yesus sendiri adalah penggenapan dari nubuatan Yesaya tersebut, walaupun nanti kita lihat di ayat-ayat berikutnya, orang-orang di kampung-Nya itu tidak menerima pengajaran-Nya tersebut (lih. ay. 22-30). Dalam kuasa Roh Tuhan, Yesus adalah orang yang telah dipilih (diurapi) untuk memberitakan kabar baik dari Allah. Dalam pasal-pasal berikutnya, Yesus melakukan perjalanan dari kota ke kota, dan ke mana pun Ia pergi, Ia mengajar dan menyembuhkan, sehingga banyak orang dapat melihat keselamatan dan pemulihan yang ditawarkan Allah.

 

Apakah Yesus datang memberitakan kabar baik hanya kepada orang-orang miskin dan sejenisnya? Apakah orang-orang kaya, para pejabat, atau orang-orang yang hidupnya secara ekonomi lebih baik, tidak mendapat bagian dari kabar baik itu? Kalau melihat konteks Injil Lukas sendiri, Yesus tampaknya lebih banyak memberi perhatian kepada orang-orang miskin dan sejenisnya, karena pada waktu itu kemiskinan menjadi persoalan serius, sayang sekali hampir tidak ada upaya dari para pemimpin untuk mengatasi persoalan tersebut. Jadi, Yesus datang untuk menghadirkan pengharapan yang pasti bagi mereka, bukan memberi harapan palsu seperti yang biasa dan sedang dilakukan oleh banyak para politisi kita dewasa ini. Ini bukan berarti bahwa orang-orang kaya, para pemimpin, atau orang-orang yang hidupnya lebih baik secara ekonomi dan sosial, tidak mendapatkan kabar baik sama sekali. Injil Lukas ini sendiri dialamatkan kepada seorang pejabat Romawi, yang tentunya memiliki kehidupan ekonomi yang baik, yaitu kepada Teofilus (1:1). Tidak ada persoalan sebenarnya dengan menjadi pejabat atau menjadi kaya, masalahnya adalah kalau jabatan dan kekayaan itu didapatkan dengan cara yang tidak benar, bahkan dengan mengorbankan masyarakat biasa. Masalahnya adalah semakin menipiskan kepekaan sosial manusia terhadap orang-orang di sekitarnya yang lebih membutuhkan. Itulah sebenarnya makna kedatangan Yesus ke dunia, menyatakan solidaritas ilahi atas manusia yang miskin, buta, ditawan/dipenjara, dan tertindas. Di dalam Yesus, rencana Allah untuk memulihkan umat-Nya tergenapi (ay. 21).

 

III.                Refleksi Teologis

1.       Fungsi hambat Tuhan, melalui fungsi masing-masing atas kanuria-karunia roh yang kita terima dari Tuhan. Ada penggenapan Tuhan Yesus dalam setiap orang percaya yang mau digerakkan melayani dan bekerja bagi kemuliaan nama Tuhan. Yang menjadi pertanyaan : “Apa yang harus kita lakukan sebagai hamba Tuhan, sebagai orang percaya yang telah diselamatkan Yesus Kristus?”

2.       Kita harus hadir di dalam setiap pergumulan jemaat, bukan solusi, tapi bagian pergumulan jemaat. Membantu jemaat menemukan solusi. Kitalah representasi Tuhan Yesus ditengah-tengah pergumulan jemaat.

3.       Seperti Yesus ke Nazaret, peranan kita hadir mendampingi mereka yang terbelenggu, yang tersingkirkan, yang teraniaya, yang menjadi korban kejahatan, korban bencana, yang mengakami sakit-penyakit, sehingga mereka semakin percaya kepada Tuhan Yesus. Ulaon parhalado ima laho mamatamatai ruas, hadir hita songon parmahan- menuntun kepada Tuhan Yesus.

4.       Kita adalah gereja yang berdiakonia, diakonial sosial huria/gereja, bukan sebagai jawaban tapi terutama berdiakonia

5.       Kita adalah surat Kristus, hata ni Tuhan i do hita, dibagasan hita mangula Kristus na gabe hagogok ni Hata i. Songon na niulahon si Esra di turpuk epistel ta i Nehemia 8: 1 – 8, dipatuduhon si Esra do parsitutuonna laho patoranghon patik ni Jahowa, asa marhite i lam torop jolma na mangantusi na nidok ni Jahowa Debata. Naung dipasahat Debata Jahowa do tu hita angka silehonlehonNa i tu hita di taon hasdaon, taon kesehatian on asa sude ruas ni huria na manjalo asi asi ni Debata Jahowa lam malo pasahathon, patoranghon dohot mengemplementasikan Hata Ni Debata tu torop jolma. Asa marhite i ma tandaon ni halak asi ni roha ni Jahowa Debata dibagasan Kristus Jesus naung tahangoluhon i. Ima na niigil minggu ephipanias, hapapatar ni Kristus dibagasan hita angka na porsea. Amen.

Jamita Evangelium Minggu EXAUDI (Sai tangihon ma soarangku, Ale jahowa- Pslm.27:7)– 12 Mei 2024

Hatuaon ni Halak Partigor     (Kebahagiaan Orang Benar) Psalmen 1 : 1  – 6   1)       Ia turpukta on ima patujolo ni sude psalmen (1...