Minggu, 09 Juni 2024

Jamita Di Partangiangan Parompuan Distrik, Senin, 10 Juni 2023 - Pkl.15.00 wib Di HKBP Pagar Jati, Distrik 29 Deli Serdang

Jakobus 4: 13 – 17

4:13 E hamu, didok hamu do: Sadari on manang marsogot laho ma hami tu huta adui,  

         asa  disi hami sataon martigatiga jala mangomoomo.

4:14 So adong diboto hamu na masa marsogot; ai aha do hosamuna! Suman ma hamu tu  

         timus, na tarida satongkin, dung i gabe so haidaan be.

4:15 Singkat ni i ma nian dohononmuna: Molo na lomo roha ni Tuhan i, mangolu ma  

         hami, jala bahenonnami ma on dohot an.

4:16 Hape ditengatengahon hamu do hata manggang muna; na jahat do nasa  

         panenganengahon sisongon i.

4:17 Antong, na umboto mambahen na denggan, gabe ndang diulahon, na mardosa ma  

         ibana disi

 

Perencanaan adalah hal penting dalam menjalani sebuah kehidupan.  Dengan perencanaan yang baik dan matang langkah hidup seseorang akan semakin teratur dan makin terarah kepada suatu sasaran yang hendak dituju.  Hidup yang terencana adalah bukti bahwa seseorang sangat menghargai waktu dan semua potensi yang Tuhan berikan.  Namun sebuah perencanaan jika tidak disertai tekad dan usaha mewujudkannya tidak akan lebih dari sekedar motto dan angan-angan belaka, karena orang yang berhasil adalah yang hidupnya terencana dengan baik dan punya kemauan keras mewujudkan rencananya.

Hea do didok sahalak pimpinan ni HKBP: Bila kita berhasil membuat perencanaan, maka 75% pekerjaan sudah selesai. Sahalak ahli jala tokoh Amerika Serikat na margoar Benjamin Franklin, mandok : Fail to plan same with plant to fail” (bila gagal merencanakan maka kita sudah berencana untuk gagal). Ala ni i, merencanakan adalah sebuah tahapan pekerjaan yang sangat menentukan. Tuhanta Jesus pe, diajari do hita ingkon tangkas merncanakan; tajaha di Lukas 14: 28 – 30 mandok molo naeng pajongjong palaspalas hita, ingkon jolo tangkas maretong, membuat perencanaan: asa unang dung tamulai hape ndang tuk hepeng, gabe terbengkalai. Nang Debatanta pe, mambahen perencanaan do, ima rencana keselamatan-Sangkap Haluaon, sian dungkon madabu si Adam tu dosa, jala saut ma i secara sempurna dibagasan Jesus.

Alai diturpuk on, hira na ditegor do halak na mambahen perencanaan. Boasa ?

Huroha, sala do nasida mangantusi perencanaan. Ia surat on disurathon tu Huria Kristen Jahudi na di parserahan. Ninna penafsir, partigatiga do nasida na sala mangantusi Lapatan ni perencanaan. Didok nasida di Ay.13 E hamu, didok hamu do: Sadari on manang marsogot laho ma hami tu huta adui, asa disi hami sataon martigatiga jala mangomoomo. Ndang perencanaan nasida iditegor, ndang na sala mangomo sian tigatiga. Ndang !

Na sala ima rasa percaya diri (self confidence) napalobihu do. Ndang sala adong Self confidence (rasa percaya diri). Na sala ima, palobihu ? Ai dirina nama dihaposi, hira diri nasida  na ma namangatur pardalanan dohot pangomoan. Hira na dipastihon nasida: sadarion manang marsogot (soal waktu), laho ma hami borhat (soal tindakan), tu huta adui (soal tujuan/tempat), martigatiga (aha na naeng ulaon), sataon ma hami disi (lelengna), dung i mangomo ma hami (hasil). Nunga hira nasida na mangatur ngoluna. Ndang adong dilibatkan nasida Debata. Ay.16 Hape ditengatengahon hamu do hata manggang muna; na jahat do nasa 

panenganengahon sisongon i. Ima kesombongan ni jolma na merasa mampu hidup tanpa Allah. Itulah kesombongan yang beranggapan bahwa perencanaan saja cukup, tanpa perlu melibatkan Tuhan. Kesombongan inilah yang dikecam penulis Yakobus.

 

Orang yang melupakan Tuhan dalam setiap rencana hidupnya sama artinya meremehkan Tuhan, mengabaikan kehadiran-Nya, menganggap seolah-olah Tuhan tidak ada dan tidak punya kuasa.  Yang menjadi akar persoalan adalah kesombongan.

