JESUS DO HAGOGOK NI HATAI
YESUS PENGGENAPAN FIRMAN TUHAN
EV.
: LUKAS 4: 14 - 21 Ep.: NEHEMIA 8: 1 – 8
I.
Patujolo
Huria ni Tuhanta nahinaholongan dibagasan Jesus
Kristus,
Ia huta Nassaret ima sada huta na metmet di luat
Galilea inganan ni Jesus Tuhanta i magodang. Jala di huta on ma Jesus mamuhai
panghobasionna tu torop halak. Dungkon mulak muse ibana tu huta hatubuanNa i,
digohi Tondi Parbadia ma Ibana (ay.14). Andorang so dibuhai Ibana
panghobasionNa na parjolo i, nunga jumolo adopanna anga pangunjunan di
halongonan saleleng 40 ari songon na binaritahon di Luk.4: 1 – 13.
Dungkon sahat ma Ibana di Nasaret, tuat ma Ibana tu
Bagas joro i. Jala tangkas do disi naung dihasomalhon Jesus asa laho jumolo tu
Bagas joro i di ari Sabat. Dungi pungkaonNa ma laho mangajari angka na ro tu
Bagas Joro i. Mamereng i natorop gabe tarhalomong mambege pangajarion ni Jesus
i, ala dibagasan huaso do Jesus mangajari, ndada sian dalan naung somal
diulahon angka siboto surat (ptd.Mat.7:28-29). Mangajari do Ibana so pola
mamereng Buku Nabadia i, dibagasan pangajarionNa i, tudos songon na binaritahon
di evangelium Matius dohot Markus, mangajari do Ibana marhite angka umpama.
II.
Hatorangan
a. DI
Buku na badia i di jahahon Jesus do na sian Buku Panurirang Jesaya 16: 1 – 2. Molo
taparrohahon, angka panurirang ni si Jesaya na tarsurat di Buku Jesaya dohot na
tarsurat di Evangelium Lukas adong deba angka parasinganna di parhataannna.
Alai unok ni barita bagabaga i dos do na pinaboana. Bagabaga i marisihon
taringot Barita Na Uli paboa na ro ma “Naposo ni Tuhan i”. Naposo ni Tuhan i
ima halak na ginohan ni Tondi Parbadia jala na nidokna Naposo ni Debata di
bagabaga on ima Jesus i sandiri. Nunga sian bortian, Tondi Parbadia mandongani
Jesus i. Dibagasan Panindangionta mandok : “......na gabegabean sian Tondi
Parbadia......” . Di na masa pandidion tu Jesus marhitehite si Johannes Pandidi
di Lukas 3: 22 di surathon do: “Jala mijur ma Tondi Parbadia tu atasna marrupa
songon darapati, jala masa ma soara sian ginjang, songon on: Ho do Anakku,
haholongan i; lomo do rohangku di Ho.” Dungi di tingki masa pangunjunan di
halongonan i, Tondi Parbadia na sai tongtong mandongani jala mangondingi Jesus
(Luk.4: 1). Na gabe sungkun sungkun, aha do lapatan ni Naposo ni Tuhan i
dimiahi jala di patongon tu tongatonga ni portibi on? Molo taperbandinghon
dohot Jesaya 61: 1 – 2 , adong ma lima tujuan na boi berengonta sian haroro ni
Jesus i, ima:
1. Pasahathon
Barita Nauli tu angka na pogos, na susah
2. Mamaritaho
haluaon tu angka na tarhurung asa malua
3. Tu
angka na mapitung asa marnida
4. Haluaon
tu angka na ginosagosa
5. Mamaritahon
taon parasinirohaon ni Tuhan i ( jotjot do on dilapati songon taon Jobel nang
taon Sabat, na dos lapatanna ima taon naung pinarbagabaga hian). Bagian akhir
dari ayat 19 menyatakan bahwa kabar itu merupakan “tahun rahmat Tuhan”. Tahun
rahmat Tuhan di sini menggambarkan tahun Yobel, yaitu tahun ketika Tuhan akan
memulihkan Israel, memulihkan umat yang dikasihi-Nya.
