Manghaholongi
Tuhan Debata Dohot Dongan Jolma
Mengasihi Tuhan
Allah Dan Sesama Manusia
5 Musa 6: 1 – 9 / Ulangan.
a) Huria ni Tuhanta, ia Buku 5 Musa
on ima marisihon hahotan ni na nanung pinsahat dohot na binahen ni Debata
marhitehite si Musa tu bangso Israel asa, songon pomparan na imbaru na naeng
mamasuhi tano parpadanan, asa hot nasida burju maniop dohot mangaradoti patik
nang na tinotophon ni Debata. Asa marhite tona ni Debata, diajarhon si Musa do
parenta nang natinotophon ni Debata tu bangso i asa diulahon dohot burju, jala sai
torus diulakhon manang tu dia pe laho naisada, saleleng mangolu sai tongtong
marhabiaran tu Debata Jahowa. Marsihothot laho mangaradoti patik nang Hatani
Debata asa uju dibotngoti nasida tano na gok susu dohot si tuak ni loba i,
tarpasupasu ma nasida dohot ganjang ni umur, hadumaon, halasan, gok silas ni
roha jala marpinompari (1-3). Ala ni disosoi ma bangso i, mandok:
b) (ay.1-3): Antong tangihon ma i,
ale Israel, jala ringkoti mangulahon angka i, asa marhasonangan ho, jala asa
lam torop situtu hamu, songon naung pinorbagabaga ni Jahowa Debata ni angka
ompum tu ho, di tano habaoran ni susu dohot situak ni loba. Hata Shema – Hata Heber
Shama, alapatanna; tangihon dohot denggan, manat, jala tinggil jala diulahon
dohot burju tona ni Tuhan Debata na sasada i, ndang adong na asing. On ma sada
panindangion na ingkon diingot jala diulahon bangso Israel asa unang tartait
rohanasida manang tarela tu panombaon na asing. Ido alana di tradisi ni ugamo
ni halak Jahudi, panindangion i mansai ringkot do dipasahat, didok dua hali
siganup ari; ima di manogot dohot di bodarina.
c) Ay.4-5; Panindangion ia Debata na
sasada i ndada holan parningotan sambing, manang na niapil, ndada holan
parbinotoan, ndada na so tangkas alai dohot do di butkihon dibagasan pambahenan
laho manghaholongi Tuhan Debata sian nasa roha, nasa ateate dohot sian nasa
gogo (ay.5). Lapatanna sian saluhut parngoluonta i; roha, ateate nang
hagogoonta i asa tartuju, terfokushon tu sada tuuan ima laho manghaholongi
Debata. Tanda na manghaholongi Tuhan i hibul, ima marhite haburjuon, hasatiaon
laho mangulahon patikNa, songon na niajarhon Tuhan Jesus di Johannes 14: 15 “Molo
na holong rohamuna di Ahu, radotanmuna do angka patikku.”
d) Ay.6-7; Ala ni i parenta ni
Debata na dipasahat nang na ni ajarhon
tu bangso i ingkon sai torus manorus manang berkelanjutan tu sundut na
mangihut, asa angka naung pinasahat i ingkon diparrohahon nasida. Hata ingkon
di son lapatanna unang gabe leas, jala ditadingkon, alai ingkon wajib do di
parrohahon, ganup parenta, na tinotophon, manang paraturan ni Tuhan i ingkon wajib
diparrohahon, Tu dia ma i ? ima laho diulahon dohot satia jala ditorushon,
diajarhon marulakloni tu angka gellengna, dihatai, ditaringoti, dipandohi di
tingki hundulhundul dijabu, manang di tingki dipardalanan, manang uju peak
naneg mangulon dohot di tingki hehe (ay.7). Pandohan “gogohanmu”
(berulang-ulang) dilapati sian hata heber-wsinantam sian hate kerja-Sanan,
alapannta; marulakulak diajarhon, jala torus. Asa tona ni Debat ai diajarhon, dipasahat
ganup tingki, marulakulak, ndang marbatas di tingki nang inganan, didia pe, manang
dibagas nasida be, manang di luar ni bagas nasida, uju mangula, manang angka
siulaon nang uju mangulon pe. Lapatanna saluht totalitas ni parngoluon nasida
dibahen ma gabe dalan nang kesempatan laho pasahathon dohot mangajarhon patik
nang naung ditotophon Debata. Lapatanna ndang holan diajarhon parenta nang tona
ni Debata, jala ndang holan hata hata sambing, dohot do nang parange, na gabe
ciri khas, na gabe lifestyle, role model, habitual action, hasomalan ni bangso
ni Debata. Asa tudos na nidok ni Ap.Paulus di 2 Korint 3: 2 “Hamu do
suratnami, naung sinurathon tubagasan rohanami, na tinanda jala jinaha ni
saluhut jolma.” Ngolunta on do na marbarita na uli, ala nasa na taulahon i
gabe barita na uli, na jinaha ni torop halak, sian parange, pangalaho na hombar
tu Hata ni Debata. Ganup na porsea i molo mangolu di Hata ni Tuhan i, na gabe
sorminan ni ngolu siganup ari tu halak na so mananda Kristus i. Ala naung marsorminan
do hita tu Hata ni Debata, mian ma HataNa i ala naung tahangoluhon, ala naung
tapasomalsomal, ala naung diulahon torus asa diida halak ma na siihuthon
Kristus hita. Ima kesaksian manang panindangion haporseaon na so holan lipservice alai do action di ganup partingkian.