 

Orang yang sombong dan angkuh meyakini bahwa ia mampu mengatasi semua persoalan hidupnya dengan kekuatan yang dimiliki, padahal ada banyak hal di dunia ini yang tidak bisa diprediksi (unpredictable). Apa yang akan terjadi esok, lusa, minggu depan, bulan depan, tahun depan?  Tak seorang pun tahu.  "Janganlah memuji diri karena esok hari, karena engkau tidak tahu apa yang akan terjadi hari itu"  (Ams. 27:1).  Kehidupan ini tidak selurus dan semulus yang kita bayangkan, terkadang ada  “kejutan-kejutan” yang tidak pernah kita harapkan, sementara kita hanya bisa menduga-duga dan mengira.

 

Ala ni ima di ayat 14, dipatudu panurat Jakobus on ma kenyataan, mandok: So adong diboto hamu na masa marsogot; ai aha do hosamuna! Suman ma hamu tu  timus, na tarida satongkin, dung i gabe so haidaan be.

1)       Parjolo didok: so adong diboto hamu na masa sogot, ai aha do hosamuna. Dipaingot Hata ni Debata on hita sadari on, bahwa tidak seluruhnya hidup kita ini berada didalam kendali kita, terutama hari esok dan masa depan. Terbatas do, ndang lengkap parbinotoanta taringot tu ngolu on, tarlobi taringot tu masa depan. Masa depan bagaikan hutan belantara yang tidak bisa kita ketahui seluruhnya. Ndnag taboto manang na boha cuaca marsogot, boha dalan tu situjuon i. Boha kendaraan na mamboan hita tusi, ndang taboto  manang na boi hita sahat tu situjuon i. Poda 27:1 Unang ma pangasahon sadari marsogot, ai ndang diboto ho manang aha na tubu di na sadari. Jangankan masa depan, hari esok saja kita tidak tahu apakah kita masih hidup atau tidak ? Unang songon na mora na di umpama ni Jesus na di Lukas 12: 16-21, Ala mansai “booming”, berhasil usahana, dipanggomgomhon ma ngoluna tu artana i. Didok : “Ale tondingku, nunga rade godang artam, sae manang piga taon on. Ipe, marhasonangan ma ho, mangan, minum ma ho, las ma roham”. Hape borngin i do ro Tuhan i mambuat hosana. Aha ma na boi bahenonna ?

2)       Paduahon: didok: ngolunta on pe mansai terbatas do. “Ai aha do hosamuna! Suman ma hamu tu timus, na tarida satongkin, dung i gabe so haidaan be”. Hidup ini sangat singkat. Songon Ende artis Atik CB  na marjudul Optimis: … Teman hidup ini hanya satu kali/ Teman untuk apa kita menyiksa diri/ … Teman hidup ini hanya satu kali/ Teman untuk apa buang waktu lagi/… Hadapilah semua/ Kenyataan yang ada/ Serta raihlah cita cita/ Hidup bahagia.....

Psalmen mandok: Songon giliran jaga malam, songon nipi, songon bunga dohot duhutduhut, songon halinu, songon alogo (Pslm.90:4-5; 103:15; 144:4). Mandok mansai jempek do, ala ni i tapergunahon ma partingkian on di ngolunta on dohot denggan jala berkualitas.

Awal mula, kehadiran lagu dengan judul Hidup Ini adalah Kesempatan berawal pada 2004. Tepatnya saat anak sulung dari Pendeta Wilhelmus Latumahina dipanggil Tuhan lewat musibah kecelakaan lalu lintas. Kemudian, diwaktu yang sangat sedih tersebut, Pendeta Wilhelmus Latumahina duduk dalam keheningan kemudian merenung akan kehidupan. Untuk itu, terciptalah lagu Hidup Ini adalah Kesempatan yang penuh akan sarat makna mendalam bagi pendengarnya:

Hidup ini adalah kesempatan/ Hidup ini untuk melayani Tuhan

Jangan sia-siakan apa yang Tuhan bri/ Hidup ini hanya sementara

Oh Tuhan pakailah hidupku/ Selagi aku masih kuat

Bila saatnya nanti/ Ku tak berdaya lagi

Hidup ini...sudah jadi berkat

 

Hamu angka dongan, molo boti, aha ma sidohononta ? Sala do mambahen perencanaan ? Molo hutuhor asuransi masa tua manang asuransi besiswa ni anakhonku, boha, sala do i ? Molo adong dongan na manyusun tahap karierna sian tamat kuliah sahat tu pensiun, sala do i ?