b. Angka
halak na pogos na pinatorang di Buku Lukas ima angka halak na secara ekonomi
ndang mardihadiha, na terpinggirkan, ala na masa angka na papeol uhum, angka
sistem na masa pamorahon nang mangalehon paruntungan holan tu angka na mora
nang angka pejabat dohot panggomgomi nang parugamo hatiha i. Nasida ma na
tumoru di tonga ni masyarakat, angka jolma na so diparrohahon. Godang do sian
napogos i gabe beangkon, dihurung, adong ma na gabe tahanan ni parporangan,
adong ma na tarhurung ala ni utang, adong ma i ala ni masalah hajahaton ala
mamparjuanghon ngolungolu siganup ari, jala ndang adong haboionna laho malua
sian hapogosonna i. Godang do nasida marshait pamatang, adong na mapitung,
ndang adong kemampuan ekonomi nasida laho malum sian parsahiton. Laos adong be
do na ‘mapitung’ ndang ala ni pamerengan na so boi (manang secara pisik), alai
ndang boi manatap umbidang tu portibi on, nang tu humaliang ala na sai holan
pasarisari ngoluna sandiri. Godang do sian na pogos i gabe hona gosagosa,
ditindos ala ni hamaolon parhepengon, nang ekonomi na so taratasan, targosagosa
hinorhon ni pangalaho ni halak na mora nang angka pejabat na so patupa
hatigoran, na papeol uhum, jala ndang mampu nasida malua sian nasa hasusaan i.
c. Alai
nang pe songon i, angka na sida ma na pinillit ni Debata songon objek ni
hasasahat ni Barita na Uli i. Barita n auli nabinarithaon ni Jesus, jala laos
binaritahon ni angka halak Kristen, na hinatindanghon angka na porsea, tu angka
na pogos, na so dapot paruntungan di
perekonomian, tu angka na “mapitung’ dohot na tartindas,
Namun
demikian, mereka inilah yang justru dipilih oleh Roh Allah sebagai penerima
kabar baik. Kabar baik yang diberitakan oleh Yesus, dan dengan demikian kabar
baik yang diproklamasikan oleh orang Kristen, adalah kabar baik bagi orang
miskin, bagi mereka yang kurang beruntung secara ekonomi, bagi mereka yang
“buta” dan tertindas, dan bagi mereka yang terpinggirkan dalam masyarakat kita.
Itulah tugas gereja, tugas kita, memberitakan tahun yobel, tahun rahmat Tuhan.
Jadi, gereja bukan sekadar persekutuan ibadah, gereja hadir untuk memberitakan tahun
rahmat Tuhan dalam kehidupan nyata.
Secara
tradisional, tahun yobel sendiri dirayakan setiap tahun ke-50. Tahun yobel ini
merupakan tahun untuk pembebasan dan pemulihan, orang-orang miskin harus
dibebaskan dari utang-utang mereka, supaya mereka bisa menikmati hidup sebagai
manusia; para tawanan yang menjadi budak harus dibebaskan, dan inilah tahun
yang dinanti-nantikan oleh banyak orang, sebab Allah memulihkan umat-Nya.
Ketika Yesus
selesai membaca, Dia duduk, dan mata semua orang tertuju kepada-Nya, dan mereka
mulai mendengarkan pengajaran-Nya. Yesus mulai menjelaskan Alkitab, secara
khusus teks yang tadi Dia baca, dengan memberi tahu mereka bahwa teks tersebut
tergenapi melalui kehadiran-Nya. Jadi, Yesus sendiri adalah penggenapan dari
nubuatan Yesaya tersebut, walaupun nanti kita lihat di ayat-ayat berikutnya,
orang-orang di kampung-Nya itu tidak menerima pengajaran-Nya tersebut (lih. ay.
22-30). Dalam kuasa Roh Tuhan, Yesus adalah orang yang telah dipilih (diurapi)
untuk memberitakan kabar baik dari Allah. Dalam pasal-pasal berikutnya, Yesus
melakukan perjalanan dari kota ke kota, dan ke mana pun Ia pergi, Ia mengajar
dan menyembuhkan, sehingga banyak orang dapat melihat keselamatan dan pemulihan
yang ditawarkan Allah.
Apakah Yesus
datang memberitakan kabar baik hanya kepada orang-orang miskin dan sejenisnya?