e) Ay.8-9; Ala ni disosoi muse; “Jala
ingkon rahuthononmu angka i bahen partinandaan di atas tanganmu, jala bahen
parningotan di holangholang ni matam. Jala ingkon surathononmu angka i tu
tohang ni jabum dohot tu panggumbanganmu.” Rahuthonon, lapatanna, parenta nang patik
ni Tuhan i, ingkon siulahononhon. “holangholang ni mata, lapatanna sai ingoton
ma i, unang dihalupahon, saluht na piningkiran, sude na niulahon marharoroan
sian parenta nang sangka ni Debata, marmaul sian ngolu na biar mida Debata jala
manghaholongi Ibana. Dungi pandohan; “.....surathononmu angka i tu tohang ni
jabum dohot tu panggumbanganmu.” (ay.9), lapatanna; uju bungkas sian
bagas, manang tu luar ni huta mamolus pangumbangan asa totngtong ingot laho
mangulahon tona nang lomo ni roha ni Debata, manang didia pe nasida ingkon sai
tongtong satia jala marhabiaran dohot manghaholongi Debata Jahowa. Ala ni ulang
manghalupahon Debat Jahowa, ingot ma marhite hata nang patikna i dinasa
siulahon siganup ari manang diluat dia pe hita maringanan manang mangula angka
siulaonta.
f)
Huria ni
Tuhanta disosoi do hita sian turpuk on dohot topik: Manghaholongi Tuhan Debata
Dohot Dongan Jolma (Mengasihi Tuhan Allah Dan Sesama Manusia) laho manjou hita:
ü Naparjolo, adong tanggung jawab
di ganup na porsea manang natoras laho mangajarhon torus (continue), ndang
marnasoan, manang didiape Hata ni Tuhan i. Asa sai hot mangolu keluarga laho
manghaholongi Debata jala biar mida Ibana di nasa panggulmiton ni ngoluna.
Mangolu dibagsan hasatiaon asa tarpasupasu ngolunta nang pinomparta. Taingot ma
Jesus naung hehe sian na mate ndada holan na hehe, alai tong dope ajarhononna
angka patik ni si Musa i laho mambohali dohot paingothon angka siseanNa
dipangajarionNa i, dung i pe asa manaek Ibana tu Banuaginjang i.
ü Napaduahon, pahothon pondasi haporseaon
na togu di tonga ni ganup keluarga. Di tantangan kemajuan jaman sinuaeng on boi
do sai marulakulak angka informasi manang barita na taida jala tabege mambahen
pengaruh na so denggan tu hita molo ndang togu pondasi ni haporseaonta. Ala ni
i sai manat ma angka natoras asa marulakulak diajarhon Hata nang patik ni Debata.
Diparpunguan keluarga i mansai ringkot do i sipatupahonon, adong dipamasa saat
teduh, keluarga, ibadah keluarga, pertemuan keluarga; disi ma rap mamuji
Debata, merenungkan Firman dohot aplikasina. Asa disi ma dipamanat angka
natoras manungkun gellengna ganup kegiatan nang aktifitasna dohot pergaulanna
unang gabe manegai kondisi mentalitas dohot moral ni anakonna, adong poda
sipasingot dohot ajaran nang petuah, wejangan ni natoras tu gellengna, asa
hasea, marroha, manat di ganup partingkian.
ü Napatoluhon; Ngolu na gabe
teladan. Alani i natoras ndada holan marulakulak holan dipandok hatana nang
jarhononna Hata ni Tuhan i, ingkon dohot do parange nang pangalaho na gabe
teladan hidup. Anak akan selalu melihat,mendengar dan melakonkan yang dierbuat
oleh orang tua. Asa songon pandohan ni halak Batak "Salah mandasor, sega
luhutan." Pepatah bahasa Batak ini bermakna salah membuat dasar,
maka rusaklah bangunan di atasnya. Tidak ada anak-anak yang serta merta tumbuh
menjadi pribadi yang disiplin, semua adalah proses yang dimulai sejak kecil.
Itulah mengapa banyak ilmu-ilmu parenting yang mengajarkan supaya para orangtua
tidak hanya memberikan arahan ini itu, tidak hanya mengajari anak supaya begini
begitu, namun sebagai orang tua juga harus bisa menjadi teladan yang akan
dicontoh oleh anak. Orangtua haruslah menjadi role model bagi
anak-anaknya, sehingga disamping mendapatkan pengajaran dan didikan dari
orangtua, anak-anak pun bisa melihat secara langsung juga bagaimana orangtua
mempraktekkannya.
ü Paopathon : Tapatuduhon ma holong
rohanta tu Debata marhite manghaholongi donganta jolma sian pambahenanta na
gabe pujipujian nang hamuilaon di Jahowa. Holong tu Debata (secara vertical –
Patik I-IV) holong tu dongan Jolma (secara horizontal patik V-X). Kedua hukum
itu mempunyai hubungan erat. Di satu pihak, cinta terhadap sesama harus
bersumber pada cinta Ilahi, yakni cinta kepada Allah. Di pihak lain, cinta
kepada Allah mengembil bentuknya yang konkret dalam mencintai sesama manusia.
Bagaimana mungkin kita bisa mencintai Allah yang tidak kelihatan kalau kita
tidak mencintai manusia yang kelihatan. Karena itu, mencintai Allah dan sesama
adalah satu dan sama. Itulah hukum yang terutama. Begitu kita hidup dilandasi
oleh cinta kasih kepada Allah dan sesama, maka hukum-hukum yang lain akan
terpenuhi. Dengan menjadikan cinta kasih satu-satunya hukum, kita menjadikan
cinta kasih sebagai norma, kriteria, dan ukuran dalam bertingkah laku. Oleh
sebab itu, tingkah laku dan perbuatan kita hendaknya mencerminkan cinta kasih
kepada Allah dan sesama. Sai dipargogoi Tuhanta ma hita mangulahon dohot
manghangoluhon PatikNa i. Amen.