Ndang hea didok Hata ni Debata na sala, justru disosohon. Ndang lomo roha ni Tuhanta hita mangolu sembarangan, asal hidup, tanpa tahu dari mana dan mau ke mana. Hidup seperti itu sama dengan membuang berkat dan kesempatan dari Tuhan. Alai na naeng dohonon ni turpuk on, ima: Boha do halak Kristen mambahen perencanaan? Tajaha ma jolo ayat 15 Singkat ni i ma nian dohononmuna: Molo na lomo roha ni Tuhan i, mangolu ma hami,jala bahenonnami ma on dohot an. Aha do lapatan ni i ?:

Ø  Parjolo, Ndada holan pandohan i nian, alai ingkon gabe prinsip di dirinta ma mandok: ndang tarula ahu agia aha ia so sian lomoni roha ni Debata. Boasa ? ala sempurna do lomo ni roha ni Debata. Ingkon tangka tapeop hata ni si Salomo di Poda 16: 9 Roha ni jolma marsangkap dalanna, alai Jahowa do patontu langkana.

ØAla ni i, andorang so taula siulaon, ingkon jolo tangkas manungkun lomo ni roha ni Debata, songon nidok ni endenta di BE.309 RAPHON TUHAN JESUS I BL. 164

1. Raphon Tuhan Jesus i Pungka ulaonmu Ingkon tu Ibana i Parguruhononmu Baen Ibana donganmi Hehe dohot modom Dege ma bogasNa i Rohami pahohom.

4. Hupasahat ma antong Saluhut langkangku Tu Tuhanku, na tongtong Mian di rohangku Manang aha pe hubaen Ho hupangasahon Ale Tuhan Tulus baen Saluhutna, Amen.

On ma goarna mambahen perencanaan dengan melibatkan Tuhan.

Ø  Napaduahon, ingkon tangkas tapeop, bahwa segala sesuatu terjadi hanya bila Allah menghendakinya. Sude na taula holan margantung tu lomo ni roha ni Debata do i. Ala ni i adong mandok, tapauba ma Self Confidence (rasa percaya dirinta i) gabe God Confidence (percaya Allah).

 

Timbul pertanyaan kita sekarang, bagaimanakah membuat rancangan dan rencana yang sesuai dengan kehendak TUHAN? :

1.       Pertama, jangan mengandalkan kemampuan sendiri (ay. 13-14). Terkutuklah orang yang mengandalkan manusia dan hatinya jauh dari Tuhan, diberkati orang yang mengandalkan Tuhan (Yer. 17:5, 7). Sebagai orang percaya, kita perlu mengikutsertakan Yesus dalam membuat perencanaan bagi hidup kita, karena Dialah yang memiliki hidup ini.

2.       Kedua, berserah pada kehendak Tuhan (ay. 15). Penyerahan total hidup kita pada kehendak Tuhan selama kita masih memiliki kesempatan untuk hidup. Dalam pengertian lain, kita harus mengisi hidup kita dengan sesuatu yang dikehendaki Tuhan, bukan mengikuti keinginan kita sendiri.

3.       Ketiga, jangan congkak (ay. 16). Jangan bermegah dalam kecongkakan. Semua kemegahan yang membawa manusia menjadi sombong adalah salah. Membuat perencanaan yang baik memerlukan kerendahan hati di hadapan Tuhan, karena kita adalah hamba-Nya yang merencanakan segala sesuatu yang kita kerjakan di dunia ini untuk mensukseskan rencana-Nya yang kekal bagi hidup kita.

4.       Keempat, kita harus peduli (ay. 17). Perduli dengan semua disekeliling kita, bahkan merencanakan dan melakukan segala yang baik di hadapan Tuhan dengan tulus, bukan membiarkan atau menghindarinya, karena jika demikian kita akan berdosa.

 Karena itu, libatkanlah TUHAN dalam setiap rancangan dan rencana kita baik pribadi, keluarga dan Gereja agar TUHAN menolong dan menopang serta membimbing kita untuk mewujudnyatakannya.

Jamita Epistel Minggu XVIII D.Trinitatis – 29 September 2024

Pangurupion DI Hita Di Bagasan Goar NJahowa         (Pertolongan Kita Adalah Dalam Nama Tuhan) Markus 9: 38 – 50 Huria nahinaholongan ...