Apakah orang-orang kaya, para pejabat, atau orang-orang yang hidupnya secara
ekonomi lebih baik, tidak mendapat bagian dari kabar baik itu? Kalau melihat
konteks Injil Lukas sendiri, Yesus tampaknya lebih banyak memberi perhatian
kepada orang-orang miskin dan sejenisnya, karena pada waktu itu kemiskinan
menjadi persoalan serius, sayang sekali hampir tidak ada upaya dari para
pemimpin untuk mengatasi persoalan tersebut. Jadi, Yesus datang untuk
menghadirkan pengharapan yang pasti bagi mereka, bukan memberi harapan palsu
seperti yang biasa dan sedang dilakukan oleh banyak para politisi kita dewasa
ini. Ini bukan berarti bahwa orang-orang kaya, para pemimpin, atau orang-orang
yang hidupnya lebih baik secara ekonomi dan sosial, tidak mendapatkan kabar
baik sama sekali. Injil Lukas ini sendiri dialamatkan kepada seorang pejabat
Romawi, yang tentunya memiliki kehidupan ekonomi yang baik, yaitu kepada
Teofilus (1:1). Tidak ada persoalan sebenarnya dengan menjadi pejabat atau
menjadi kaya, masalahnya adalah kalau jabatan dan kekayaan itu didapatkan
dengan cara yang tidak benar, bahkan dengan mengorbankan masyarakat biasa.
Masalahnya adalah semakin menipiskan kepekaan sosial manusia terhadap
orang-orang di sekitarnya yang lebih membutuhkan. Itulah sebenarnya makna
kedatangan Yesus ke dunia, menyatakan solidaritas ilahi atas manusia yang
miskin, buta, ditawan/dipenjara, dan tertindas. Di dalam Yesus, rencana Allah
untuk memulihkan umat-Nya tergenapi (ay. 21).
III.
Refleksi Teologis
1. Fungsi
hambat Tuhan, melalui fungsi masing-masing atas kanuria-karunia roh yang kita
terima dari Tuhan. Ada penggenapan Tuhan Yesus dalam setiap orang percaya yang
mau digerakkan melayani dan bekerja bagi kemuliaan nama Tuhan. Yang menjadi
pertanyaan : “Apa yang harus kita lakukan sebagai hamba Tuhan, sebagai orang
percaya yang telah diselamatkan Yesus Kristus?”
2. Kita
harus hadir di dalam setiap pergumulan jemaat, bukan solusi, tapi bagian
pergumulan jemaat. Membantu jemaat menemukan solusi. Kitalah representasi Tuhan
Yesus ditengah-tengah pergumulan jemaat.
3. Seperti
Yesus ke Nazaret, peranan kita hadir mendampingi mereka yang terbelenggu, yang
tersingkirkan, yang teraniaya, yang menjadi korban kejahatan, korban bencana,
yang mengakami sakit-penyakit, sehingga mereka semakin percaya kepada Tuhan
Yesus. Ulaon parhalado ima laho mamatamatai ruas, hadir hita songon parmahan-
menuntun kepada Tuhan Yesus.
4. Kita
adalah gereja yang berdiakonia, diakonial sosial huria/gereja, bukan sebagai
jawaban tapi terutama berdiakonia
5. Kita
adalah surat Kristus, hata ni Tuhan i do hita, dibagasan hita mangula Kristus
na gabe hagogok ni Hata i. Songon na niulahon si Esra di turpuk epistel ta i
Nehemia 8: 1 – 8, dipatuduhon si Esra do parsitutuonna laho patoranghon patik
ni Jahowa, asa marhite i lam torop jolma na mangantusi na nidok ni Jahowa
Debata. Naung dipasahat Debata Jahowa do tu hita angka silehonlehonNa i tu hita
di taon hasdaon, taon kesehatian on asa sude ruas ni huria na manjalo asi asi
ni Debata Jahowa lam malo pasahathon, patoranghon dohot mengemplementasikan
Hata Ni Debata tu torop jolma. Asa marhite i ma tandaon ni halak asi ni roha ni
Jahowa Debata dibagasan Kristus Jesus naung tahangoluhon i. Ima na niigil
minggu ephipanias, hapapatar ni Kristus dibagasan hita angka na porsea. Amen.